Kursplan - Management
Omfattning
22.5 hp
Kurskod
FOA120
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2013-02-01
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursens syfte är att ge studenten förutsättningar för ett fördjupat lärande inom management- området där förmågan till olika perspektivseenden leder till ny förståelse och kunskap både ur teoretisk och praktisk synvinkel. Kursens syftar också till att förbereda studenten för arbetslivet och det moderna ledarskapets utmaningar vad gäller såväl ekonomi, människa och hållbar utveckling i en alltmer globaliserad värld. Vidare syftar kursen till att de studerande skall tillägna sig kunskap om och förståelse för ledarskapets betydelse på individ- grupp- och organisationsnivå.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna - Redogöra för och kritiskt tillämpa grundläggande kunskap inom organisations- och ledarskapsteori. - Visa god förmåga att formulera praktisk och teoretisk relevanta frågeställningar/problem. - Visa god förmåga att söka och kritiskt värdera, tolka och använda information från olika källor. - Visa god förmåga att kommunicera skriftligt och muntligt, individuellt och i grupper - Redogöra för olika verktygs- och managementmodellers roll i organisationer - Visa god förmåga att som student ta ansvar och styra aktiviteter i kursen. - Visa god förmåga att kritiskt reflektera och diskutera kring sitt eget lärande.
Innehåll
Management betyder "hantera" och syftar på hur en organisation eller ett företag kan hanteras eller ledas. Innehållet i kursen är i indelat flera olika moment där management är det övergripande begreppet. Kursen fokuserar på teorier om organisation, ledarskap samt organisationsutveckling och hur dessa teorier kan omsättas i praktiken. Betydelsen av omvärld, organisationer, organisationsförändring och ledarskap och relationen dem emellan behandlas. I kursen belyses olika perspektiv på management utifrån begreppen struktur, HR (human resource), politiskt och symboliskt perspektiv. Dessa perspektiv ger studenten olika "glasögon" för att förstå organisationer i en komplex värld. Det strukturella perspektivet innefattar och visar på ledarskapets ambitioner att genom kontroll och rationellt beteende, som t.ex. affärssystem, kunna styra och vägleda organisationen. Inom HR-perspektivet diskuteras ledarskapets roll att motivera och stimulera såväl enskilda individer som grupper. I perspektivet ges förståelse för individers samt gruppers psykologiska mekanismer kopplat till olika ledarskapsstilar. I det politiska perspektivet diskuteras organisationers agerande på en arena för maktkamper. I perspektivet behandlas hållbar utveckling och Corporate Social Responsibility (CSR) i relation till en alltmer globaliserad värld och utifrån olika typer av organisationers samspel, där olika organisations-, företags- och branschlogiker råder. I det symboliska perspektivet är det centrala att studera vad organisationens handlingar och symboler betyder för organisationens medlemmar. Det innebär att detta perspektiv innefattar tolkningar, föreställningar och det symboliska i handlingar, samt begrepp som organisationskultur och värderingar. Kursen innehåller övningar och moment som ska öka studentens förmåga till att självständigt diskutera och angripa frågeställningar, genomföra analys och identifiera möjliga förslag till utveckling av organisationer. Kursen innehåller också övningar och moment som är förberedande för arbetslivet.
Undervisning
Undervisningen omfattar föreläsningar, diskussionsgrupper, seminarier och handledningar. Kursen har även inslag av problembaserad kunskapsinhämtning och interaktion med organisationer. Studenternas examinationer består av individuella uppgifter samt gruppuppgifter. Närvaro vid seminarier är obligatoriskt.
Särskild behörighet
Företagsekonomi 30 hp, varav minst 22.5 hp skall vara avklarade vid kursstart
Examination
Gruppuppgift, 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG) Inlämningsuppgift. Gruppuppgift, 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) Inlämningsuppgift. Individuell uppgift, 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG) PM. Individuell uppgift, 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG) Projekt. Gruppuppgift, 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG) Seminarium, 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) Tentamen. Individuell uppgift För betyget VG krävs minst 12 hp VG varav minst 8 hp är individuella examinationer., 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd