Kursplan - Att kartlägga och utreda behov av särskilt stöd
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA061
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 176 s.
ISBN: 978-91-44-06890-9 LIBRIS-ID: 12070355
Att bygga lösningar : en lösningsfokuserad samtalsmodell
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 375 s.
ISBN: 978-91-44-07231-9 LIBRIS-ID: 12109459
Åtgärdsprogram - dokument eller verktyg? : en fallstudie i en kommun
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, cop. 2006 - 227 s., [37] s. med var pag.
ISBN: 91-7346-572-0 LIBRIS-ID: 10239331
URL: Länk
Kompendier
Att arbeta med gemensam problemlösning
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Samtala med barn och unga
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Särskilt stöd i grundskolan
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
Barns perspektiv och mänskliga rättigheter: Godhetsmaximering eller kunskapsbildning?
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2003
Lesson observation and feedback: the practice of an expert reading coach
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2006
Dags för en synvända
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2008
Specialpedagogik. Vilka är de grundläggande perspektiven?
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2005
Om att bli dokumenterad Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Webbadresser
FN:s konvention om barns rättigheter
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Den nya skollagen - för kunskap, valfrihet och trygghet. Regeringens proposition 2009/10: 165
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: http://www.regeringen.se/content/1/c6/14/23/68/25bd4959.pdf
Övrigt
Tillkommer: aktuella styrdokument från Skolverket (c:a 30 sidor)
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursens syfte är att grundlägga kunskaper i kartläggnings- och åtgärdsprocessen samt utveckla färdigheter i att arbeta med individuell planering för barn och ungdomar i behov av särskilt stöd.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenterna kunna:
- redogöra för de rättigheter barn och ungdomar i behov av särskilt stöd har samt motivera dessa med hjälp av gällande styrdokument
- problematisera sin och andra yrkesgruppers roll i kartläggnings- och åtgärdsprocessen samt barns/ungdomars och anhörigas delaktighet
- ge exempel på olika sätt att kartlägga behov av särskilt stöd samt kritiskt granska dessa ur vetenskapliga och etiska perspektiv
- visa förmåga att självständigt analysera barnets/ungdomens behov av särskilt stöd och med stöd i analysen presentera individuell planering ur ett för barnet/ungdomen funktionellt perspektiv
- problematisera kartläggnings- och åtgärdsprocessen ur olika specialpedagogiska perspektiv
Innehåll
- Styrdokument
- Vetenskapliga, specialpedagogiska och etiska perspektiv på kartläggning
- Olika sätt att kartlägga behov av särskilt stöd
- Kartläggnings-, åtgärds- och uppföljningsprocess
- Individuell planering inom olika verksamheter, t ex åtgärdsprogram, individuell plan
- Fältstudier och tillämningsuppgifter i pedagogisk verksamhet
Undervisning
Föreläsningar, grupparbeten, seminarier, tillämpningsuppgifter och fältstudier.
Särskild behörighet
Specialpedagogik 30 hp eller motsvarande.
Examination
Skriftlig redovisning (INL4), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Fältstudier (PRO1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarier och grupparbeten (SEM3), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning.