Kursplan - Läs- och skrivprogression
Omfattning
4.5 hp
Kurskod
SVA210
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Svenska
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Böcker inom oss : om boksamtal
[Ny utg.] : Stockholm : Rabén & Sjögren, 1998 - 170, [1] s.
ISBN: 91-29-64542-5 ; 205:00 LIBRIS-ID: 8349495
Läsning och läsundervisning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2004 - 239 s.
ISBN: 91-47-05180-9 LIBRIS-ID: 9611141
Lek med språket
Stockholm : Natur och kultur, 1993 - 272 s.
ISBN: 91-27-72258-9 ; 331:00 LIBRIS-ID: 7232032
Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 192 s.
ISBN: 91-47-05283-X LIBRIS-ID: 9964264
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
2. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2009 - 208 s.
ISBN: 9789173828420 LIBRIS-ID: 11356561
Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 196 s.
ISBN: 978-91-47-09378-6 LIBRIS-ID: 11597743
Tematisk undervisning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 246, [2] s.
ISBN: 978-91-44-04727-0 LIBRIS-ID: 10352647
Webbadresser
Referenslitteratur
Nya lusboken : [en bok om läsutveckling]
1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning, 2001 - 176 s.
ISBN: 91-622-4498-1 : 378:00 LIBRIS-ID: 8361363
Skrivutveckling och undervisning
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 198 s.
ISBN: 91-44-00187-8 ; 290:00 LIBRIS-ID: 8352545
Läsförståelse i teori och praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 263 s.
ISBN: 978-91-44-05129-1 LIBRIS-ID: 11166804
URL: Omslagsbild
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 209 s.
ISBN: 91-44-04114-4 : 278:00 LIBRIS-ID: 8627622
Läskulturer : lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - 398, [10] s.
ISBN: 978-91-976537-1-8 LIBRIS-ID: 10339143
URL: Fulltext
Vilja och våga : temaarbete i grundskolans tidigare år
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 135 s.
ISBN: 978-91-44-00995-7 LIBRIS-ID: 10914336
Övrigt
Lpfö-98 (reviderad 2010) Lgr11 Valbar bok med didaktisk inriktning, 250 sid. passande temaarbetet
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Syftet med kursen är att ge fördjupade kunskaper i läs- och skrivutveckling och läs- och skrivsvårigheter hos barn i yngre skolåldern. Kursens syfte är också att stärka studentens egna språkliga kompetens genom övningar i muntlig och skriftlig språkfärdighet.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten:
- kunna beskriva och analysera elevers läsutveckling
- kunna beskriva och analysera elevers skrivande och deras skrivutveckling
- kunna reflektera över elever med läs- och skrivsvårigheter och över deras lärandeprocess
- kunna planera läs- och skrivutvecklande undervisning utifrån styrdokument
- kunna redogöra för och analysera läromedel som används av verksamma lärare
- ha teoretisk kunskap om skrivprocessen och själv kunna tillämpa ett processorienterat skrivande samt kunna ge utvecklande respons
- kunna genomföra muntliga beskrivningar
Innehåll
Kursen behandlar hur läs- och skrivförmåga utvecklas samt vilka kunskaper och färdigheter som diagnostiseras vid läs- och skrivsvårigheter. Studenternas kunskap om hur undervisning i läsning och skrivande kan ske vidgas och fördjupas. Som en förberedelse inför den verksamhetsförlagda utbildningen gör studenterna en tematisk lektionsplanering, granskar läsläror och läromedel samt analyserar elevers läs- och skrivutveckling. Studenterna får också genom eget skrivande öva skriftlig språkfärdighet och genom muntliga övningar stärka sin språkliga kompetens.
Undervisning
Undervisningen bygger på att studenterna deltar aktivt i undervisningen som består av föreläsningar, seminarier och övningar, delvis i projektform och med anknytning till den verksamhetsförlagda utbildningen.
Särskild behörighet
Språk och språkutveckling kursblock 1, 22,5 hp, varav 12 hp ska vara Att lära sig tala, läsa och skriva, eller motsvarande.
Examination
Tentamen (TEN1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För godkänt betyg krävs att examinationsuppgiften har behandlats i sin helhet samt att den fullgörs med god språkbehandling.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd