Kursplan - Psykologi, inriktning mot arbetslivspsykologi 31-60
Omfattning
30 hp
Kurskod
SPS116
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Psykologi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Cognitive psychology : mind and brain
Upper Saddle River, N.J. : Pearson/Prentice Hall/Pearson Education International, c2009. - xiii, 610 p., [16] p. of plates
ISBN: 978-0-13-700454-6 (PIE) LIBRIS-ID: 11495449
URL: Länk
Arbets- och organisationspsykologi : individ och organisation i samspel
Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 464 s.
ISBN: 91-27-11905-X (inb.) LIBRIS-ID: 11496422
Kvalitativ forskningsmetod i psykologi : att låta en värld öppna sig
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 215 s.
ISBN: 9789147093342 LIBRIS-ID: 10934339
SPSS survival manual : a step by step guide to data analysis using IBM SPSS
5. ed. : Maidenhead : McGraw-Hill, 2013 - xiv, 354 s.
ISBN: 9780335262588 LIBRIS-ID: 14295102
Kompendier
God forskningssed
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2011 - 129 s.
ISBN: 9789173071895 LIBRIS-ID: 12133273
Övrigt
Delkurs 1-3 kan tillkomma ca 100 sidor per delkurs efter anvisning av lärare Delkurs 4 Ca 400 sidor väljs i samråd med handledare och kursledning
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursens syfte är att den studerande skall fördjupa sina kunskaper i ämnet psykologi inom områdena kognitiv psykologi, arbetslivspsykologi samt vetenskaplig metod. Kursen syftar också till att de studerande skall sammanfatta forskning inom ett valfritt område och utifrån detta självständigt formulera en empirisk frågeställning.
Lärandemål
Efter genomgångna studier förväntas att den studerande skall kunna:
- översiktligt redogöra för grundläggande kognitionspsykologisk teori och empiri
- tillämpa kognitionspsykologiska teorier för att analysera och förstå vardagsfenomen
- jämföra och redogöra för olika teorier inom arbets- och organisationspsykologi
- kunna använda ett etablerat vetenskapligt instrument
- skriftligt och/eller muntligt sammanfatta och redogöra för resultatet av utförda arbets- och arbetsplatsundersökningar
- tillämpa kunskaper i inferentiell statistik och kvalitativ metodik
- redogöra för forskningetiska principer i vetenskapligt arbete
- avgränsa ett relevant problemområde och skriftligt formulera den egna studiens syfte, frågeställning och/eller hypotes
Innehåll
Delkurs 1, 6 hp: Kognitiv psykologi
Termen "kognition" (från latin "cognosco" = lära känna) används i sin vidaste mening för att beteckna alla de psykiska processer som är inbegripna i människors intellektuella liv: varseblivning, föreställande, tänkande, begreppsbildning, problemlösning, beslutsfattande, bedömningar, fantasi, minne och språkliga funktioner. Under kursen behandlas ett brett urval av de olika teoretiska ämnesområdena inom kognitionspsykologin. Kursen bygger vidare på den undervisning som getts i ämnet på tidigare nivåer.
Delkurs 2, 12 hp: Arbetslivspsykologi
I kursen presenteras översiktligt centrala ämnesområden och teoribildningar rörande
arbetslivspsykologins historia och framväxt, motivation, lärande och utveckling, belastning i form av stress och ohälsa samt åtgärdsmöjligheter, organisation och verksamhetsutveckling. struktur, processer och dynamik inom organisationer, samspel mellan individer, färdighetsträning i metoder för att praktiskt analysera arbete och/eller kompetens.
Delkurs 3, 6 hp: Vetenskaplig metod och utredningsmetodik
Under kursen behandlas vetenskapsteori, designval, experimentell metodik och analys av såväl kvalitativa som kvantitativa psykologiska data. Det statistiska momentet behandlar huvudsakligen inferentiella metoder såsom t-test och envägs variansanalys och förutsätter att grundläggande kunskaper i statistik redan inhämtats.
Delkurs 4, 6 hp: Valfri fördjupning
I delkursen ingår följande moment; fördjupning inom ett område inom psykologin genom litteratursökning, inläsning och kritiskt granskning av aktuell forskning; planering, skriftlig redovisning samt examination av fördjupningsarbetet, samt muntlig och skriftlig opposition av en annan students arbete.
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Särskild behörighet
Psykologi1-30, minst 22,5 hp vari ingår Forskningsprocessen 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 6 hp, arbetslivspsykologi. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Inlämningsuppgift (INL2), 6 hp, organisationspsykologi. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Inlämningsuppgift (INL4), 6 hp, valfri fördjupning. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Inlämningsuppgift (INL5), 6 hp, valfri fördjupning, arbetslivspsykologi. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Tentamen (TEN1), 6 hp, kognitiv psykologi. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Tentamen (TEN3), 3 hp, kvalitativ vetenskaplig metod. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Tentamen (TEN4), 3 hp, kvantitativ vetenskaplig metod. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd