Kursplan - Att möta barns språk i förskolan
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SVA116
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Det tidiga språkbadet
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 285 s.
ISBN: 978-91-44-04802-4 LIBRIS-ID: 11359439
Barn med flera språk : tvåspråkighet och flerspråkighet i familj, förskola, skola och samhälle
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 206 s.
ISBN: 91-47-05199-X (korr.) : 298:00 LIBRIS-ID: 9062841
Barn utvecklar sitt språk
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 296 s.
ISBN: 9789144067438 LIBRIS-ID: 11893803
Språkglädje : språklekar i förskola och skola
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 204 s.
ISBN: 91-44-03900-X LIBRIS-ID: 9828205
Barnbokens byggklossar
2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 299, [5] s.
ISBN: 91-44-03537-3 LIBRIS-ID: 9501678
Barn upptäcker skriftspråket
4., rev. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 237 s.
ISBN: 9789147106554 LIBRIS-ID: 14223755
Att undervisa barn i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 117 s.
ISBN: 9789147111329 LIBRIS-ID: 14225731
Flera språk i förskolan : teori och praktik
Stockholm : Skolverket, 2013 - 84 s.
ISBN: 9789175590417 LIBRIS-ID: 14702085
Litteraturläsning i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 128 s.
ISBN: 9789144078137 LIBRIS-ID: 14083669
Artiklar
Komma till tals
Myndigheten för skolutveckling, 2004
Artiklar tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Referensslitteratur
Att läsa och skriva i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 271 s.
ISBN: 978-91-44-06859-6 (inb.) LIBRIS-ID: 12278357
Småbarns sagostund : kultur, språk och lek
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2006 - 144 s.
ISBN: 91-47-07978-9 LIBRIS-ID: 10075862
-
Böcker
Det tidiga språkbadet
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 285 s.
ISBN: 978-91-44-04802-4 LIBRIS-ID: 11359439
Att läsa och skriva i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 271 s.
ISBN: 978-91-44-06859-6 (inb.) LIBRIS-ID: 12278357
Barn med flera språk : tvåspråkighet och flerspråkighet i familj, förskola, skola och samhälle
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 206 s.
ISBN: 91-47-05199-X (korr.) : 298:00 LIBRIS-ID: 9062841
Barn utvecklar sitt språk
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 296 s.
ISBN: 9789144067438 LIBRIS-ID: 11893803
Språkglädje : språklekar i förskola och skola
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 204 s.
ISBN: 91-44-03900-X LIBRIS-ID: 9828205
Barnbokens byggklossar
2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 299, [5] s.
ISBN: 91-44-03537-3 LIBRIS-ID: 9501678
Artiklar
Komma till tals
Myndigheten för skolutveckling, 2004
Syfte
Syftet med kursen är att den studerande ska utveckla en grundläggande insikt i hur barns språk utvecklas och tillägna sig grundläggande kunskaper i svenska språkets struktur. Kursens syfte är också att studenten ska bli väl förtrogen med didaktiska teorier om och metoder för hur läs- och skrivinlärning kan förberedas i förskolan.
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna
- beskriva och analysera barns språkutveckling under förskoleåren
- redogöra för grunderna inom fonetik/fonologi, grammatik och semantik med relevans för förskolans språkutvecklande verksamhet
- tillämpa grundläggande begrepp inom narratologi
- tillämpa språkutvecklande metoder
Innehåll
- Analys av styrdokument med avseende på barns språkutveckling och läs- och skrivinlärning i förskolan
- Enspråkiga och flerspråkiga barns språkutveckling från det första talspråket till tidig läsning och skrivning
- Grundläggande fonetik/fonologi, grammatik och semantik med relevans för förskolans språkutvecklande verksamhet
- Grundläggande narratologi
- Språkutvecklande metoder
Undervisning
Föreläsningar, studiegruppsarbete, seminarier och fältstudie.
Särskild behörighet
7,5 hp förskolepedagogik samt 15 hp UVK och VFU I 7,5 hp
Examination
Individuell. Skriftlig uppgift (INL1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Fältstudie (PRO1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Individuell. Skriftlig tentamen (TEN1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För VG på kursen krävs VG på INL1 och TEN1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning.