Kursplan - Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU140
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-06-10
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 315 s.
ISBN: 978-91-47-09985-6 LIBRIS-ID: 12239797
Den tidlösa pedagogiken
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 683 s.
ISBN: 978-91-44-06847-3 (inb.) LIBRIS-ID: 12223071
Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga år
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 362 s.
ISBN: 978-91-27-13005-0 (inb.) LIBRIS-ID: 12066709
En rosa pedagogik : jämställdhetspedagogiska utmaningar
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 212 s.
ISBN: 978-91-47-09951-1 LIBRIS-ID: 12280090
Ämnesdidaktik : en undervisningskonst
Stockholm : Norstedt, 2010 - 156 s.
ISBN: 978-91-1-302281-9 (inb.) LIBRIS-ID: 11814514
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
5. uppl. : Umeå : Fundo, 2012 - 71 s.
ISBN: 9789197558457 LIBRIS-ID: 13487704
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2014 - 769 s.
ISBN: 9789127136021 LIBRIS-ID: 15217351
Artiklar
Good education in an age of measurement: on the need to reconnect with the question of purpose in education
Educational Assessment, Evaluation and Accountability. Vol. 21, Nr. 1., 2009
Mångfald, jämlikhet och jämställdhet - interkulturellt lärande och integration,I Forskningscirkel -arena för verksamhetsutveckling i mångfald.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2011
Vad kan utbildning åstadkomma? En kritik av idealiserade föreställningar om utbildning
Utbildning & Demokrati 2010, vol 19, nr 3, 2010
Hållbar utveckling i praktiken : [så gjorde vi på vår skola]
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2004 - [2] s., s. 5-120
ISBN: 91-85128-74-0 LIBRIS-ID: 9819700
URL: Fulltext
Skolan, barnet och samhällslivet
2014
Shaping the Education of Tomorrow
2012
Webbadresser
Övrigt
Tillkommer ca 150 sidor valbar ämnesdidaktisk litteratur
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Referenslitteratur
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
5. uppl. : Umeå : Fundo, 2012 - 71 s.
ISBN: 9789197558457 LIBRIS-ID: 13487704
Utbildningsvetenskap : [ett kunskapsområde under formering]
Stockholm : Carlsson, 2006 - 380, [1] s.
ISBN: 91-7203-714-8 (inb.) LIBRIS-ID: 9883178
Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 309 s.
ISBN: 9789127133440 (inb.) LIBRIS-ID: 13533425
Utbildningens förändrade villkor : nya perspektiv på kunskap, bildning och demokrati
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 224 s.
ISBN: 978-91-47-09330-4 LIBRIS-ID: 11372472
-
Böcker
Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 315 s.
ISBN: 978-91-47-09985-6 LIBRIS-ID: 12239797
Den tidlösa pedagogiken
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 683 s.
ISBN: 978-91-44-06847-3 (inb.) LIBRIS-ID: 12223071
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
2., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 622 s.
ISBN: 978-91-27-13370-9 LIBRIS-ID: 12594549
Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga år
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 362 s.
ISBN: 978-91-27-13005-0 (inb.) LIBRIS-ID: 12066709
En rosa pedagogik : jämställdhetspedagogiska utmaningar
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 212 s.
ISBN: 978-91-47-09951-1 LIBRIS-ID: 12280090
Didaktik: teori, reflektion och praktik
Lund: Studentlitteratur ISBN 914447941-7, 1997
Artiklar
Good education in an age of measurement: on the need to reconnect with the question of purpose in education
Educational Assessment, Evaluation and Accountability. Vol. 21, Nr. 1., 2009
Globalization and environmental education: looking beyond sustainable development
Journal of Curriculum Studies, volym 40 Nr. 1, 2008
Mångfald, jämlikhet och jämställdhet - interkulturellt lärande och integration,I Forskningscirkel -arena för verksamhetsutveckling i mångfald.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2011
Vad kan utbildning åstadkomma? En kritik av idealiserade föreställningar om utbildning
Utbildning & Demokrati 2010, vol 19, nr 3, 2010
Webbadresser
Övrigt
Tillkommer ca 150 sidor valbar ämnesdidaktisk litteratur
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Referenslitteratur
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
5. uppl. : Umeå : Fundo, 2012 - 71 s.
ISBN: 9789197558457 LIBRIS-ID: 13487704
Utbildningsvetenskap : [ett kunskapsområde under formering]
Stockholm : Carlsson, 2006 - 380, [1] s.
ISBN: 91-7203-714-8 (inb.) LIBRIS-ID: 9883178
Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 309 s.
ISBN: 9789127133440 (inb.) LIBRIS-ID: 13533425
Utbildningens förändrade villkor : nya perspektiv på kunskap, bildning och demokrati
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 224 s.
ISBN: 978-91-47-09330-4 LIBRIS-ID: 11372472
-
Böcker
Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 315 s.
ISBN: 978-91-47-09985-6 LIBRIS-ID: 12239797
Den tidlösa pedagogiken
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 683 s.
ISBN: 978-91-44-06847-3 (inb.) LIBRIS-ID: 12223071
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
2., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 622 s.
ISBN: 978-91-27-13370-9 LIBRIS-ID: 12594549
Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga år
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 362 s.
ISBN: 978-91-27-13005-0 (inb.) LIBRIS-ID: 12066709
En rosa pedagogik : jämställdhetspedagogiska utmaningar
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 212 s.
ISBN: 978-91-47-09951-1 LIBRIS-ID: 12280090
Didaktik: teori, reflektion och praktik
Lund: Studentlitteratur ISBN 914447941-7, 1997
Kompendier
Demokratin och skolan som organisation
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
Good education in an age of measurement: on the need to reconnect with the question of purpose in education
Educational Assessment, Evaluation and Accountability. Vol. 21, Nr. 1., 2009
Globalization and environmental education: looking beyond sustainable development
Journal of Curriculum Studies, volym 40 Nr. 1, 2008
Mångfald, jämlikhet och jämställdhet - interkulturellt lärande och integration,I Forskningscirkel -arena för verksamhetsutveckling i mångfald.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2011
Vad kan utbildning åstadkomma? En kritik av idealiserade föreställningar om utbildning
Utbildning & Demokrati 2010, vol 19, nr 3, 2010
Webbadresser
Övrig
Tillkommer ca 150 sidor valbar ämnesdidaktisk litteratur
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska skapa sig kunskap om skolväsendets historia, dess organisation och villkor samt förvärva en bred kunskap om läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- utifrån ett historiskt perspektiv redogöra för och analysera det svenska utbildningsväsendet som politisk organisation i ett globaliserat samhälle
- definiera, analysera och tillämpa demokratibegreppet i förhållande till utbildningsväsendet, dess styrdokument och FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och FN:s barnkonvention
- diskutera och kritiskt granska den egna fältskolan och undervisningen i det egna ämnet utifrån ett mångfalds - och genusperspektiv
- beskriva och jämföra olika läroplansteoretiska och allmändidaktiska perspektiv
- analysera och kritiskt granska utbildningsväsendets styrdokument utifrån olika läroplansteoretiska, allmändidaktiska och ämnesdidaktiska perspektiv
- utifrån olika kunskapssyner välja ut, planera och analysera undervisningsaktiviteter för hållbar utveckling i det egna ämnet eller ämnesområdet
Innehåll
- Utbildningsfilosofiska grunder
- Den svenska förskoleklassens och skolans framväxt och organisation i ett globalt samhällsperspektiv
- Olika läroplansteorier och didaktiska perspektiv utifrån deras olika kunskapssyn
- Skolans styrdokument ur ett demokratiskt, läroplansteoretiskt och allmändidaktiskt perspektiv
- Skollagen och skolans styrdokument utifrån mänskliga rättigheter, mångfald- och genus
- Innebörder av undervisning för hållbar utveckling
- Didaktikens frågor om innehåll, traditioner och metodik
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier
Särskild behörighet
Antagen till grundlärarprogrammet F-3
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift (INL2), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Projekt (PRO1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium (SEM1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning