Kursplan - Engelska för lärare, inriktning förskoleklass och årskurs 1-3
Omfattning
15 hp
Kurskod
ENA113
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursens syftar dels till att utveckla studentens kommunikativa kompetens i engelska, dels till att ge studenten verktyg för att kunna undervisa i engelska i förskoleklass och årskurs 1-3 i enlighet med intentionerna i gällande styrdokument. Kursen består av tre delkurser: 1. Språkfärdighet, 2. Barnlitteratur och 3. Läraktiviteter, styrdokument och bedömning.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna för delkurs 1: Språkfärdighet 6,5 hp: - beskriva grundläggande regler för engelskt uttal och tillämpa dem i muntlig kommunikation - beskriva engelskans grundläggande grammatiska regler och tillämpa dem i muntlig och skriftlig kommunikation - utforma övningar för språkfärdighetsträning med utgångspunkt i aktuella teorier om språkutveckling och lärande för delkurs 2: Barnlitteratur 4,5 hp - analysera och diskutera barnlitteratur: personer, teman, genre och stilistiska figurer - göra medvetna val av barnlitteratur med utgångspunkt i didaktiska teorier om språkundervisning i tidiga år - utarbeta generella strategier för att bedriva språkundervisning genom litteraturstudier för delkurs 3: Läraktiviteter, styrdokument och bedömning 4 hp - utforma lektioner i engelska i enlighet med gällande styrdokument - identifiera olika läraktiviteter och tillämpa dem i språkundervisningen - planera, genomföra och reflektera över betyg och bedömning
Innehåll
Delkurs 1, Språkfärdighet - Grundläggande engelsk fonetik med uttalsövningar - Grundläggande engelsk grammatik med tillämpningsövningar - Muntlig och skriftlig kommunikation på engelska - Språkfärdighetsträning i undervisningen Delkurs 2, Barnlitteratur - Engelskspråkig klassisk och modern prosalitteratur för barn, barnramsor, barnvisor och poesi för barn - Barnlitteratur ur ett didaktiskt perspektiv - Barnlitteratur som undervisningsverktyg Delkurs 3, Läraktiviteter, styrdokument och bedömning - Europarådets gemensamma referensram för språk och Europeisk språkportfolio - Kurs- och lektionsplanering utifrån gällande styrdokument och språkdidaktiska teorier - Exempel på olika undervisningsmetoder och undervisningsmaterial - Betygssättning och bedömning
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, diskussioner, gruppövningar, hemuppgifter och uppgifter utförda under undervisningen. Kursen ges som distanskurs med två obligatoriska träffar per termin. Kursen kräver tillgång till Internet. Handledning och administration sker via en kurshemsida. Deltagande i alla schemalagda undervisningsmoment är obligatoriskt.
Behörighet
Engelska B (områdesbehörighet 2 med förändringar) eller Engelska 6.
Examination
Språkfärdighet i klassrummet. Inlämningsuppgifter., 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG) Barnlitteratur. Inlämningsuppgifter., 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG) Läraraktiviteter, styrdokument och bedömning. Inlämningsuppgifter., 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG) Barnlitteratur. Aktiv närvaro med seminarieuppgifter., 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) Läraraktiviteter, styrdokument och bedömning. Aktiv närvaro med seminarieuppgifter., 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) Fonetik och uttal. Tentamen., 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG) Grammatik. Tentamen. För sammanfattningsbetyget Väl Godkänt (VG) krävs att kursdeltagaren har uppnått detta betyg på minst 11 högskolepoäng., 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen kan inte tas med i examen tillsammans med kurser som ingår i Engelska 1.