Kursplan - Specialpedagogik - ämneslärare åk 7-9
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU115
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Bildning för alla! : en pedagogisk utmaning
Kristianstad : Kristianstad University Press, 2012 - 247 s.
ISBN: 978-91-979422-3-2 LIBRIS-ID: 12755353
URL: Fulltext
Specialpedagogik och funktionshinder
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 334 s.
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11891406
Inkludering i skolan : undervisningsstrategier som fungerar
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2015 - 397 s.
ISBN: 9789127143593 LIBRIS-ID: 18358368
Artiklar
Specialpedagogik. Vilka är de grundläggande perspektiven
Pedagogisk forskning i Sverige, 2005
Referenslitteratur
Övrigt
Relevanta styrdokument Artiklar kan tillkomma
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Bildning för alla! : en pedagogisk utmaning
Kristianstad : Kristianstad University Press, 2012 - 247 s.
ISBN: 978-91-979422-3-2 LIBRIS-ID: 12755353
URL: Fulltext
-
Böcker
Bildning för alla! : en pedagogisk utmaning
Kristianstad : Kristianstad University Press, 2012 - 247 s.
ISBN: 978-91-979422-3-2 LIBRIS-ID: 12755353
URL: Fulltext
Specialpedagogik och funktionshinder
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 334 s.
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11891406
Inkludering i skolan : undervisningsstrategier som fungerar
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2015 - 397 s.
ISBN: 9789127143593 LIBRIS-ID: 18358368
Artiklar
Inclusive education in Sweden? A critical analysis
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2010
Specialpedagogik. Vilka är de grundläggande perspektiven
Pedagogisk forskning i Sverige, 2005
Different agendas? The views of different occupational groups on special needs education.
European Journal of Special Needs Education, 2011
Referenslitteratur
Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 176 s.
ISBN: 978-91-44-06890-9 LIBRIS-ID: 12070355
Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan : en granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 128 s.
ISBN: 91-44-02114-3 : 173:00 LIBRIS-ID: 8400047
Åtgärdsprogram i praktiken : att arbeta med elevdokumentation i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 155 s.
ISBN: 9789144050096 LIBRIS-ID: 10934334
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 242 s.
ISBN: 9789144095172 LIBRIS-ID: 14701292
Uppfattningar om specialpedagogiska insatser : aspekter ur elevers och speciallärares perspektiv
Luleå : Luleå tekniska universitet, 2007 - 180 s.
URL: Länk
Pedagogical traditions and conditions for inclusive education
Scandinavian Journal of Disability Research, 2006
Övrigt
Relevanta styrdokument Artiklar kan tillkomma
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Bildning för alla! : en pedagogisk utmaning
Kristianstad : Kristianstad University Press, 2012 - 247 s.
ISBN: 978-91-979422-3-2 LIBRIS-ID: 12755353
URL: Fulltext
-
Böcker
Bildning för alla! : en pedagogisk utmaning
Kristianstad : Kristianstad University Press, 2012 - 247 s.
ISBN: 978-91-979422-3-2 LIBRIS-ID: 12755353
URL: Fulltext
Specialpedagogik och funktionshinder
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 334 s.
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11891406
Artiklar
Inclusive education in Sweden? A critical analysis
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2010
Specialpedagogik. Vilka är de grundläggande perspektiven
Pedagogisk forskning i Sverige, 2005
Different agendas? The views of different occupational groups on special needs education.
European Journal of Special Needs Education, 2011
Referenslitteratur
Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 176 s.
ISBN: 978-91-44-06890-9 LIBRIS-ID: 12070355
Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan : en granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 128 s.
ISBN: 91-44-02114-3 : 173:00 LIBRIS-ID: 8400047
Åtgärdsprogram i praktiken : att arbeta med elevdokumentation i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 155 s.
ISBN: 9789144050096 LIBRIS-ID: 10934334
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 242 s.
ISBN: 9789144095172 LIBRIS-ID: 14701292
Uppfattningar om specialpedagogiska insatser : aspekter ur elevers och speciallärares perspektiv
Luleå : Luleå tekniska universitet, 2007 - 180 s.
URL: Länk
Pedagogical traditions and conditions for inclusive education
Scandinavian Journal of Disability Research, 2006
Övrigt
Relevanta styrdokument Artiklar kan tillkomma
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Bildning för alla! : en pedagogisk utmaning
Kristianstad : Kristianstad University Press, 2012 - 247 s.
ISBN: 978-91-979422-3-2 LIBRIS-ID: 12755353
URL: Fulltext
-
Böcker
Bildning för alla! : en pedagogisk utmaning
Kristianstad : Kristianstad University Press, 2012 - 247 s.
ISBN: 978-91-979422-3-2 LIBRIS-ID: 12755353
URL: Fulltext
Specialpedagogik och funktionshinder
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 334 s.
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11891406
Barn och elever i svårigheter : en pedagogisk utmaning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 152 s.
ISBN: 978-91-44-07944-8 LIBRIS-ID: 12736961
Interkulturellt samspel i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 157 s.
ISBN: 978-91-44-05593-0 LIBRIS-ID: 11369565
Artiklar
Inclusive education in Sweden? A critical analysis
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2010
Övrigt
Relevanta styrdokument Artiklar kan tillkomma
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursens syfte är att studenterna utvecklar kunskap om den specialpedagogiska verksamhetens framväxt, hur olika perspektiv inom specialpedagogik kommer till uttryck i dagens skola, samt vilken betydelse detta har för elever med olika förutsättningar och erfarenheter.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för det specialpedagogiska kunskapsområdet ur ett vetenskapligt perspektiv och relatera detta till praktiskt pedagogiskt arbete och centrala styrdokument
- kritiskt granska och jämföra olika synsätt och teorier kopplade till specialpedagogiska verksamhet och dess betydelse för elevers lärande och utveckling
- redogöra för och jämföra kartläggning och åtgärder för elever i behov av särskilt stöd
- reflektera över sin professionella roll och betydelsen av samverkan i specialpedagogiskt arbete
Innehåll
- Dagens specialpedagogiska verksamhet i en historisk belysning
- Olika perspektiv inom specialpedagogik och deras konsekvenser för praktiskt pedagogiskt arbete
- Att möta elever med olika förutsättningar, erfarenheter och behov
- Att samverka kring kartläggning och åtgärder för att underlätta lärande och utveckling för elever i behov av särskilt stöd
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, grupparbeten och fältstudier.
Särskild behörighet
Utbildningsvetenskaplig kärna (UVK) 15 hp VFU 7,5 hp och minst 30 hp i ett undervisningsämne.
Examination
Skriftlig redovisning (INL1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Fältstudier (PRO1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Muntlig och skriftlig redovisning (SEM1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd