Kursplan - Marketing Systems
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
EFO217
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2013-08-29
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Syftet med kursen är att ge studenten en överblick över den internationella miljön som ett företag verkar inom och tillhandahålla verktyg och koncept för att för att hantera marknadssföringsfrågor mellan industriella aktörer i ett 'företag-till-företag' sammanhang.
Ett annat syfte är att utveckla studentens personliga förmåga gällande: muntliga och skriftliga presentationer; kritiskt och analytiskt tänkande, informationssökande, granskning av information, litteratur och annat material, samt; grupparbete.
Ett övergripande syfte är att stimulera en interaktiv studiemiljö för att:
- öka utbytet av värderingar och tankar;
- ge studenten en inblick i olika sätt att leva, och;
- ge studenten möjligheten att utveckla en innehållsrik förståelse för olika kulturer.
Lärandemål
Efter kursen ska studenten kunna:
- visa förmågan att integrera kunskap och hantera komplex information när han/hon utvärderar olika alternativ gällande nätverksanalys och ett företags strategier för inträde på internationella marknader, och;
- tillämpa lämpliga teorier och modeller från kurslitteraturen och annat insamlat och granskat material och med dessa genomföra en undersökning av relationer mellan företag;
- formulera slutsatser och göra bedömningar baserade på ofullständiga uppgifter gällande ett företags nätverk;
- visa att han/hon klart och tydligt kan kommunicera och presentera (muntligt och skriftligt) slutsatser och metoder (för de ovan nämnda lärandemålen), till en internationell publik bestående av både specialister och icke-specialister;
- granska och ge kollegial respons på andra studenters arbete samt argumentera för och diskutera om sitt eget bidrag i läraktiviteterna, och;
- genomföra sina studier på ett sätt som är i hög grad självständigt och självstyrande, vilket innebär att studenten förväntas ta ansvar för sina egna studier och därmed också indirekt för andra studenters lärande och utveckling genom att ta en aktiv roll i de olika läraktiviteterna under kursens gång.
Innehåll
Kursen har ett nätverkssynsätt på företag och marknadsföring. Kursen kommer att ta upp och diskutera de koncept som utgör ett företags omgivning baserat på interaktioner. Företagens internationalisering kommer också att beröras samt att skapa modeller för att hantera marknadsföringsproblem i en företag-till-företag kontext. Kursen är till 30% tillämpad företagsekonomi.
Undervisning
Seminarieaktivitet (30%): På seminarierna måste studenten vara redo att medverka i diskussioner om kursmaterialet. 1/3 av betyget baserar sig på gruppens ordförandeskap, 2/3 är den individuella prestationen. Deltagande är obligatoriskt och inkluderar: fysisk närvaro, och medverkan i aktiviteter och diskussioner.
Gruppuppgift (30%): Uppgiften består i att skriva ett arbete (eller arbeten) om ett speciellt ämnesområde, vilket tillhandahålls av läraren. Uppgiften skall presenteras (muntligt och skriftligt) vid ett slutseminarium. Vid seminariet skall studenterna också granska och ge kollegial respons på en annan grupps arbete. Närvaro vid slutseminariet är obligatorisk.
Skriftlig tentamen (40%): Den skriftliga tentamen kan bestå av flervalsfrågor, korta svar eller essäfrågor. Tentan skall ge studenten möjlighet att visa sin kunskap och förmåga som han/hon erhållit under läraktiviteterna. Två omtentamenstillfällen erbjuds om studenten är frånvarande vid första tillfället eller får underkänt.
Särskild behörighet
Examen på grundnivå om minst 180 hp inom företagsekonomi, samhällsvetenskap eller teknik. Alternativt företagsekonomi 90 hp med successiv fördjupning, varav minst 75 hp ska vara avklarade vid kursstart. Av dessa ska minst 22,5 hp vara på nivå G1F och minst 15 hp på nivå G2F. Dessutom krävs Sv B och En A. I de fall kursen ges på engelska ges undantag från kravet på Sv B.
Examination
Examination.
Skriftlig tentamen 50%, gruppuppgift, 30%, seminarieaktivitet 20% , 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Betyg ges också enligt ECTS-betygsskalan.