Kursplan - Naturvetenskap och teknik med didaktik och verksamhetsförlagd utbildning, tidigare år
Omfattning
30 hp
Kurskod
TOA104
Giltig från
Vårtermin 2012
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursens syfte är att ge fördjupade kunskaper inom naturvetenskap och teknik och dess didaktik.
Kursens syfte är också att sätta in naturvetenskapliga och tekniska begrepp i ett pedagogiskt sammanhang, ge träning i ett observerande, undersökande och experimentellt arbetssätt, stärka studenternas möjligheter att stimulera de kommande elevernas intresse för naturvetenskap och teknik.
Vidare syftar kursen till att ge kunskaper och färdigheter i att praktiskt utöva läraryrket inom förskola, fritidshem eller grundskolans tidigare år samt utveckla arbetsplaner och planera undervisningen under längre perioder.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- beskriva och förklara utseende och funktion av kroppens organ och organsystem.
- redogöra för grundläggande begrepp inom genetik och genteknik.
- redogöra för grundläggande begrepp kopplade till vardagliga fenomen inom livets kemi
- beskriva vardagliga fysikaliska företeelser kopplade till naturvetenskapliga förklaringar
- redovisa hur energi produceras och konsumeras och dess miljökonsekvenser
- redogöra för viktiga naturvetenskapliga och tekniska upptäckter som har påverkat samhällsutvecklingen
- kreativt och praktiskt skapa och konstruera rörliga mekaniska och elektroniska modeller/produkter med ett uttalat pedagogiskt syfte
- planera, genomföra och utvärdera olika aktiviteter/lektioner/projekt utifrån gällande läroplan, kursplan
- analysera och använda sig av aktuell ämnesdidaktisk forskning
- uppfylla VFU-kriterierna på progressionsnivå 2
Innehåll
Kursen omfattar ett antal olika tema som belyser centrala begrepp inom naturvetenskap och teknik.
I kursen ingår verksamhetsförlagd utbildning, VFU, huvudsakligen förlagd till partnerskolor där undervisning praktiseras. Här behandlas även följande didaktiska huvudmoment:
- ämnesspecifika begrepp och begreppsbildning, forskning
- lektionsplaneringar / arbetsplan utifrån läroplaner och kursplaner även läromedel
- genomförande och utvärdering av den egna undervisningen i naturvetenskap och teknik
Undervisning
Undervisningen består av lektioner, föreläsningar, demonstrationer, laborationer, exkursioner, studiebesök, litteraturstudier, seminarier och fältstudier, verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Undervisningen bygger på att studenten aktivt deltar i de olika momenten där merparten är obligatorisk, se kursens studiehandledning.
Särskild behörighet
22,5 hp Naturvetenskap och teknik, samt Allmänt Utbildningsområde (AU) 22,5 hp varav 4,5hp Verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Examination
Exkursioner och studiebesök (EXA1), 1 hp, betyg Godkänd (G)
Skriftlig och muntlig examination (INL1), 8 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Verksamhetsförlagd utbildning, VFU (PRA1), 12 hp, betyg Godkänd (G) (ett omprövningstillfälle ges)
Fältuppgift VFU (PRO1), 3 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Tvärvetenskaplig skriftlig tentamen (TEN1), 6 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd