Kursplan - Barns utveckling och lärande i skolan del ll (profil musik och dans)
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA074
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-15
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
European Early Childhood Education Research Journal. Special Issue: Outdoor play and learning. 2010 volym 18:4
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Bygg och låt
1. [omarb.] uppl. : Mölndal : Lutfisken, 1995 - 80 s.
ISBN: 91-88496-07-4 ; LIBRIS-ID: 7772349
Kan Batman vara rosa? : förhandlingar om pojkighet och normalitet på en förskola
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, 2010 - 241, [5], 9 s.
ISBN: 9789173466899 LIBRIS-ID: 11901093
URL: Länk
Barns kamratrelationer i förskolan : samhörighet, tillhörighet, vänskap, utanförskap
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - 201 s.
ISBN: 978-91-976537-7-0 LIBRIS-ID: 10451159
URL: Elektronisk resurs
Undervisa i pedagogiskt drama : från dramaövningar till utvecklingsarbete
3., förnyade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 281 s.
ISBN: 9789144047331 LIBRIS-ID: 10352169
Musikvetenskap för förskolan
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 190 s.
ISBN: 978-91-27-13234-4 (inb.) LIBRIS-ID: 12594535
Miljöer för lek, lärande och samspel
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 168 s.
ISBN: 978-91-44-02911-5 LIBRIS-ID: 10655291
När barn lär av varandra : samlärande i praktiken
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2006 - 108 s.
ISBN: 91-47-08404-9 LIBRIS-ID: 10243016
URL: Omslagsbild
Syfte
Kursens syfte är att den studerande ur ett flerdimensionellt perspektiv befäster kunskaper om förskolemiljöns betydelse för barns utveckling och lärande. Kursen syftar även till att utveckla kunskaper om identitets- och subjektskapande processer i förskolan i förhållande till barns utveckling, lärande och lek.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
- muntligt identifiera och skriftligt problematisera förskolemiljöns påverkan och betydelse för barns utveckling, lärande och subjektskapande
- observera, analysera och beskriva barns lek i förskolepedagogiska miljöer med fokus på barns samlärande och identitetsskapande ur olika perspektiv
- redogöra för innebörder av barns kamratkulturer och kamratrelationer och kunna diskutera och problematisera dessa i förhållande till genus/kön, ålder, klass och etnicitet
- visa på och motivera hur barngruppen kan ses som resurs avseende lek, lärande, musik, dans och omsorgssituationer
Innehåll
- Utomhus- och inomhusmiljöns betydelse för barns lärande, lek och utveckling
- Barns identitetsskapande och subjektskapande
- Barns kamratkulturer och kamratrelationer
- Barngruppen som resurs och barns samlärande
Undervisning
Föreläsningar, studiegruppsarbete, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Förskolepedagogik 22,5 i vilket ingår 15 hp Barns utveckling och lärande del I samt UVK 30 hp och VFU I 7,5 hp
Examination
Fältstudierapport (GRU1), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Individuell hemtentamen (TEN1), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning.