Kursplan - Vetenskaplig introduktion i specialpedagogik
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA077
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Forskningens grundregler : samhällsforskarens handbok i tio punkter
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 265 s.
ISBN: 91-44-04234-5 : SEK 359:00 LIBRIS-ID: 9369902
Specialpedagogik och funktionshinder
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 334 s.
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11891406
Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 139 s.
ISBN: 9789147105649 LIBRIS-ID: 14180386
För din skull, för min skull eller för skams skull? : om LSS och bemötande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 136 s.
ISBN: 978-91-44-07815-1 LIBRIS-ID: 12399755
Referenslitteratur
Kritiskt tänkande
1. uppl. : Malmö : Liber, 2007 - 148 s.
ISBN: 978-91-47-07743-4 LIBRIS-ID: 10233491
Sociologiska perspektiv på funktionshinder och handikapp
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 171 s.
ISBN: 91-44-03465-2 LIBRIS-ID: 9929799
Övrigt
Några vetenskapliga artiklar samt annat material tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Personlig assistent : en rättighet, ett yrke
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 148 s.
ISBN: 91-44-00522-9 ; 215:00 LIBRIS-ID: 8352639
Forskningens grundregler : samhällsforskarens handbok i tio punkter
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 265 s.
ISBN: 91-44-04234-5 : SEK 359:00 LIBRIS-ID: 9369902
Specialpedagogik och funktionshinder
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 334 s.
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11891406
Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 139 s.
ISBN: 9789147105649 LIBRIS-ID: 14180386
Referenslitteratur
Kritiskt tänkande
1. uppl. : Malmö : Liber, 2007 - 148 s.
ISBN: 978-91-47-07743-4 LIBRIS-ID: 10233491
Sociologiska perspektiv på funktionshinder och handikapp
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 171 s.
ISBN: 91-44-03465-2 LIBRIS-ID: 9929799
Övrigt
Några vetenskapliga artiklar samt annat material tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Specialpedagogik och funktionshinder
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 334 s.
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11891406
Forskningens grundregler : samhällsforskarens handbok i tio punkter
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 265 s.
ISBN: 91-44-04234-5 : SEK 359:00 LIBRIS-ID: 9369902
Childhood and society
2nd ed. : Basingstoke : Palgrave Macmillan, 2012. - 330 s.
ISBN: 0-230-24182-4 ¹21.99 LIBRIS-ID: 12322054
Personlig assistent : en rättighet, ett yrke
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 148 s.
ISBN: 91-44-00522-9 ; 215:00 LIBRIS-ID: 8352639
Referenslitteratur
Kritiskt tänkande
1. uppl. : Malmö : Liber, 2007 - 148 s.
ISBN: 978-91-47-07743-4 LIBRIS-ID: 10233491
Sociologiska perspektiv på funktionshinder och handikapp
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 171 s.
ISBN: 91-44-03465-2 LIBRIS-ID: 9929799
Övrigt
Några vetenskapliga artiklar samt annat material tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursens syfte är att grundlägga kunskaper om specialpedagogik som kunskapsfält, vetenskapligt ämne och problemområde.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
- beskriva och jämföra olika teoribildningar inom specialpedagogik
- redogöra för specialpedagogik som tvärvetenskapligt kunskapsfält
- på en grundläggande nivå kritiskt analysera och värdera vetenskapliga arbeten i dialog med andra studenter
- på en grundläggande nivå redovisa ett vetenskapligt förhållningssätt relaterat till specialpedagogisk praktik
- visa förmåga att söka relevant information och att identifiera behov av ytterligare kunskap inom området
Innehåll
- Specialpedagogisk teoribildning och problemområden
- Förhållandet mellan specialpedagogisk praktik och forskning
- Problematisering av begreppet funktionsnedsättning
- Grundläggande vetenskapsteori och forskningsetik
- Kritiskt och vetenskapligt tänkande
- Informationssökning i bibliotekens databaser, referenshantering
Undervisning
Föreläsningar, tillämpningsuppgifter och seminarier.
Särskild behörighet
Specialpedagogik i tiden 7,5 hp eller annan introduktionskurs i specialpedagogik.
Examination
Skriftlig inlämningsuppgift (INL3), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Skriftlig inlämningsuppgift (INL4), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Specialpedagogisk teori och vetenskaplig introduktion (SEM3), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på INL4.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
För mer information om kursens innehåll, seminarier och inlämningsuppgifter hänvisas till aktuell studiehandledning.