Kursplan - Geometri med problemlösning
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
MMA014
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Matematik/Tillämpad matematik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Övrigt
Allt material delas ut under kursens gång.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen vänder sig till blivande lärare i grundskolans senare år och gymnasieskolan. Kursen skall ge grundläggande kunskaper i geometri genom problemlösning. Kursen skall även ge kunskaper i geometrins didaktik samt inblick i elevens inlärning av geometri i dagens skola.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
- muntligt och skriftligt redovisa lösningar av geometriska problem och didaktiska frågeställningar på grundskole- och gymnasienivå inom ramen för kursens innehåll.
- redogöra för grundläggande geometriska begrepp och för euklidisk geometri som en axiomatisk teori.
- ge exempel på geometriska avbildningar som kongruensavbildning, likformighetsavbildning och projektion.
- redogöra för och lösa problem inom euklidisk geometri i två och tre dimensioner.
- redogöra för och utföra några geometriska konstruktioner med passare och linjal.
- ge exempel på några icke-euklidiska geometrier och redogöra för deras koppling till parallellaxiomet.
Innehåll
Grundläggande geometriska begrepp. Plana figurer som trianglar, månghörningar, cirklar och några enkla kroppar. Några viktiga geometriska avbildningar som kongruensavbildning, likformighetsavbildning och projektion. Euklidisk geometri som exempel på en axiomatisk teori. Parallellaxiomet och orientering om några icke-euklidiska geometrier. Geometriska konstruktioner med passare och linjal samt orientering om några olösbara konstruktionsproblem. Orientering om icke-euklidiska geometrier. Diskussion av geometrins roll som modell för vår fysiska värld. Didaktisk projektuppgift.
Undervisning
Lektioner, övningar, grupparbete och fältstudier.
Behörighet
Matematik D (områdesbehörighet 8 med förändring) eller Matematik 3c (områdesbehörighet A8 med förändring).
Examination
Redovisning. Skriftlig och muntlig redovisning av uppgifter och didaktiskt projektarbete (INL2), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Skriftlig och/eller muntlig tentamen (TEN1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Denna kurs kan endast ingå i en lärarexamen.