Kursplan - Kommunikation och ledarskap för miljövetare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
MXA109
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Miljövetenskap
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2013-09-02
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Miljökommunikation : aktörsamverkan och processledning
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 188 s.
ISBN: 91-44-03313-3 LIBRIS-ID: 9869367
Dialogkompetens för utveckling i arbetslivet
2. uppl. : Stockholm : Arbetslivsinstitutet, 2005 - 39 s.
ISBN: 91-7045-739-5 LIBRIS-ID: 9933602
Kommunikation och konflikthantering : en introduktion
Lund : Studentlitteratur, 1998 - 208 s.
ISBN: 91-44-00808-2 ; 310:00 LIBRIS-ID: 7274910
Ständig förbättring med ISO 14000
3. utg. : Stockholm : SIS förlag, 2004 - 376 s., [2] vikta bl.
ISBN: 91-7162-604-2 (inb.) LIBRIS-ID: 9713412
Artiklar
Does media attention drive corporate social responsibility?, volym 65
Journal of Business Research, 2012
Guziana B., Dobers P. (2012) How Sustainability Leaders Communicate Corporate Activities of Sustainable Development. Corporate Social Responsibility and Environmental Performance, Article first published online: 13 SEP 2012. DOI: 10.1002/csr.1292
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik,
Internetadresser
Naturvårdsverkets föreskrifter om miljörapport (NFS 2006:9)
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik,
URL: Länk
Förordning (1998:901) om verksamhetsutövarens egenkontroll
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik,
URL: Länk
EMAS-förordningen (kraven på miljöredovisning u bilaga IV)
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik, 2009
URL: Länk
Övrigt kursmaterial
Handbok i klimatkommunikation
Lund : Klimatkommunerna, 2006 - 67 s.
ISBN: 91-631-9813-4 (spiralh.) LIBRIS-ID: 10681507
Standarden ISO 14063
Syfte
Kursens syfte är att ge grundläggande färdigheter i att planera och genomföra en miljörelaterad kommunikationsinsats med hjälp av de olika verktyg som finns framtagna för olika organisationer. Kursens syfte är också att ge grundläggande kunskaper om ledarskapets betydelse för kommunikationens roll, i allmänhet och vid förändringsarbete.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- redogöra för olika kommunikationsteorier och vad dessa får för konsekvenser för synen på lärande och utveckling av organisationer
- redogöra för olika former av miljökommunikation
- beskriva skillnader mellan olika verktyg för miljökommunikation
- självständigt och kritiskt planera och genomföra en miljörelaterad informationsaktivitet
- redogöra för ledarskapets betydelse för kommunikationens roll, i allmänhet och vid förändringsarbete
- muntligen och skriftligen redogöra för innehållet i kursen
Innehåll
Grundläggande kommunikationsteori. Olika former av miljökommunikation. Verktyg för miljökommunikation. Ledarskap för hållbar utveckling. Gruppuppgift inom kommunikation och ledarskap. Inlämningsuppgift om miljörelaterad informationsaktivitet.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, grupparbete, handledning, inlämningsuppgift och tentamen. I kursen används en pedagogisk (webb-baserad) plattform för kommunikation, diskussion och presentation av kursmaterial.
Behörighet
Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 15) eller Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1a/1a1+1a2 (områdesbehörighet A14).
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 1,5 hp, betyg Godkänd (G)
Seminarium (SEM1), 3 hp, betyg 3, 4 eller 5
Tentamen (TEN1), 3 högskolepoäng, betyg 3, 4 eller 5
Obligatorisk närvaro vid examinerande moment.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd