Kursplan - AKK- Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA036
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik
3., rev. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet, 2009 - 224 s.
ISBN: 978-91-85435-71-5 LIBRIS-ID: 11495318
AKK i skolan : en pedagogisk utmaning : om alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i förskola och skola
1. uppl. : Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK), cop. 2012 - 91 s.
ISBN: 9789163368608 LIBRIS-ID: 13719341
Samspråk : stöd i kommunikation tillsammans med barn med synnedsättning i kombination med ytterligare funktionsnedsättningar
Stockholm : Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2012 - 72 s.
ISBN: 9789128004213 LIBRIS-ID: 13943608
URL: Fulltext
AKK - Alternativ och Kompletterande Kommunikation för personer med autism
Autismforum, Stockholms läns landsting, 2011
URL: Länk
Kommunikation hos och med barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättningar: En systematisk kunskapsöversikt
Kalmar: Nationellt Kompetenscentrum Anhöriga, 2014
Kompendier
Kommunikation med musik och tecken: En experimentell studie med vuxna om inlärning av Tecken som AKK med stöd av musik. Magisteruppsats
Stockholm: Kungliga Musikhögskolan, 2013
Övrigt
Artiklar som referenslitteratur tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik
3., rev. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet, 2009 - 224 s.
ISBN: 978-91-85435-71-5 LIBRIS-ID: 11495318
Socialt nätverk. : kartläggning av kommunikationen mellan individer med komplexa kommunikativa behov och deras kommunikationspartners : observationsschema Observationsschema
Härnösand : Specialpedagogiska institutet, 2007 - 29 s.
ISBN: 978-91-28-00010-9 LIBRIS-ID: 10709045
Artiklar
Communicating with nurses: The experience of 10 adults with cerebral palsy and complex communiation needs.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2007
The effectiveness of Talking Mats with people with intellectual disability.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2008
Supporting the communication, language, and literacy development of children with complex communication needs: State of the science and future research priorities
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2012
Webbadresser
Internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa - Barn- och ungdomsversion. Inledningen. s 15-31
Socialstyrelsen, 2010
URL: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18008/2010-4-26.pdf
KK ? Alternativ och Kompletterande Kommunikation för personer med autism Autismforum, Stockholms läns landsting.
autismforum.se, 2011
URL: http://autismforum.se/gn/export/download/af_pdf_vad_kan_man_gora/AKK_kunskapsoversikt_thunberg.pdf
Ring mig! Olika sätt att telefonera när man har tal- och språksvårigheter. Hjälpmedelsinstitutet
www.hi.se, 2011
Kommunikation genom teknik ? ur ett vardagsperspektiv. Hjälpmedelsinstitutet.
Hjälpmedelinstitutet, 2004
URL: http://www.kommed.nu/04323_Kommunikation_genom_teknik.pdf
Att utveckla AKK och självbestämmande hos elever med flerfunktionshinder. Malmö: Team Munkhättan
malmo.se, 2004
Referenslitteratur
Samspel, kommunikation och utveckling : barn i behov av särskilt stöd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 237 s.
ISBN: 9789144052496 LIBRIS-ID: 11311066
Augmentative and alternative communication : supporting children and adults with complex communication needs
4. ed. : Baltimore : Paul H. Brookes Pub., cop. 2013 - 593 s.
ISBN: 9781598571967 (inb.) LIBRIS-ID: 13496609
From hand to mouth : the origins of language
Princeton : Princeton University Press, cop. 2002 - xii, 257 s.
ISBN: 0-691-08803-9 (alk. paper) LIBRIS-ID: 8519765
Affekter, affektiv kommunikation och anknytningsmönster : ett bio-psyko-socialt perspektiv
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 333 s.
ISBN: 978-91-44-07442-9 LIBRIS-ID: 13905009
Proximal processes of children with profound multiple disabilities
Stockholm : Department of Psychology, Stockholm University, 2008 - 87 s.
ISBN: 978-91-7155-716-2 LIBRIS-ID: 10970589
URL: Länk
Att tolka barns signaler : lek och kommunikation hos barn med flerfunktionshinder
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2008 - 233 s.
ISBN: 9789140664099 LIBRIS-ID: 10955538
The kaleidoscope of communication : different perspectives on communication involving children with severe multiple disabilities
Stockholm : Stockholm Institute of Education Press (HLS förlag), 2006 - 102 s.
ISBN: 91-7656-625-0 LIBRIS-ID: 10224438
URL: Länk
Using language in social activities at home : a study of interaction between caregivers and children with and without disabilities
[Rev. version of the diss.] : Göteborg : Department of Linguistics, Göteborg University, 2006 - 279, [60] s.
ISBN: 91-975752-4-0 LIBRIS-ID: 10265459
Kommunikativa resurser för lärande : barns gester, blickar och tal i tre skolmiljöer
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis, 2006 - 240, [19] s.
ISBN: 91-554-6596-X SEK 258:00 LIBRIS-ID: 10202493
URL: Länk
Övrigt
Artiklar som referenslitteratur tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att de studerande tillägnar sig kunskaper om Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK), samt om hur man kan möta individer med skilda behov av AKK i pedagogiskt arbete.
Lärandemål
Efter kursen skall den studerande kunna:
- redogöra för teorier, perspektiv och begrepp som finns inom området AKK
- tillämpa ett biopsykosocialt perspektiv för att beskriva och förstå kommunikativa funktionshinder och alternativ kommunikation
- utifrån forskning kritiskt resonera kring ställningstaganden kring AKK utifrån olika perspektiv
- redogöra för och problematisera kartläggning och arbetssätt inom området AKK
Innehåll
- Teorier, perspektiv och begrepp inom området AKK
- Identifikation av och reflektion kring de olika nivåerna i ICF med anknytning till kommunikation
- Karläggning och arbetssätt inom området AKK
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältuppgifter.
Särskild behörighet
30 hp i specialpedagogik eller yrkesverksamhet om minst 50% i minst 1år i arbete med individer med funktionsnedsättning.
Examination
Seminarium (SEM1), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Skriftlig tentamen (TEN1), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
För mer information om kursens innehåll och upplägg samt hur lärandemålen examineras hänvisas till kursens studiehandledning.