Kursplan - Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap - förskollärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU143
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-06-20
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Likabehandling i förskola & skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 240 s.
ISBN: 978-91-47-10034-7 LIBRIS-ID: 12743878
We're friends, right? : inside kids' cultures
Washington, D.C. : Joseph Henry Press, 2003. - xiv, 248 s.
ISBN: 0-309-08729-5 LIBRIS-ID: 8936186
Bångstyriga barn : makt, normer och delaktighet i förskolan
Stockholm : Ordfront, 2013 - 299 s.
ISBN: 978-91-7037-725-9 LIBRIS-ID: 13865156
URL: Länk
Låt oss tvista igen! : om konflikthantering i förskola och skola
Stockholm : Lärarförbundets förlag, cop. 2010 - 118 s.
ISBN: 978-91-977615-6-7 LIBRIS-ID: 11904225
Specialpedagogiskt ledarskap för yrkesprofessionella : i förskola och skola
1. uppl. : Malmö : Solentro, 2014 - 173 s.
ISBN: 9789175652016 LIBRIS-ID: 17592826
Referenslitteratur
Ledarskap i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 127 s.
ISBN: 978-91-44-07754-3 LIBRIS-ID: 13563851
Different agendas? The views of differentoccupational groups on special needs education
European Journal of Special Needs Education, 2011
Lekprocessen - specialpedagogisk intervention i (för)skola : när aktivt handlande stimulerar lärande, social integration och reducerar utslagning
Stockholm : HLS förlag, 2006 - 286, [5] s.
ISBN: 978-91-7656-626-8 LIBRIS-ID: 10258865
URL: Länk
-
Böcker
Likabehandling i förskola & skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 240 s.
ISBN: 978-91-47-10034-7 LIBRIS-ID: 12743878
We're friends, right? : inside kids' cultures
Washington, D.C. : Joseph Henry Press, 2003. - xiv, 248 s.
ISBN: 0-309-08729-5 LIBRIS-ID: 8936186
Bångstyriga barn : makt, normer och delaktighet i förskolan
Stockholm : Ordfront, 2013 - 299 s.
ISBN: 978-91-7037-725-9 LIBRIS-ID: 13865156
URL: Länk
Låt oss tvista igen! : om konflikthantering i förskola och skola
Stockholm : Lärarförbundets förlag, cop. 2010 - 118 s.
ISBN: 978-91-977615-6-7 LIBRIS-ID: 11904225
Specialpedagogiskt ledarskap för yrkesprofessionella : i förskola och skola
1. uppl. : Malmö : Solentro, 2014 - 173 s.
ISBN: 9789175652016 LIBRIS-ID: 17592826
Referenslitteratur
Ledarskap i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 127 s.
ISBN: 978-91-44-07754-3 LIBRIS-ID: 13563851
-
Böcker
Ledarskap i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 127 s.
ISBN: 978-91-44-07754-3 LIBRIS-ID: 13563851
Likabehandling i förskola & skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 240 s.
ISBN: 978-91-47-10034-7 LIBRIS-ID: 12743878
We're friends, right? : inside kids' cultures
Washington, D.C. : Joseph Henry Press, 2003. - xiv, 248 s.
ISBN: 0-309-08729-5 LIBRIS-ID: 8936186
Bångstyriga barn : makt, normer och delaktighet i förskolan
Stockholm : Ordfront, 2013 - 299 s.
ISBN: 978-91-7037-725-9 LIBRIS-ID: 13865156
URL: Länk
Låt oss tvista igen! : om konflikthantering i förskola och skola
Stockholm : Lärarförbundets förlag, cop. 2010 - 118 s.
ISBN: 978-91-977615-6-7 LIBRIS-ID: 11904225
-
Böcker
Konflikter : uppkomst, dynamik och hantering
2. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2013 - 295 s.
ISBN: 9789127134294 (inb.) LIBRIS-ID: 14454511
Ledarskap i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 127 s.
ISBN: 978-91-44-07754-3 LIBRIS-ID: 13563851
Vardagsliv på förskolan ur ett normkritiskt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 158 s.
ISBN: 9789147100897 LIBRIS-ID: 14215193
Likabehandling i förskola & skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 240 s.
ISBN: 978-91-47-10034-7 LIBRIS-ID: 12743878
Hissad och dissad : om relationsarbete i förskolan
Stockholm : Liber, 2009 - 255 s.
ISBN: 978-91-47-09366-3 LIBRIS-ID: 11328210
URL: Omslagsbild
Syfte
Kursen syftar till att studenterna skall tillägna sig fördjupade kunskaper om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap som aktualiseras inom förskolans verksamhet.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
– problematisera och reflektera kring frågor som rör sociala relationer och identitet samt relatera dessa till kulturella och samhälleliga faktorer av betydelse för förskolan
– analysera förskollärarens ledarskap och professionella förhållningssätt utifrån yrkesetiska principer, barns rättigheter med stöd av vetenskapligt grundad kunskap
– tillämpa styrdokument kring likabehandling och diskriminering och annan kränkande behandling i förskolan genom estetiska uttrycksformer
– analysera och diskutera konflikters uppkomst, dynamik och hantering i förskolan utifrån teorier och forskning
Innehåll
– Sociala relationer och identitet i förskolepedagogiskt arbete
– Pedagogiskt ledarskap
– Likabehandlingsarbete i praktiken
– Praktiska och teoretiska perspektiv på konflikthantering
– Estetiska uttrycksformer
Undervisning
Föreläsningar, fältstudier och gruppövningar
Särskild behörighet
75 hp förskolepedagogik, 30 hp UVK samt VFU I och VFU II 15 hp
Examination
Fältstudie (GRU1), 3,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För VG krävs VG på INL1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd