Kursplan - Marknadsföring 1
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA111
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2013-09-02
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Marknadsföring : teori, strategi och praktik
Harlow : Pearson, 2013 - xxi, 442 s.
ISBN: 9780273736004 (print) LIBRIS-ID: 13746584
Referenslitteratur
Business research methods
3. ed. : Oxford : Oxford University Press, cop. 2011 - xxxvii, 765 s.
ISBN: 9780199583409 LIBRIS-ID: 11926162
Företagsekonomi 100. : Faktabok
15. uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 486 s.
ISBN: 978-91-47-09634-3 LIBRIS-ID: 12065023
Syfte
Kursens syfte är att ge kunskap om förutsättningar och skillnader på olika marknader från såväl köpande som säljande part. Kursen skall ge en grundläggande förståelse och färdighet för företags och organisationers situation och agerande på marknader samt marknadsföringens roll i sammanhanget.
Ytterligare ett syfte är att utveckla studentens förmåga gällande skriftliga presentationer, informationssökande, granskning av information, litteratur och annat material.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- redogöra för och analysera marknadsföringens roll i samhälle och företag
- redogöra för samt använda grundläggande teorier, modeller och begrepp på specifika praktiska situationer,
- beskriva de praktiska och teoretiska karaktärsdragen för olika marknader utifrån antalet säljare och köpare
- redogöra för vilka konsekvenser olika produkters egenskaper får för företagets verksamhet
- visa kunskap om olika marknadsföringsaktiviteters förutsättningar och konsekvenser samt utgångspunkterna för företagets val av marknadsföringsaktiviteter
- värdera teorier, modeller och begrepp utifrån i vilken utsträckning de kan tillämpas vid specifika praktiska situationer
- uppvisa färdigheter och förmåga till skriftliga presentationer, informationssökande, granskning av information, litteratur och annat material
- skriva elementära vetenskapliga rapporter, muntligt presentera sina idéer med tekniska hjälpmedel, samt konstruktivt granska andras arbeten på basis av sakkunskap
- visa kommunikativ färdighet och förmåga genom aktivt deltagande vid diskussioner och ledande av seminarier
Innehåll
Marknadsföringens centrala begrepp. Marknadsbegreppet - efterfrågan, utbud, konkurrens och marknadsaktörer. Marknadsfunktionen i företaget, marknadsorganisation och styrning. Marknadsplaneringsprocessen och dess olika steg. Teorier och modeller för analys av marknadens förutsättningar och segmentering av kunder. Företagets mål och strategi och dess koppling till företagets marknadsföring. Marknadsföringsstrategier. Marknadsföringsbeslut utifrån de olika konkurrensmedlen. Olika branschers och marknadssituationers karaktärsdrag och förutsättningar vad gäller konsumentmarknader, tjänstemarknader och industriella marknader.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och rapporter. I kursen arbetar vi aktivt med att integrera teori och praktik. Detta görs bland annat genom interaktion med företag eller organisationer. I kursen tränas studenterna i muntlig och skriftlig presentation, och ledarskap. I kursen använd en pedagogisk (webb-baserad) plattform för kommunikation, diskussion och presentation av kursmaterial.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Inlämningsuppgift, Marknadsundersökning (INL1), 1,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift, Marknadsplan (INL4), 3 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Tentamen (TEN1), 3 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ersätter den tidigare kursen med samma namn, FÖA111.