Kursplan - Att arbeta som speciallärare med lärandeprocessen i matematik - fördjupning
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA080
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik, Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Lärare som praktiker och forskare : om praxisnära forskning
Stockholm : Stiftelsen SAF i samverkan med Lärarförbundet, 2011 - 79 s.
ISBN: 9789197808859 LIBRIS-ID: 12105306
SAM-tal om bedömning och matematikkunnighet. En studie av lärares tankestilar
Stockholm: Stockholms universitet, 2013
Kognitiva och metakognitiva perspektiv på läsförståelse inom matematik
Linköping : Matematiska institutionen, Linköpings universitet, 2006 - xiii, 229 s.
ISBN: 91-85643-45-9 LIBRIS-ID: 10270236
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
När siffrorna skapar kaos : matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 239 s.
ISBN: 978-91-47-10002-6 LIBRIS-ID: 12239798
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket, 2014 - 78 s.
ISBN: 9789175591162 LIBRIS-ID: 16882819
Hållpunkter för lärande : småbarns möten med matematik
Åbo : Åbo Akademis förlag, 2007 - 195 s.
ISBN: 9789517653589 LIBRIS-ID: 10439386
URL: Länk
Finnish teacher guides in mathematics : resources for primary school teachers in designing teaching
Västerås : School of Education, Culture and Communication, Mälardalen University, 2014 - 109 s.
ISBN: 9789174851588 LIBRIS-ID: 16837167
URL: Länk
Didaktiska kontrakt i förskolepraktik : förskollärares transformering av matematiska mål i ett läroplansdidaktiskt perspektiv
Malmö : Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö högskola, 2013 - 178 s.
ISBN: 9789171045171 LIBRIS-ID: 14845266
URL: Online
Orchestrating mathematical whole-class discussions in the problem-solving classroom : Theorizing challenges and support for teachers
Västerås : Mälardalen University, 2015
ISBN: 9789174852424 LIBRIS-ID: 18590541
URL: Länk
Kompendier
Vad vet vi om hur matematiklärare arbetar för att utveckla elevers matematikkunskaper?
Göteborg och Umeå : NCM, Göteborgs universitet och UFM, Umeå universitet, 2010 - 59 s. (PDF)
URL: Länk
Delrapport från skolforsk-projektet Kartläggning av forskning om formativ bedömning, klassrumsundervisning och läromedel i matematik
Vetenskapsrådet, 2015
Artiklar
Meeting the needs of all students: How student teachers identify individualization
Education, Reasearch and Perspectives, Vol. 39., 2012
Formative assessment: a critical review, Assessment in Education
Principles, Policy & Practice, 18:1, 2011
Teaching Children How to Use Language to Solve Maths Problems
Language and Education, 20:6, 2006
Learning study som aktivitet i skolan och framgångsfaktorer i matematikundervisningen
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2013
Helping Students With Mathematical Disabilities to Succeed, eventing School Failur
Alternative Education for Children and Youth, 53:1, 2008
Describing levels and components of a math-talk learning community
Journal for Research in Mathematics Education,
Exploring teacher talk during mathematics instruction in an inclusion classroom
The Journal of Educational Research,
Values in effective mathematics lessons in Sweden: what do they tell us?
Mathematics Enthusiast,
Kindergartens teachers´accounts of their developing mathematical practice
. ZDM The International Journal on Mathematics Education, 2012
A Conceptual Approach to Teaching Mathematics to Students with Intellectual Disability
Scandinavian Journal of Educational Research,
Övrigt
Tillkommer: debattartiklar, rapporter, styrdokument samt ca 500 s egen vald litteratur (ca beroende på val av texter)
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Eget val- utgår från den studerandes egen verksamhetsinriktning - en text väljs
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Tillkommer rapporter, artiklar enligt studiehandledningen
-
Böcker
Lära och undervisa matematik : internationella perspektiv
Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, cop. 2006 - 290 s.
ISBN: 91-85143-05-7 LIBRIS-ID: 10206462
Dyskalkyli : att hjälpa elever med specifika matematiksvårigheter
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 124 s.
ISBN: 9789127416420 LIBRIS-ID: 11422218
Voices on learning and instruction in mathematics
Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet, 2011 - 384 s.
ISBN: 978-91-85143-20-7 LIBRIS-ID: 12216020
Lärare som praktiker och forskare : om praxisnära forskning
Stockholm : Stiftelsen SAF i samverkan med Lärarförbundet, 2011 - 79 s.
ISBN: 9789197808859 LIBRIS-ID: 12105306
SAM-tal om bedömning och matematikkunnighet. En studie av lärares tankestilar
Stockholm: Stockholms universitet, 2013
Kognitiva och metakognitiva perspektiv på läsförståelse inom matematik
Linköping : Matematiska institutionen, Linköpings universitet, 2006 - xiii, 229 s.
ISBN: 91-85643-45-9 LIBRIS-ID: 10270236
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
När siffrorna skapar kaos : matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 239 s.
ISBN: 978-91-47-10002-6 LIBRIS-ID: 12239798
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket, 2014 - 78 s.
ISBN: 9789175591162 LIBRIS-ID: 16882819
Mathematical Learning Disability : Cognitive Conditions, Development and Predictions
Linköping : Linköping University, Department of Behavioural Sciences and Learning, 2013 - 56 s.
ISBN: 9789175195650 (print) LIBRIS-ID: 14675784
URL: Sammanfattning och ramberättelse från Linköping University Electronic Press
Hållpunkter för lärande : småbarns möten med matematik
Åbo : Åbo Akademis förlag, 2007 - 195 s.
ISBN: 9789517653589 LIBRIS-ID: 10439386
URL: Länk
Kompendier
Vad vet vi om hur matematiklärare arbetar för att utveckla elevers matematikkunskaper?
Göteborg och Umeå : NCM, Göteborgs universitet och UFM, Umeå universitet, 2010 - 59 s. (PDF)
URL: Länk
Artiklar
Meeting the needs of all students: How student teachers identify individualization
Education, Reasearch and Perspectives, Vol. 39., 2012
Formative assessment: a critical review, Assessment in Education
Principles, Policy & Practice, 18:1, 2011
Teaching Children How to Use Language to Solve Maths Problems
Language and Education, 20:6, 2006
Learning study som aktivitet i skolan och framgångsfaktorer i matematikundervisningen
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2013
Didaktik för elever med låsningar i matematik. Didaktisk tidskrift. 2009 volym 18 (3)
Linköping: Linköpings universitet, 2009
Helping Students With Mathematical Disabilities to Succeed, eventing School Failur
Alternative Education for Children and Youth, 53:1, 2008
Describing levels and components of a math-talk learning community
Journal for Research in Mathematics Education,
Exploring teacher talk during mathematics instruction in an inclusion classroom
The Journal of Educational Research,
Language Reception and Dyscalculia
University of Hamburg,
Values in effective mathematics lessons in Sweden: what do they tell us?
Mathematics Enthusiast,
Övrigt
Tillkommer: debattartiklar, rapporter, styrdokument samt ca 500 s egen vald litteratur (ca beroende på val av texter)
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Eget val- utgår från den studerandes egen verksamhetsinriktning - en text väljs
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Matematikundervisning : vetenskapliga perspektiv
Stockholm : Stockholms universitets förlag, 2011 - 231 s.
ISBN: 978-91-7656-668-8 LIBRIS-ID: 12076474
Klassrumsbedömning i matematik på gymnasieskolans nivå
Linköping : Linköping University, 2011 - vii, 108 s.
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Lära och undervisa matematik : internationella perspektiv
Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, cop. 2006 - 290 s.
ISBN: 91-85143-05-7 LIBRIS-ID: 10206462
Dyskalkyli : att hjälpa elever med specifika matematiksvårigheter
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 124 s.
ISBN: 9789127416420 LIBRIS-ID: 11422218
Voices on learning and instruction in mathematics
Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet, 2011 - 384 s.
ISBN: 978-91-85143-20-7 LIBRIS-ID: 12216020
Handlingar i matematikklassrummet : en studie av undervisningsverksamheter på lågstadiet då räknemetoder för addition och subtraktion är i fokus
Linköping : Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, 2013 - 272 s., [2] bl.
ISBN: 9789175194936 (Print) LIBRIS-ID: 14767534
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Mathematics inside the black box : bedömning för lärande i matematikklassrummet
[Ny utg.] : Stockholm : Stockholms universitets förlag, 2011 - 41 s.
ISBN: 978-91-7656-676-3 LIBRIS-ID: 12296093
Students' narratives from graphical artefacts: Exploring the use of mathematics tools and forms of expression in students' graphicacy
Mittuniversitetet, 2013
Lärare som praktiker och forskare : om praxisnära forskning
Stockholm : Stiftelsen SAF i samverkan med Lärarförbundet, 2011 - 79 s.
ISBN: 9789197808859 LIBRIS-ID: 12105306
Exercising mathematical competence : practising representation theory and representing mathematical practice
Göteborg : Göteborgs universitet, 2013 - 99 s.
ISBN: 9789162886622 LIBRIS-ID: 14006103
URL: Länk
SAM-tal om bedömning och matematikkunnighet. En studie av lärares tankestilar
Stockholm: Stockholms universitet, 2013
Kognitiva och metakognitiva perspektiv på läsförståelse inom matematik
Linköping : Matematiska institutionen, Linköpings universitet, 2006 - xiii, 229 s.
ISBN: 91-85643-45-9 LIBRIS-ID: 10270236
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
När siffrorna skapar kaos : matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 239 s.
ISBN: 978-91-47-10002-6 LIBRIS-ID: 12239798
Artiklar
Meeting the needs of all students: How student teachers identify individualization
Education, Reasearch and Perspectives, Vol. 39., 2012
Formative assessment: a critical review, Assessment in Education
Principles, Policy & Practice, 18:1, 2011
Why Do Some Children Have Difficulty Learning Mathematics? Looking at Language for Answers
Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, Volume 54, Issue 2, 2009
Teaching Children How to Use Language to Solve Maths Problems
Language and Education, 20:6, 2006
Learning study som aktivitet i skolan och framgångsfaktorer i matematikundervisningen
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2013
Didaktik för elever med låsningar i matematik. Didaktisk tidskrift. 2009 volym 18 (3)
Linköping: Linköpings universitet, 2009
Att undersöka kunskapstrender med hjälp av PISA. Likvärdighet, förståelse och kunskapssyn. Utbildning & Demokrati. Tidskift för didaktik och utbildningspolitik. Nr 3
Örebro: Örebro universitet, 2013
Helping Students With Mathematical Disabilities to Succeed, eventing School Failur
Alternative Education for Children and Youth, 53:1, 2008
Övrigt
Tillkommer: debattartiklar, rapporter, styrdokument samt ca 600 s egen vald litteratur (ca beroende på val av texter)
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Eget val- utgår från den studerandes egen verksamhetsinriktning - en text väljs
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att de studerande tillägnar sig fördjupade kunskaper om och förståelse av hur man som speciallärare kan arbeta med lärandeprocessen i matematik.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
- analysera och problematisera utformningen av lärmiljöer mot bakgrund av aktuell specialpedagogisk forskning kring matematikutveckling
- planera, självständigt genomföra och kritiskt granska specialpedagogiskt arbete på individuell-, grupp- och organisationsnivå för att möta hinder i matematikutveckling ur såväl teoretiska som didaktiska perspektiv
- analysera och dra pedagogiska slutsatser av kartläggnings- och åtgärdsprocessens olika steg med koppling till möjligheter och hinder i matematikutveckling
- problematisera, värdera och reflektera över innebörd och konsekvenser av utredning, dokumentation och bedömning gällande hinder i matematik
Innehåll
- Teorier och metoder för att som speciallärare möta hinder i matematikutveckling - fördjupning
- Utredning, dokumentation och bedömning
- Generella och specifika åtgärder
- Aktuell forskning
- Praktiskt vetenskapligt arbete
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Antagen till speciallärarprogrammet, 22,5 hp inom programmet varav 7,5 hp inom specialisering eller motsvarande.
Examination
Att arb som spec.lär m lärandeproc. i matematik - fördjupn. Att arbeta som speciallärare med lärandeprocessen i matematik - fördjupning (INL1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Att arb som spec.lär m lärandeproc i matematik - redovisning. Redovisning av fördjupningsarbete (INL2), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Fältstudier. Att arbeta som speciallärare med lärandeprocessen i matematik - fördjupning (PRO1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium. Att arbeta som speciallärare med lärandeprocessen i matematik - fördjupning (SEM1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ingår som obligatorisk kurs inom Speciallärarprogrammet med specialisering mot matematikutveckling, 90 hp. Kursen innehåller moment med obligatorisk närvaro.
Se studiehandledning.