Kursplan - Interaktionsdesign
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
DVA112
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Datavetenskap
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2013-02-13
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Sketching user experiences : getting the design right and the right design
Amsterdam : Elsevier/Morgan Kaufmann, cop. 2007 - 445 s.
ISBN: 9780123740373 (pbk.) LIBRIS-ID: 10515196
Referenslitteratur
Sketching user experiences
Amsterdam : Elsevier/Morgan Kaufmann, 2012. - viii, 262 p.
ISBN: 9780123819598 (pbk) LIBRIS-ID: 12719186
Kanban and Scrum : making the most of both.
C4Media : 2010. - xiii, 104 p.
ISBN: 978-0-557-13832-6 LIBRIS-ID: 12165384
Designing interactive systems : a comprehensive guide to HCI and interaction design
3. ed. : Harlow : Pearson/Education, cop. 2014 - xxx, 604 s.
ISBN: 9781447920113 LIBRIS-ID: 14676289
Syfte
Ge studenten inblick i principer, processer och modeller för att utveckla interaktiva system och produkter så att människor har nytta och glädje av dem. Kursen ska ge inspiration, stimulera lateralt tänkande och förmedla kreativitet vid utveckling av innovativa digitala produkter.
Lärandemål
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- uppvisa förmåga att tillämpa användarcentrerad systemutveckling inom designprojekt
- uppvisa förmåga att genomföra användarstudier för att utvärdera användbarheten hos ett system
- uppvisa - genom litteraturstudier, referenser och i praktiskt arbete - hur man tagit hänsyn till grundläggande psykologiska begrepp som kognition och perception i utvecklingen av interaktiva system
- skapa interaktiva prototyper
Innehåll
Kursens innehåll består huvudsakligen av hur man formger och utvecklar interaktiva system så att kommunikation mellan system och användare fungerar på ett önskvärt och förväntat sätt. Kursen gör nedslag inom perception och kognitionspsykologi ur ett människa/datorinteraktions-perspektiv. Genomgång av metoder för interaktionsdesign, interaktionsmodeller, utvärderings- samt implementationmodeller. Kursen innehåller projektarbete för att tillämpa människa/datorinteraktionsteorier.
Undervisning
Kursen innehåller föreläsningar, laborationer och projektarbete i grupp.
Behörighet
Matematik C (områdesbehörighet 3 med förändring) eller Matematik 3b/3c (områdesbehörighet A3 med förändring).
Examination
Laboration (LAB1), 3,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Projekt (PRO1), 4 högskolepoäng, betyg 3, 4 eller 5
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar helt med DVA106.