Kursplan - Marketing Basics
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
EFO252
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Essentials of marketing
Oxford : Oxford University Press, 2013. - xxiii, 413 p.
ISBN: 9780199646500 (pbk.) LIBRIS-ID: 14553341
Övrigt
Two cases will be used for the seminars
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik,
Syfte
- to provide knowledge about theories, models and concepts within Marketing
- to give insights in essential concepts in marketing such as: Marketing mix, promotion mix, segmentation, customer satisfaction, differentiation, positioning, value, strategies in different stages in the product life cycle, strategies for products and brands, characteristics of services, industrial products, pricing, distribution, promotional activities etc
- introduce the students into understanding and solving marketing problems and situations
Lärandemål
- to be able to integrate and use basic marketing theories and models in solving marketing problems in companies and other organizations
- to be able to take strategic marketing decisions in companies and other organizations
- to be able to analyze and discuss marketing problems,
- to identify and choose methods and theories for solving marketing problems
Innehåll
Part 1 Marketing Management
Part 2 Case seminar 1
Part 3 Case seminar 2
Undervisning
Teaching is given in the form of lectures and 2 case seminars. The seminars are compulsory.
Behörighet
Engelska B (områdesbehörighet 4 med förändring). För den som har betyg från Gy11/Vux12 krävs endast grundläggande behörighet.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 1,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift (INL2), 1,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Tentamen (TEN1), 4,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
The examinations are all individual. The written exam is covering the course literature and the case seminars covers marketing situations and solving marketing problems. At the seminars, the students are expected to participate by handing in individual reflections and participating in the discussions. The written examinations and the case seminars are conducted in the English language.
Both Swedish and ECTS-marks are given. The Swedish marks are Pass (Godkänd) or Pass with Distinction (Väl godkänd) or Fail (Underkänd) for the whole course (7,5 ECTS-points). The Swedish marks and the ECTS-marks will be based on the balanced result of the written examinations and participation in the case seminars.