Kursplan - Specialpedagogik för de tidigare åren
Omfattning
15 hp
Kurskod
SSQ124
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Lärande och fysisk miljö : en kunskapsöversikt om samspelet mellan lärande och fysisk miljö i förskola och skola
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2005 - 205 s.
ISBN: 91-85128-68-6 LIBRIS-ID: 9853773
URL: Länk
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 149 s.
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) LIBRIS-ID: 9971972
Utvecklingspsykologi
3., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2011 - 376 s.
ISBN: 9789127130746 (inb.) LIBRIS-ID: 12148989
Barn och nätverk : ekologiskt perspektiv på barns utveckling och nätverksterapeutiska metoder i behandlingsarbete med barn
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 304 s.
ISBN: 91-47-05070-5 : 378:00 LIBRIS-ID: 9188450
Läroplan för förskolan Lpfö 98
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2011 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32586-5 LIBRIS-ID: 12296899
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-38-32541-4 LIBRIS-ID: 12163488
URL: Fritt tillgänglig
Doktorn kunde inte riktigt laga mig : barn om sjukdom och funktionshinder och om hur vi kan hjälpa
Stockholm : Gothia, 2007 - 157, [1] s.
ISBN: 9789172055377 LIBRIS-ID: 10350746
Särskilt stöd i grundskolan : en sammanställning av senare års forskning och utvärdering
Rev. [utg.] : Stockholm : Skolverket, 2011 - 96 s.
ISBN: 978-91-86529-63-5 (korr.) LIBRIS-ID: 12234541
Kompendier
Tio år efter förskolereformen. Nationell utvärdering av förskolan
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursens syfte är att grundlägga kunskaper om ett utvecklingsekologiskt perspektiv i arbete med barn/elev i behov av särskilt stöd.
Lärandemål
Efter genomgångna studier förväntas den studerande kunna:
- använda flera olika observationsmetoder som grund för analys och bedömning av barns utveckling
- identifiera och redovisa förskolans och skolans åtaganden för barn i behov av särskilt stöd i förhållande till gällande styrdokument
- identifiera och jämföra hur förskolan/skolan organiserar det specialpedagogiska stödet för barn i tidigare år
- identifiera, beskriva och reflektera över hindrande och underlättande faktorer i det dagliga pedagogiska arbetet i förskola/skola
Innehåll
- Barnet - utvecklingsperspektiv
- Samhället - nationella och internationella intentioner/styrdokument
- Organisation av specialpedagogiskt stöd
- Grupp, aktivitet och delaktighet
Undervisning
Föreläsningar, fältstudier, tillämpningsuppgifter, seminarier och oppositionsarbete.
Särskild behörighet
22,5 hp från AU 1 inom lärarutbildningen.
Examination
Tentamen. Skriftlig och/eller muntlig tentamen (INL1), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Tentamen. Skriftlig och/eller muntlig tentamen (INL2), 7 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium och grupparbeten. Obligatorisk närvaro, se vidare i studiehandledningen (SEM2), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Enligt studiehandledningen.