Kursplan - Att som specialpedagog arbeta med sociala samspelsprocesser - fördjupning
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA085
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik, Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan : en diskursanalys
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2011 - 269 s.
ISBN: 978-91-7346-710-0 LIBRIS-ID: 12299604
URL: Länk
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 149 s.
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) LIBRIS-ID: 9971972
Group processes : dynamics within and between groups
2. ed. : Malden, Mass. : Blackwell, 2000 - xxiii, 417 s.
ISBN: 0-631-21852-1 (alk. paper) ; CIP entry LIBRIS-ID: 5086058
Motstånd och mening : innebörd i blivande lärares seminariesamtal
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, cop. 2008 - 202, [8] s.
ISBN: 978-91-7346-626-4 LIBRIS-ID: 10962889
URL: Länk
Dokumenterat utanförskap : om skolbarn som inte når målen
Lund : Sociologiska institutionen, Lunds universitet, 2006 - 180, [15] s.
ISBN: 91-7267-219-6 LIBRIS-ID: 10225872
Barns kamratrelationer i förskolan : samhörighet, tillhörighet, vänskap, utanförskap
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - 201 s.
ISBN: 978-91-976537-7-0 LIBRIS-ID: 10451159
URL: Elektronisk resurs
Värden och villkor : pedagogers samtal om ett yrkesetiskt dokument
Växjö : Växjö University Press, 2005 - [6], 196, [4] s.
ISBN: 91-7636-484-4 LIBRIS-ID: 10036055
URL: Fulltext
Bedömning för lärande
Stockholm : Norstedt, 2011 - 208 s.
ISBN: 9789113026831 (inb.) LIBRIS-ID: 11894855
Skolans mötespraktik : en studie om skolutveckling genom yrkesverksammas förståelse
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, 2009 - 267 s.
ISBN: 978-91-7346-664-6 LIBRIS-ID: 11598697
URL: Länk
Inclusion : the dynamic of school development
Maidenhead : Open University Press, 2004 - xiv, 140 s.
ISBN: 0-335-20482-1 : £55.00 LIBRIS-ID: 9072415
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2006 - 302 s.
ISBN: 91-47-05348-8 LIBRIS-ID: 10125743
URL: Omslagsbild
Handledning som verktyg och rum för reflektion : en studie av specialpedagogers handledningssamtal
Karlstad : Institutionen för utbildningsvetenskap, Avdelningen för pedagogik, Karlstads universitet, 2004 - [2], vi, 208 s.
ISBN: 91-85335-33-9 LIBRIS-ID: 9804477
URL: Länk
Utmaning och omtanke : en analys av handledning som en utvidgad specialpedagogisk funktion i skolan med utgångspunkt i tio pionjärers berättelser
Stockholm : HLS förlag, 2004 - 265, [2] s.
ISBN: 91-7656-584-X LIBRIS-ID: 9746895
URL: Länk
Vad kommunikation vill säga : en iscensättande studie om specialpedagogers yrkesroll och kunskapande samtal
Stockholm : Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2009 - 266 s.
ISBN: 9789171558268 LIBRIS-ID: 11440230
URL: Länk
Ögonblickets pedagogik : yrkesgrupper i samtal om specialpedagogisk kompetens vid barn- och ungdomshabiliteringen
Stockholm : Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2006 - [12] s., s. 15-298
ISBN: 91-7155-184-0 LIBRIS-ID: 10076734
URL: Länk
Skolpolitik, skolutvecklingsarena och sociala processer : studie av en gymnasieskola i kris
Lund : Department of Sociology, Lund University, 2007 - [4], 232, [15] s.
ISBN: 978-91-7267-229-1 LIBRIS-ID: 10326670
Artiklar
Inclusive Strategies and Bureaucratic Organisations in Integrated and Segregated School Systems
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att de studerande tillägnar sig fördjupade kunskaper om och förståelse av hur man kan arbeta med ledarskap, samverkan och pedagogisk utveckling.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
- kritiskt granska och problematisera forskning och utvecklingsarbete gällande ledarskap, samverkan och pedagogisk utveckling
- självständigt identifiera, analysera och kritiskt granska villkor och förutsättningar för förebyggande, kartläggande och åtgärdande arbete i olika lärmiljöer med hänsyn till relevanta etiska aspekter
- självständigt analysera sociala samspelsprocesser och genomföra pedagogiska utredningar på organisations-, grupp- och individnivå
- problematisera och tillämpa rollen som kvalificerad samtalspartner och rådgivare i pedagogiska frågor
Innehåll
- Teorier och forskning om ledarskap, kommunikation, grupprocesser och marginalisering
- Teorier och forskning om arbetet kring barn/elever i behov av särskilt stöd
- Kartläggnings- och åtgärdsprocessen
- Specialpedagogen som kvalificerad samtalspartner i den pedagogiska praktiken
- Konsultation, handledning och rådgivning
- Praktiskt vetenskapligt arbete
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Antagen till specialpedagogprogrammet, 22,5 hp inom programmet varav 7,5 hp inom specialisering eller motsvarande.
Examination
Att som specialped arb m sociala samspelsprocesser - fördjup. Skriftlig redovisning (INL1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Att som specialped arb m sociala samspelsprocesser - fördjup. Skriftlig tentamen (INL2), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Fältstudier (PRO1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium (SEM1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ingår som obligatorisk kurs inom Specialpedagogprogrammet, 90 hp. Kursen innehåller moment med obligatorisk närvaro.
Se studiehandledning.