Kursplan - Kvalificerade samtal - Speciallärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA064
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att de studerande tillägnar sig kunskaper och färdigheter att leda kvalificerade samtal i specialpedagogisk verksamhet.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenterna kunna:
- planera, genomföra och göra en anamnes för såväl enskilda samtal som gruppsamtal i verksamheter
- redovisa och diskutera såväl empirisk som teoretisk kunskap om professionella samtal
- analysera och redogöra för egna värderingar, etiska ställningstaganden och förhållningssätt i samtalsledarrollen
- visa insikt om betydelsen av interaktion och samverkan med olika samtalspartners
Innehåll
- Kvalificerade samtal som specialpedagogisk, pedagogisk och psykosocial praktik
- Kartläggande, utredande samtal
- Samtal med barn och unga
- Konsultation, vägledning och rådgivning
- Praktiskt vetenskapligt arbete
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Antagen till Speciallärarprogrammet.
Examination
Skriftlig förberedelse. Deltagande i och skriftlig utvärdering av tre kollegiala samtal på högskolan (GRU1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Projekt (PRO1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium. Skriftlig och muntlig redovisning. Obligatorisk närvaro (SEM1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på PRO1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd