Kursplan - Språk-, skriv- och läsprocessen II
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA092
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik, Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Läsförståelse i teori och praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 263 s.
ISBN: 978-91-44-05129-1 LIBRIS-ID: 11166804
URL: Omslagsbild
Spår av teorier i praktiken : några skolexempel
2., [utökade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 152 s.
ISBN: 978-91-44-04755-3 LIBRIS-ID: 10352207
Implementering av kompensatoriska datorprogram i undervisningen : belyst ur specialpedagogers perspektiv
Malmö : Habilitering & hjälpmedel, FoU-enheten, Region Skåne, 2008 - 90 s.
ISBN: 978-91-7261-151-1 (spiralh.) LIBRIS-ID: 11303552
Language and reading disabilities
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p.
ISBN: 9780137072774 LIBRIS-ID: 12285390
Läsning och läsundervisning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2004 - 239 s.
ISBN: 91-47-05180-9 LIBRIS-ID: 9611141
Läsundervisning och läsutveckling
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 220 s.
ISBN: 978-91-44-05215-1 LIBRIS-ID: 11434192
Läsa och skriva fast man inte kan : [kompenserande hjälpmedel vid läs- och skrivsvårigheter]
Lund : Studentlitteratur, 2010 - 242 s.
ISBN: 978-91-44-06128-3 LIBRIS-ID: 11843544
Språkstimulering. : D. 1 Tal och skrift i förskoleåldern
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2004 - 224 s.
ISBN: 91-27-72270-8 LIBRIS-ID: 7232037
Flera vägar mot mål : läs- och skrivsvårigheter i gymnasieskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 220 s.
ISBN: 91-47-09321-8 LIBRIS-ID: 11267065
URL: Omslagsbild
Språkutveckling och språkstörning hos barn. : D. 1 Fonologi, grammatik, lexikon
Lund : Studentlitteratur, 2007 - 325 s.
ISBN: 978-91-44-01771-6 LIBRIS-ID: 9933760
Läsförståelse genom strukturerade textsamtal : för elever som behöver särskilt stöd
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur, 2011 - 147 s.
ISBN: 978-91-27-42368-8 LIBRIS-ID: 12305198
Skicklig läs- och skrivundervisning i åk 1-3 : om lärares möjligheter och hinder
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2011 - 226 s.
ISBN: 978-91-7346-709-4 LIBRIS-ID: 12306890
URL: Länk
Reading for life : three studies of Swedish students' literacy development
Linköping : Department of Behavioural Sciences and Learning, Linköping University, 2010 - 103 s.
ISBN: 978-91-7393-455-8 LIBRIS-ID: 11718335
URL: Sammanfattning och ramberättelse från Linköping University Electronic Press
Dyslexi genom livet : ett utvecklingsperspektiv på läs- och skrivsvårigheter
Stockholm : Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2012 - 294 s.
ISBN: 9789174475630 LIBRIS-ID: 13525313
URL: Tryckt exemplar
Growing up with dyslexia : cognitive and psychosocial impact, and salutogenic factors
Lund : Department of Psychology, Lund University, 2007 - 94 s.
ISBN: 978-91-628-7190-1 LIBRIS-ID: 10442173
URL: Länk
Mellan fakticitet och projekt : läs- och skrivsvårigheter och strävan att övervinna dem
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, cop. 2005 - [16], 312, [18] s.
ISBN: 91-7346-539-9 : SEK 212:00 LIBRIS-ID: 9964128
URL: Länk
Att säkerställa skriftspråklighet genom medveten arrangering : Wittingmetodens tillämpning i några olika lärandemiljöer
Stockholm : Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2008 - 222 s.
ISBN: 978-91-7155-706-3 LIBRIS-ID: 10973202
URL: Länk
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Artiklar
Can special education make a difference? Exploring the differences of special educational systems between Finland and Norway in relation to PISA results
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Effects of a Randomised Reading Intervention Study: An Application of Structural Equation Modelling
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Övrigt
Tillkommer: Litteratur inom eget valt fördjupningsområde, cirka 600 sidor, varav två forskningsartiklar. Aktuella styrdokument samt artiklar.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att de studerande tillägnar sig fördjupade kunskaper om och förståelse av hur man som speciallärare kan arbeta med lärande i språk-, skriv- och läsprocessen.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
- analysera och problematisera utformningen av lärmiljöer mot bakgrund av aktuella teorier och specialpedagogisk forskning kring språk-, skriv- och läsprocessen
- planera, självständigt genomföra och kritiskt granska specialpedagogiskt arbete på individuell-, grupp- och organisationsnivå för att möta hinder i språk-, skriv- och läsprocessen ur såväl teoretiska som didaktiska perspektiv
- analysera och dra pedagogiska slutsatser av kartläggnings- och åtgärdsprocessens olika steg med koppling till möjligheter och hinder i språk-, skriv- och läsprocessen
- problematisera, värdera och reflektera över innebörd och konsekvenser av utredning, dokumentation och bedömning gällande hinder i språk-, skriv- och läsprocessen
Innehåll
- Teorier och metoder för att som speciallärare möta hinder i språk-, skriv- och läsprocessen - fördjupning
- Utredning, dokumentation och bedömning
- Generella och specifika åtgärder
- Aktuell forskning
- Praktiskt vetenskapligt arbete
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Examen som speciallärare eller specialpedagog.
Examination
Språk-, skriv- och läsprocessen II. Skriftlig redovisning. Hemtentamen (INL1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Språk-, skriv- och läsprocessen II. Muntlig och/eller skriftlig redovisning (INL2), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Lärande i språk-, skriv- och läsprocessen II. Fältstudier (PRO1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Lärande i språk-, skriv- och läsprocessen II. Seminarium. Obligatorisk närvaro (SEM1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning.