Kursplan - Psykologi, inriktning mot arbetslivspsykologi 61-90
Omfattning
30 hp
Kurskod
SPS128
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2E (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen).
Huvudområde(n)
Psykologi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Grundad teori : ett teorigenererande forskningsperspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 111 s.
ISBN: 91-47-05083-7 : 216:00 LIBRIS-ID: 8905129
Variansanalys
Lund : Studentlitteratur, 1996 - 218 s.
ISBN: 91-44-61891-3 ; 330:00 LIBRIS-ID: 7279408
Qualitative research design : an interactive approach
2. ed. : Thousand Oaks, CA : Sage Publications, cop. 2005 - 175 s.
ISBN: 0-7619-2607-0 (cloth) LIBRIS-ID: 9527020
Den kvalitativa forskningsintervjun
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 412 s.
ISBN: 9789144101675 LIBRIS-ID: 16763239
Research methods
9th ed. : Belmont, CA : Wadsworth Cengage Learning, c2013. - xxi, 458 p.
ISBN: 978-1-111-84062-4 LIBRIS-ID: 13519665
SPSS survival manual : a step by step guide to data analysis using IBM SPSS
5. ed. : Maidenhead : McGraw-Hill, 2013 - xiv, 354 s.
ISBN: 9780335262588 LIBRIS-ID: 14295102
Kompendier
Vetenskaplig avrapportering : vägledning i konsten att skriva en uppsats i psykologi
7. uppl. : Eskilstuna : Mälardalens högskola, 2009 - 34 s.
Övrigt
Delkurs 1: Tillkommer ca 400 sidor efter anvisning av lärare. Delkurs 2: Litteratur väljs i samråd med handledare.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
-
Böcker
Grundad teori : ett teorigenererande forskningsperspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 111 s.
ISBN: 91-47-05083-7 : 216:00 LIBRIS-ID: 8905129
Variansanalys
Lund : Studentlitteratur, 1996 - 218 s.
ISBN: 91-44-61891-3 ; 330:00 LIBRIS-ID: 7279408
Qualitative research design : an interactive approach
2. ed. : Thousand Oaks, CA : Sage Publications, cop. 2005 - 175 s.
ISBN: 0-7619-2607-0 (cloth) LIBRIS-ID: 9527020
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
Research methods
9th ed. : Belmont, CA : Wadsworth Cengage Learning, c2013. - xxi, 458 p.
ISBN: 978-1-111-84062-4 LIBRIS-ID: 13519665
SPSS Survival Manual : a step by step guide to data analysis using SPSS
4th ed. : Maidenhead : McGraw-Hill International (UK) Ltd, 2010 - PDF (361 p.)
ISBN: 9780335242405 LIBRIS-ID: 12300020
Kompendier
Vetenskaplig avrapportering : vägledning i konsten att skriva en uppsats i psykologi
7. uppl. : Eskilstuna : Mälardalens högskola, 2009 - 34 s.
Övrigt
Delkurs 1: Tillkommer ca 400 sidor efter anvisning av lärare. Delkurs 2: Litteratur väljs i samråd med handledare.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursens syfte är att den studerande skall inhämta avancerade kunskaper i psykologiämnets vetenskapliga metodik. Kursens syfte också att den studerande självständigt ska genomföra en vetenskaplig undersökning av en arbetslivspsykologisk frågeställning.
Lärandemål
Efter genomgångna studier förväntas den studerande kunna
- formulera forskningsbara problemställningar för såväl kvantitativa som kvalitativa studier.
- Genomföra intervjuer, analysera och rapportera intervjudata
- identifiera och välja en lämplig metod samt praktiskt utföra olika statistiska analyser
- värdera och kritiskt bedöma vetenskapliga texter samt argumentera för dessas relevans i aktuellt uppsatsarbete
- välja datainsamlingsmetod, samla in och analysera egna data med tillämpliga metoder med hänsyn tagen till etiska överväganden
- bearbeta och sammanställa en språkriktig text som närmar sig vetenskaplig kvalitet
- skriftligt och muntligt konstruktivt granska ett annat uppsatsarbete
Innehåll
Delkurs 1, 15 hp: Vetenskaplig metod
Under kursen fördjupas förståelsen av de olika stegen i forskningsprocessen i relation till olika typer av psykologiska problemställningar och med hänsyn tagen till etiska överväganden. Kopplingen mellan problemställningens formulering och val av design och datainsamlingsmetod belyses utifrån en genomgång av reliabilitets- och validitetsproblematik. Det kvalitativa momentet inkluderar färdighetsträning i intervjumetodik, bearbetning och avrapportering av intervjudata. Det kvantitativa momentet behandlar enkät- och skalkonstruktion, homogenitetstestning, flervägs variansanalys och multipel regressionsanalys.
Delkurs 2, 15 hp: Vetenskaplig undersökning
I kursen ingår följande moment; (a) självständig fördjupning inom ett arbetslivspsykologiskt område genom litteratursökning inom "peer-reviewed" litteratur, (b) planering av en på litteraturen baserad studie där etiska och samhälligt relevanta ställningstaganden ingår som centrala delar liksom kontakter med respondenter, (c) formulering av syfte och frågeställning och/eller hypotes och ändamålsenliga analysmetoder (d) genomförande av empirisk studie, (e) logisk och språkriktig dokumentation av studien i enlighet med APA:s riktlinjer, (f) försvar av uppsatsen vid ett seminarium samt (g) skriftlig och muntlig opposition av en annan students uppsatsarbete.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och tillämpningsövningar.
Särskild behörighet
Psykologi 1-30, 30 hp samt Psykologi 31-60, minst 24 hp vari ingår Vetenskaplig metod och utredningsmetodik och Fördjupningsarbete eller motsvarande.
Examination
Fältarbete (INL1), 4,5 hp. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Kvantitativ analys (INL2), 3 hp. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Design och kvalitativ metod (TEN1), 3 hp. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Kvantitativ analys (TEN2), 4,5 hp. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Uppsatsarbete (UPS1), 15 hp, opposition på annan uppsats, obligatorisk närvaro vid två halvdagars uppsatsseminarier. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd