Kursplan - Strategier, marknadsföring och management
Omfattning
15 hp
Kurskod
EFO210
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2013-08-29
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Syftet är att ge studenten en överblick över strategikoncept, teorier och olika skolor/perspektiv inom strategiområdet. Kursen låter också studenten analysera relationer mellan entreprenörskap, kunskap, marknadsdynamik, innovation och tillväxt.
Ett annat syfte är att utveckla studentens personliga förmåga gällande: muntliga och skriftliga presentationer; kritiskt och analytiskt tänkande, informationssökande, granskning av information, litteratur och annat material, samt; grupparbete.
Lärandemål
Efter kursen ska studenten kunna:
- visa förmågan att integrera kunskap och hantera komplex information när han/hon utvärderar olika alternativ rörande ett företags strategi i en specifik situation;
- tillämpa teorier och modeller från kurslitteraturen och annat insamlat och granskat material på ett företag med syfte att beskriva och analysera deras strategi;
- formulera slutsatser och göra bedömningar baserade på ofullständiga uppgifter gällande strategi;
- visa att han/hon klart och tydligt kan kommunicera och presentera (muntligt och skriftligt) slutsatser och metoder (för de ovan nämnda lärandemålen), till en internationell publik bestående av både specialister och icke-specialister;
- granska och ge kollegial respons på andra studenters arbete samt argumentera för och diskutera om sitt eget bidrag i läraktiviteterna, och;
- genomföra sina studier på ett sätt som är i hög grad självständigt och självstyrande, vilket innebär att studenten förväntas ta ansvar för sina egna studier och därmed också indirekt för andra studenters lärande och utveckling genom att ta en aktiv roll i de olika läraktiviteterna under kursens gång.
Innehåll
Under kursen ska studenten diskutera och analysera koncept som rör olika synsätt på strategi. Underlag för diskussion kommer från kurslitteraturen, artiklar och case. Studenterna ska också göra en undersökning för att kunna beskriva vilka strategier ett företag/organisation använder sig av. En del av innehållet innebär också erfarenheten av att agera seminarieledare. Kursen är till 30% tillämpad företagsekonomi.
Undervisning
Seminarieaktivitet: På seminarierna måste studenten vara redo att medverka i diskussioner om kursmaterialet. Deltagande är obligatoriskt och inkluderar: fysisk närvaro, och medverkan i aktiviteter och diskussioner.
Gruppuppgift: Uppgiften består i att skriva ett arbete (eller arbeten) om ett speciellt ämnesområde, vilket tillhandahålls av läraren. Uppgiften skall presenteras (muntligt och skriftligt) vid ett slutseminarium. Vid seminariet skall studenterna också granska och ge kollegial respons på en annan grupps arbete. Närvaro vid slutseminariet är obligatorisk.
Skriftlig tentamen: Den skriftliga tentamen kan bestå av flervalsfrågor, korta svar eller essäfrågor. Tentan skall ge studenten möjlighet att visa sin kunskap och förmåga som han/hon erhållit under läraktiviteterna. Två omtentamenstillfällen erbjuds om studenten är frånvarande vid första tillfället eller får underkänt.
Särskild behörighet
Företagsekonomi 60 hp med successiv fördjupning, varav minst 45 hp ska vara godkända vid kursstart. Av dessa ska minst 30 hp ligga på nivå G1N, vari minst 5 hp grundläggande ekonomistyrning måste ingå, samt minst 15 hp på nivå G1F. Dessutom krävs En B.
Examination
Skriftlig tentamen (TEN1), 6 hp, betyd Godkänt (G) eller Väl Godkänt (VG)
Gruppuppgift (GRU1), 4,5 hp, betyg Godkänt (G) eller Väl Godkänt (VG)
Seminarieaktivitet (SEM1), 4,5 hp Godkänt (G) eller Väl Godkänt (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Betyg ges också enligt ECTS-betygsskalan.