Kursplan - Introduktion till svenska språket och svenskämnets didaktik
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SVA111
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Retoriken kring grammatiken : didaktiska perspektiv på skolgrammatik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010
ISBN: 978-91-44-06179-5 LIBRIS-ID: 11892455
Det flerstämmiga klassrummet : att skriva och samtala för att lära
Lund : Studentlitteratur, 1996 - 264 s.
ISBN: 91-44-61631-7 ; 330:00 LIBRIS-ID: 7279389
Skriva och samtala : lärande genom responsgrupper
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 278 s.
ISBN: 91-44-01673-5 ; 399:00 LIBRIS-ID: 8353033
Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
Stockholm : Stockholms universitets förlag, 2010 - 320 s.
ISBN: 978-91-7656-662-6 LIBRIS-ID: 11829074
URL: Fulltext
Textens hantverk : om retorik och skrivande
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 146, [2] s.
ISBN: 91-44-02286-7 : 226:00 LIBRIS-ID: 8826703
Svenskämnets historia
Lund : Studentlitteratur, 1999 - 165 s.
ISBN: 91-44-00955-0 ; 200:00 LIBRIS-ID: 8352767
Tekniken bakom språket
Stockholm : Norstedts, 2008 - 316 s.
ISBN: 978-91-7227-630-7 LIBRIS-ID: 11222760
Funktionell svensk grammatik
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 244 s.
ISBN: 978-91-47-10525-0 LIBRIS-ID: 13477024
Om konsten att läsa och skriva
[Ny utg.] : Stockholm : Bonnier pocket, 2011 - 108 s.
ISBN: 978-91-7429-168-1 LIBRIS-ID: 11974476
Webbadresser
Symposium 2000
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: http://www.andrasprak.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=13050&a=64383
Referenslitteratur
Från tanke till text : en språkhandbok för uppsatsskrivande studenter
2., [översedda] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 1996 - 133 s.
ISBN: 91-44-26842-4 ; 240:00 LIBRIS-ID: 8353420
Skrivboken : skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
6., [grundligt omarb.] uppl. : Malmö : Gleerup, 2010 - 268 s.
ISBN: 91-40-66825-8 LIBRIS-ID: 11877762
Uppsatshandboken : råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser
5., [utök. och uppdaterade] uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2010 - 142 s.
ISBN: 9789173828529 LIBRIS-ID: 11910230
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Svenskt språkbruk : ordbok över konstruktioner och fraser
1. uppl. : Stockholm : Språkrådet, 2011 - 1433 s.
ISBN: 978-91-1-304356-2 (inb.) LIBRIS-ID: 12333875
Svenska akademiens ordlista över svenska språket
13. uppl. : Stockholm : Svenska akademien, 2006 - xli, [1], 1130 s.
ISBN: 91-7227-419-0 (inb.) LIBRIS-ID: 10001497
URL: Länk
Svenska akademiens grammatik
1. uppl. : Stockholm : Svenska akademien, 2010 - 4 vol. (296; 768; 704; 977 s.)
ISBN: 978-91-1-303213-9 (inb.) (vol. 1-4 tills. i kapsel) LIBRIS-ID: 12059610
URL: Länk
Svenska Akademiens språklära
1. uppl. : Stockholm : Norstedt, 2010 - 342 s.
ISBN: 978-91-1-302950-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11889722
Språkriktighetsboken
2. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag, 2011, cop. 2005 - 413 s.
ISBN: 978-91-1-304370-8 LIBRIS-ID: 12400579
Övrigt
Lärarproducerat material tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursens syfte är att ge kunskaper i grundläggande språkanalytisk och didaktisk terminologi, att göra den studerande förtrogen med olika teorier om skrivprocessen, att utveckla kunskaperna i att producera texter inom olika genrer och att tillämpa kunskaperna i analys av egna och andras texter.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- visa på de didaktiska sambanden mellan svenskämnets olika moment, språk och litteratur,
- beskriva några av informationsteknologins konsekvenser för skolans verksamhet,
- redogöra för teorier om skrivprocessen, i synnerhet genrepedagogiken, och själv kunna tillämpa ett processorienterat skrivande,
- producera texter för olika syften och i olika genrer, däribland texter som fungerar i en mångkulturell miljö,
- tillämpa didaktiska teorier vid muntlig och skriftlig responsgivning på medstudenters texter,
- tillämpa grundläggande språkanalytisk terminologi vid analys av egna och andras texter,
- resonera kring grammatikmomentets integrering i svenskundervisningen utifrån ett didaktiskt perspektiv.
Innehåll
- svenskämnets karaktär
- informationsteknologi och skola
- teorier om skrivprocess och processorienterat skrivande
- genrepedagogik
- responsgivning som didaktiskt redskap-
- grundläggande språkanalytisk terminologi
- textanalys
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar.
Särskild behörighet
Student vid ämneslärarprogrammet.
Examination
Fältstudie (PRO1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Skriftlig examination (TEN1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Muntliga och skriftliga uppgifter, responsgivning (ÖVN1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För att erhålla sammanfattningsbetyget VG ska den studerande ha uppnått detta betyg på TEN1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd