Kursplan - Utvecklingsarbete och utvärdering - förskollärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU135
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-15
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
"Men så kan man ju också tänka!" : Pedagogisk dokumentation som förändringsverktyg i förskolan
Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation, 2013 - 218 s.
ISBN: 9789162888404 LIBRIS-ID: 14751318
URL: Länk
God forskningssed
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2011 - 129 s.
ISBN: 9789173071895 LIBRIS-ID: 12133273
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 173 s.
ISBN: 9789144084534 LIBRIS-ID: 14503562
Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (rev. 2010)
Skolverket, 2010
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2010 - 103 s.
ISBN: 978-91-9776155-0 LIBRIS-ID: 11785891
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan : pedagogisk dokumentation
Stockholm : Skolverket, 2012 - 74 s.
ISBN: 978-91-87115-35-6 LIBRIS-ID: 12767912
Utvärdering i förskolan : en forskningsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2012 - 84 s.
ISBN: 978-91-7307-216-8 LIBRIS-ID: 13861620
URL: Fulltext
Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 244 s.
ISBN: 9789147111954 LIBRIS-ID: 17274147
Samhällsvetenskapliga metoder
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 690 s.
ISBN: 978-91-47-09068-6 (hft.) LIBRIS-ID: 12056661
Artiklar
Quality reform and the learning pre-school child in the making: Potential implications for Danish pre-school teachers
Nordic Studies in Education, 2012
Referenslitteratur
Comparing cultural differences in two quality measure in Chinese Kindergartens
Compare: A Journal of Comparative and International Education, 2013
Att närma sig barns perspektiv. Forskare och pedagogers möte med barns perspektiv
Pedagogisk forskning i Sverige 8(1-2), 2003
Investigating Learning, Participation and Becoming in Early Childhood Practices with a Relational Materialist Approach
Global Studies of Childhood, 2011
URL: http://www.wwwords.co.uk/gsch/content/pdfs/1/issue1_1.asp
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Pedagogisk forskning i Sverige, 2003
Collaborative and action research within education: A Nordic perspective
Nordic Studies in Education, 2012
URL: http://www.idunn.no/file/pdf/53214172/np_2012_01_pdf.pdf
Förskola, före skola - lärande och bärande : kvalitetsgranskningsrapport om förskolans arbete med det förstärkta pedagogiska uppdraget
Stockholm : Skolinspektionen, 2012 - 1 PDF-fil (82 s. +
Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Stockholm : Skolverket, 2012 - 52 s.
ISBN: 978-91-87115-78-3 LIBRIS-ID: 13615960
-
Böcker
"Men så kan man ju också tänka!" : Pedagogisk dokumentation som förändringsverktyg i förskolan
Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation, 2013 - 218 s.
ISBN: 9789162888404 LIBRIS-ID: 14751318
URL: Länk
God forskningssed
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2011 - 129 s.
ISBN: 9789173071895 LIBRIS-ID: 12133273
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 173 s.
ISBN: 9789144084534 LIBRIS-ID: 14503562
Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (rev. 2010)
Skolverket, 2010
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2010 - 103 s.
ISBN: 978-91-9776155-0 LIBRIS-ID: 11785891
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan : pedagogisk dokumentation
Stockholm : Skolverket, 2012 - 74 s.
ISBN: 978-91-87115-35-6 LIBRIS-ID: 12767912
Utvärdering i förskolan : en forskningsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2012 - 84 s.
ISBN: 978-91-7307-216-8 LIBRIS-ID: 13861620
URL: Fulltext
Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 244 s.
ISBN: 9789147111954 LIBRIS-ID: 17274147
Artiklar
Quality reform and the learning pre-school child in the making: Potential implications for Danish pre-school teachers
Nordic Studies in Education, 2012
Referenslitteratur
Comparing cultural differences in two quality measure in Chinese Kindergartens
Compare: A Journal of Comparative and International Education, 2013
Att närma sig barns perspektiv. Forskare och pedagogers möte med barns perspektiv
Pedagogisk forskning i Sverige 8(1-2), 2003
Investigating Learning, Participation and Becoming in Early Childhood Practices with a Relational Materialist Approach
Global Studies of Childhood, 2011
URL: http://www.wwwords.co.uk/gsch/content/pdfs/1/issue1_1.asp
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Pedagogisk forskning i Sverige, 2003
Collaborative and action research within education: A Nordic perspective
Nordic Studies in Education, 2012
URL: http://www.idunn.no/file/pdf/53214172/np_2012_01_pdf.pdf
Förskola, före skola - lärande och bärande : kvalitetsgranskningsrapport om förskolans arbete med det förstärkta pedagogiska uppdraget
Stockholm : Skolinspektionen, 2012 - 1 PDF-fil (82 s. +
Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Stockholm : Skolverket, 2012 - 52 s.
ISBN: 978-91-87115-78-3 LIBRIS-ID: 13615960
-
Böcker
"Men så kan man ju också tänka!" : Pedagogisk dokumentation som förändringsverktyg i förskolan
Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation, 2013 - 218 s.
ISBN: 9789162888404 LIBRIS-ID: 14751318
URL: Länk
Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan : en diskursanalys
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2011 - 269 s.
ISBN: 978-91-7346-710-0 LIBRIS-ID: 12299604
URL: Länk
Uppföljning och utvärdering för förändring : pedagogisk dokumentation som grund för kontinuerlig verksamhetsutveckling och systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Stockholm : Department of Child and Youth Studies, Stockholm University, 2013 - 287 s.
ISBN: 978-91-7447-799-3 LIBRIS-ID: 14804782
URL: Länk
God forskningssed
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2011 - 129 s.
ISBN: 9789173071895 LIBRIS-ID: 12133273
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 173 s.
ISBN: 9789144084534 LIBRIS-ID: 14503562
Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (rev. 2010)
Skolverket, 2010
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2010 - 103 s.
ISBN: 978-91-9776155-0 LIBRIS-ID: 11785891
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan : pedagogisk dokumentation
Stockholm : Skolverket, 2012 - 74 s.
ISBN: 978-91-87115-35-6 LIBRIS-ID: 12767912
Utvärdering i förskolan : en forskningsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2012 - 84 s.
ISBN: 978-91-7307-216-8 LIBRIS-ID: 13861620
URL: Fulltext
Artiklar
Quality reform and the learning pre-school child in the making: Potential implications for Danish pre-school teachers
Nordic Studies in Education, 2012
Referenslitteratur
Comparing cultural differences in two quality measure in Chinese Kindergartens
Compare: A Journal of Comparative and International Education, 2013
Att närma sig barns perspektiv. Forskare och pedagogers möte med barns perspektiv
Pedagogisk forskning i Sverige 8(1-2), 2003
Investigating Learning, Participation and Becoming in Early Childhood Practices with a Relational Materialist Approach
Global Studies of Childhood, 2011
URL: http://www.wwwords.co.uk/gsch/content/pdfs/1/issue1_1.asp
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Pedagogisk forskning i Sverige, 2003
Collaborative and action research within education: A Nordic perspective
Nordic Studies in Education, 2012
URL: http://www.idunn.no/file/pdf/53214172/np_2012_01_pdf.pdf
Förskola, före skola - lärande och bärande : kvalitetsgranskningsrapport om förskolans arbete med det förstärkta pedagogiska uppdraget
Stockholm : Skolinspektionen, 2012 - 1 PDF-fil (82 s. +
Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Stockholm : Skolverket, 2012 - 52 s.
ISBN: 978-91-87115-78-3 LIBRIS-ID: 13615960
-
Böcker
"Men så kan man ju också tänka!" : Pedagogisk dokumentation som förändringsverktyg i förskolan
Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation, 2013 - 218 s.
ISBN: 9789162888404 LIBRIS-ID: 14751318
URL: Länk
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 173 s.
ISBN: 9789144084534 LIBRIS-ID: 14503562
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2010 - 103 s.
ISBN: 978-91-9776155-0 LIBRIS-ID: 11785891
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan : pedagogisk dokumentation
Stockholm : Skolverket, 2012 - 74 s.
ISBN: 978-91-87115-35-6 LIBRIS-ID: 12767912
Förskola, före skola - lärande och bärande : kvalitetsgranskningsrapport om förskolans arbete med det förstärkta pedagogiska uppdraget
Stockholm : Skolinspektionen, 2012 - 1 PDF-fil (82 s. +
Utvärdering i förskolan : en forskningsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2012 - 84 s.
ISBN: 978-91-7307-216-8 LIBRIS-ID: 13861620
URL: Fulltext
Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Stockholm : Skolverket, 2012 - 52 s.
ISBN: 978-91-87115-78-3 LIBRIS-ID: 13615960
Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (rev. 2010)
Skolverket, 2010
Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan : en diskursanalys
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2011 - 269 s.
ISBN: 978-91-7346-710-0 LIBRIS-ID: 12299604
URL: Länk
-
Böcker
"Men så kan man ju också tänka!" : Pedagogisk dokumentation som förändringsverktyg i förskolan
Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation, 2013 - 218 s.
ISBN: 9789162888404 LIBRIS-ID: 14751318
URL: Länk
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 173 s.
ISBN: 9789144084534 LIBRIS-ID: 14503562
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2010 - 103 s.
ISBN: 978-91-9776155-0 LIBRIS-ID: 11785891
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan : pedagogisk dokumentation
Stockholm : Skolverket, 2012 - 74 s.
ISBN: 978-91-87115-35-6 LIBRIS-ID: 12767912
Förskola, före skola - lärande och bärande : kvalitetsgranskningsrapport om förskolans arbete med det förstärkta pedagogiska uppdraget
Stockholm : Skolinspektionen, 2012 - 1 PDF-fil (82 s. +
Utvärdering i förskolan : en forskningsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2012 - 84 s.
ISBN: 978-91-7307-216-8 LIBRIS-ID: 13861620
URL: Fulltext
Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Stockholm : Skolverket, 2012 - 52 s.
ISBN: 978-91-87115-78-3 LIBRIS-ID: 13615960
Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (rev. 2010)
Skolverket, 2010
Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan : en diskursanalys
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2011 - 269 s.
ISBN: 978-91-7346-710-0 LIBRIS-ID: 12299604
URL: Länk
Syfte
Kursens syfte är att utveckla teoretisk kunskap om och metoder för utvecklingsarbete och utvärdering inom förskola samt att studenten utvecklar en medvetenhet om betydelsen av detta för kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet. Dessutom ska studenten utföra ett mindre vetenskapligt grundat utvecklingsarbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och kritiskt granska olika teoretiska perspektiv på utvecklingsarbete och utvärdering
- tillämpa, analysera och argumentera för metoder gällande utvecklingsarbete och utvärdering i praktiken
- visa förmåga att sammanställa, systematisera, analysera och kritiskt reflektera över insamlat material
Innehåll
- Teoretiska och praktiska studier avseende utvecklingsarbete och kvalitetsredovisning inom förskola
- Olika modeller och metoder av utvecklingsarbete, utvärdering och kvalitetsäkring i praktiken
Undervisning
Föreläsningar, studiegruppsarbete, seminarier, workshops och handledda övningar.
Särskild behörighet
52,5 hp förskolepedagogik samt 30 hp UVK och VFU I 7,5 hp
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 6 hp,Godkänt (G), Väl godkänt (VG)
Seminarium (SEM1), 1,5 hp, Godkänt (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning