Kursplan - Utvecklingsarbete och utvärdering - förskollärare (profil musik och dans)
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU136
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-06-10
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
"Men så kan man ju också tänka!" : Pedagogisk dokumentation som förändringsverktyg i förskolan
Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation, 2013 - 218 s.
ISBN: 9789162888404 LIBRIS-ID: 14751318
URL: Länk
Portfolio i förskolan : ett sätt att förverkliga förskolans läroplan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 171 s.
ISBN: 978-91-47-10018-7 LIBRIS-ID: 13457542
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 173 s.
ISBN: 9789144084534 LIBRIS-ID: 14503562
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2010 - 103 s.
ISBN: 978-91-9776155-0 LIBRIS-ID: 11785891
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan : pedagogisk dokumentation
Stockholm : Skolverket, 2012 - 74 s.
ISBN: 978-91-87115-35-6 LIBRIS-ID: 12767912
Förskola, före skola - lärande och bärande : kvalitetsgranskningsrapport om förskolans arbete med det förstärkta pedagogiska uppdraget
Stockholm : Skolinspektionen, 2012 - 1 PDF-fil (82 s. +
Utvärdering i förskolan : en forskningsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2012 - 84 s.
ISBN: 978-91-7307-216-8 LIBRIS-ID: 13861620
URL: Fulltext
Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Stockholm : Skolverket, 2012 - 52 s.
ISBN: 978-91-87115-78-3 LIBRIS-ID: 13615960
Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (rev. 2010)
Skolverket, 2010
Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 244 s.
ISBN: 9789147111954 LIBRIS-ID: 17274147
Artiklar
Ethical issues in Pedagogical Documentation: Representation of Children Through Digital Technology
International Journal of Early Childhood, 2012
Referenslitteratur
Narrativ dokumentation : en metod för utveckling av pedagogiskt arbete
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 123 s.
ISBN: 978-91-47-09980-1 LIBRIS-ID: 12130556
-
Böcker
"Men så kan man ju också tänka!" : Pedagogisk dokumentation som förändringsverktyg i förskolan
Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation, 2013 - 218 s.
ISBN: 9789162888404 LIBRIS-ID: 14751318
URL: Länk
Portfolio i förskolan : ett sätt att förverkliga förskolans läroplan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 171 s.
ISBN: 978-91-47-10018-7 LIBRIS-ID: 13457542
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 173 s.
ISBN: 9789144084534 LIBRIS-ID: 14503562
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2010 - 103 s.
ISBN: 978-91-9776155-0 LIBRIS-ID: 11785891
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan : pedagogisk dokumentation
Stockholm : Skolverket, 2012 - 74 s.
ISBN: 978-91-87115-35-6 LIBRIS-ID: 12767912
Förskola, före skola - lärande och bärande : kvalitetsgranskningsrapport om förskolans arbete med det förstärkta pedagogiska uppdraget
Stockholm : Skolinspektionen, 2012 - 1 PDF-fil (82 s. +
Utvärdering i förskolan : en forskningsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2012 - 84 s.
ISBN: 978-91-7307-216-8 LIBRIS-ID: 13861620
URL: Fulltext
Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Stockholm : Skolverket, 2012 - 52 s.
ISBN: 978-91-87115-78-3 LIBRIS-ID: 13615960
Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (rev. 2010)
Skolverket, 2010
Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan : en diskursanalys
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2011 - 269 s.
ISBN: 978-91-7346-710-0 LIBRIS-ID: 12299604
URL: Länk
Artiklar
Ethical issues in Pedagogical Documentation: Representation of Children Through Digital Technology
International Journal of Early Childhood, 2012
Referenslitteratur
Narrativ dokumentation : en metod för utveckling av pedagogiskt arbete
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 123 s.
ISBN: 978-91-47-09980-1 LIBRIS-ID: 12130556
Syfte
Kursen syfte är att utveckla teoretisk kunskap om och metoder för utvecklingsarbete och utvärdering inom förskola samt att studenten utvecklar en medvetenhet om betydelsen av detta för kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet. Kursen syftar också till att studenten ska utföra ett mindre vetenskapligt grundat utvecklingsarbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och kritiskt granska olika teoretiska perspektiv på utvecklingsarbete och utvärdering
- tillämpa, analysera och argumentera för metoder gällande utvecklingsarbete och utvärdering i praktiken
- visa förmåga att sammanställa, systematisera, analysera och kritiskt reflektera över insamlat material
- kritiskt granska, analysera och reflektera över portfoliometoden som redskap för utveckling och utvärdering av estetiska uttrycksformer med särskilt fokus på musik och dans
Innehåll
- Teoretiska och praktiska studier avseende utvecklingsarbete och kvalitetsredovisning inom förskola
- Olika modeller och metoder av utvecklingsarbete, utvärdering och kvalitetsäkring i praktiken
- Att skapa en portfolio för utveckling av arbete med och genom estetiska uttrycksformer med särskilt fokus på musik och dans
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier
Särskild behörighet
52,5 hp förskolepedagogik samt 30 hp UVK och VFU I 7,5 hp
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 6 högskolepoäng,Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Seminarium (SEM1), 1,5 högskolepoäng, Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på INL1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning