Kursplan - Språkets roll i undervisningen
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SVA120
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Svenska
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen ska skapa medvetenhet om språket som tankeinstrument och om hur kunskaper i första- respektive andraspråk inverkar på elevens möjligheter att lära. Kursen ska ge deltagarna kunskap om hur alla lärare kan bidra till språkinlärning och ge redskap att stödja elevens språkliga utveckling inom skolans ämnen, såväl muntligt som skriftligt, så att eleven når den språkliga nivå som respektive ämne förutsätter och kräver.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska deltagaren:
- kunna utifrån kurslitteraturen diskutera och argumentera kring andraspråks- och modersmålsfrågor
- kunna redogöra för på vilket sätt olika teorier om första- och andraspråksutveckling får konsekvenser för den egna undervisningen
- kunna ta ställning till olika former av en- och flerspråkig undervisning
- kunna ge konkreta exempel på undervisningsmetoder som stödjer elevers språkutveckling och lärande i de(t) egna undervisningsämnena (-ämnet)
Innehåll
- Skolans utmaningar och möjligheter
- Genrepedagogik
- Analys av "texter" i elevernas vardag
- Strategier för att främja elevers språkliga utveckling
- Konkreta åtgärder för att inkludera all personal i det språkutvecklande arbetet
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier. Obligatoriskt deltagande i vissa moment.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Aktiv närvaro (NÄR1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Individuella inlämningsuppgifter (SEM1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd