Kursplan - Tal, algebra och funktioner
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
MMA013
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Matematik/Tillämpad matematik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Övrigt
Allt material delas ut under kursens gång.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen vänder sig till blivande lärare i grundskolans senare år och gymnasieskolan. Kursens syfte är att genom problemlösning utveckla studentens matematiska och didaktiska tankesätt och förmåga att läsa, förstå och sammanfatta matematisk text. Kursen skall ge grundläggande kunskap om begrepp och viktiga samband grundad på den egna förståelsen av talteori, algebra och funktioner.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
- muntligt och skriftligt redovisa lösningar av problem på grundskole- och gymnasienivå inom ramen för kursens matematiska och didaktiska innehåll.
- redogöra för de vanligaste talmängderna från de naturliga talen till de komplexa.
- redogöra för olika positionssystem, samt några grundläggande begrepp och satser inom talteorin.
- redogöra för polynombegreppet, grundläggande algebra och faktorisering med faktorsatsen samt utföra algebraiska omskrivningar och lösa algebraiska ekvationer och olikheter.
- redogöra för funktionsbegreppet och grundläggande egenskaper för elementära funktioner samt utföra omskrivningar av uttryck sammansatta av elementära funktioner.
Innehåll
Problemlösningsstrategier. Talmängder från naturliga tal till komplexa tal, positionssystem, talteori och aritmetikens fundamentalsats. Grundläggande algebra, polynomfaktorisering och algebrans fundamentalsats. Funktionsbegreppet med några viktiga elementära funktioner, ekvationsbegreppet kopplat till funktioner. Olikheter. Didaktisk projektuppgift.
Undervisning
Lektioner, övningar och grupparbete.
Behörighet
Matematik D (områdesbehörighet 8 med förändring) eller Matematik 3c (områdesbehörighet A8 med förändring).
Examination
Redovisning. Skriftlig och muntlig redovisning av uppgifter och didaktiskt projektarbete (INL2), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Skriftlig och/eller muntlig tentamen (TEN1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Denna kurs kan endast ingå i en lärarexamen.