Kursplan - Språkutveckling och dess didaktik
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SVA113
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 439 s.
ISBN: 91-44-03917-4 LIBRIS-ID: 10113133
Det flerstämmiga klassrummet : att skriva och samtala för att lära
Lund : Studentlitteratur, 1996 - 264 s.
ISBN: 91-44-61631-7 ; 330:00 LIBRIS-ID: 7279389
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
2. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2009 - 208 s.
ISBN: 9789173828420 LIBRIS-ID: 11356561
Att läsa och skriva : forskning och beprövad erfarenhet
[reviderad upplaga] : Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2007 - 119 s.
ISBN: 978-91-85589-36-4 LIBRIS-ID: 10525969
URL: Länk
Skrivandets makt : om det demokratiska skrivandet i skolans svenskämne
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 196 s.
ISBN: 978-91-47-01562-7 LIBRIS-ID: 11336371
Bedömning av elevtext : en modell för analys : [svenskämnet i år 8, 9 och gymnasiet]
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 188 s.
ISBN: 91-27-72295-3 LIBRIS-ID: 10000471
Muntligt i klassrummet : om tal, samtal och bedömning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 191 s.
ISBN: 978-91-44-05470-4 LIBRIS-ID: 12040907
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-38-32541-4 LIBRIS-ID: 12163488
URL: Fritt tillgänglig
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 202 s.
ISBN: 978-91-38-32594-0 LIBRIS-ID: 12477715
Referenslitteratur
Skriva och samtala : lärande genom responsgrupper
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 278 s.
ISBN: 91-44-01673-5 ; 399:00 LIBRIS-ID: 8353033
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Svenska akademiens ordlista över svenska språket
13. uppl. : Stockholm : Svenska akademien, 2006 - xli, [1], 1130 s.
ISBN: 91-7227-419-0 (inb.) LIBRIS-ID: 10001497
URL: Länk
Syfte
Kursens syfte är att ge den studerande verktyg att analysera elevers muntliga och skriftliga utveckling utifrån forskning om didaktik och skrivprocess och därigenom ge den studerande kunskapen att bidra till elevernas fortsatta utveckling.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- analysera och reflektera över elevers skriv- och läsutveckling, samt bedöma den,
- ge utvecklande respons på elevers skrivna texter,
- belysa och stimulera elevers muntliga utveckling,
- redogöra för läsandets, skrivandets och samtalets betydelse för språkutveckling och kunskapsutveckling i ett mångkulturellt samhälle,
- tillämpa skrivprocessen utifrån ett genreperspektiv,
- redogöra för hur läsande, samtal och skrivande kan integreras i undervisningen, och belysa sambanden utifrån didaktiska teorier,
- visa hur informationsteknik kan relateras till det vidgade textbegreppet,
- använda det vidgade textbegreppet som didaktiskt redskap
Innehåll
- elevers skriv- och läsutveckling
- elevers muntliga utveckling
- genrepedagogik
- integrering av skrivande, läsande och samtal i undervisningen
- responsgivning på elevtexter
- introduktion till betyg och bedömning i svenskämnet
- det vidgade textbegreppet och informationsteknik
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar.
Särskild behörighet
Student vid ämneslärarprogrammet.
Examination
Fältstudie (projektarbete) (PRO1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Skriftlig examination (TEN1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Skriftliga och muntliga uppgifter, respons på elevtexter (ÖVN1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För att erhålla sammanfattningsbetyget VG krävs att studenten uppnår detta betyg på TEN1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd