Kursplan - Förskolans pedagogik och didaktik (profil musik och dans)
Omfattning
15 hp
Kurskod
PEA073
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-15
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
100 lätta låtar [Musiktryck]
Lidingö : Ehrlingförlagen, 2007 - 109 s.
ISBN: 91-85662-11-9 LIBRIS-ID: 10493177
URL: Omslag
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 149 s.
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) LIBRIS-ID: 9971972
Lärande för hållbar utveckling - är det någonting för förskolan, eller? : rapport om OMEP:s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken
[Stockholm] : Svenska OMEP, [2012] - 38 s.
ISBN: 978-91-633-8207-9 LIBRIS-ID: 13426729
Vad är förskolepedagogik?
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 236 s.
ISBN: 91-44-01756-1 ; LIBRIS-ID: 7275567
Boken om pedagogerna
6., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 448 s.
ISBN: 978-91-47-10000-2 LIBRIS-ID: 12188663
Förskolans didaktik och dockan som redskap : kommunikation och skapande i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 132 s.
ISBN: 978-91-44-06866-4 LIBRIS-ID: 12340469
URL: Filmer
Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 160 s.
ISBN: 978-91-47-09998-6 LIBRIS-ID: 13458664
Etik i pedagogiskt vardagsarbete
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 240 s.
ISBN: 9789147084197 LIBRIS-ID: 10451601
URL: Omslagsbild
Goda lärmiljöer för barn
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 233 s.
ISBN: 978-91-44-07201-2 LIBRIS-ID: 12340463
Att förstå förskolan : vardagslivets institutionella ansikten
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 236 s.
ISBN: 9789144009636 LIBRIS-ID: 10352141
Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola
4., [omarb. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-44-07486-3 LIBRIS-ID: 12320907
Artiklar
Preschool teaching in Sweden - a profession in change
Educational Research. Volume 53, 2011
Hållbar utveckling i skolan: miljöundervisning och utbildning för hållbar utveckling i svensk skola
Skolverket, 2002
Läroplan för förskolan Lpfö 98
Skolverket, 2010
Three approaches from Europe: Waldorf, Montessori and Reggio Emilia
Faculty Publications, Department of Child, Youth,and Family Studies. University of Nebraska Lincoln, 2002
Young children learning for the environment: Researching a forest adventure
Australian Journal of Environmental Education, 2009
Syfte
Kursens syfte är att studenten skall utveckla bred kunskap om olika förskolepedagogiska traditioner. Därtill syftar kursen till att befästa och utveckla kunskap om förskolans pedagogiska verksamhet utifrån verksamhetsspecifik metodik och didaktiska perspektiv. Vidare syftar kursen till att utveckla kunskap om yrkesspecifika kompetenser för förskollärarprofessionen samt utveckla en förmåga att analysera dessa i relation till förskolans uppdrag och styrdokument.
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:
- beskriva och analysera olika förskolepedagogiska traditioner och diskutera deras konsekvenser för pedagogisk praktik och miljö
- redogöra för och analysera verksamhetsspecifik metodik och didaktiska perspektiv i förskolans verksamhet
- identifiera och kritiskt granska de för förskolläraryrket yrkesspecifika kompetenser i relation till förskolans uppdrag
- urskilja och diskutera yrkesetiska perspektiv på förskollärarprofessionen
- didaktiskt tillämpa lekinriktat, tematiskt och estetiskt arbetssätt, med betoning på musik och dans, i syfte att stödja barns lek och meningsskapande
- formulera och problematisera innebörder av lärande i förhållande till hållbar utveckling
Innehåll
Förskolepedagogiska traditioner
- Förskolans pedagogik, metodik och didaktik
- Lekinriktat, tematiskt och estetiskt arbetssätt med betoning på musik och dans
- Förskollärarprofession och yrkesetik
- Pedagogiska och didaktiska redskap
- Lärande för hållbar utveckling
Undervisning
Föreläsningar, studiegruppsarbete och seminarier, fältstudier, workshops och handledda övningar.
Särskild behörighet
Förskolepedagogik 22,5 i vilket ingår 15 hp Barns utveckling och lärande del I samt UVK 30 hp och VFU I 7,5 hp
Examination
Muntlig tentamen (GRU1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Muntlig tentamen (GRU2), 3,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Individuell inlämningsuppgift (INL1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Individuell hemtentamen (TEN1), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För VG på kursen krävs VG på INL1 och TEN1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd