Kursplan - Specialpedagogik i grundskola och gymnasium II
Omfattning
15 hp
Kurskod
SSQ123
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursens syfte är att ge fördjupade kunskaper om elever i komplicerad lärandesituation och om åtgärder kopplade till aktuella svårigheter.
Lärandemål
Efter genomgångna studier förväntas den studerande kunna:
- redogöra för innebörden av begreppet barn i behov av särskilt stöd
- identifiera och beskriva konsekvenser i lärsituationer för barn i behov av särskilt stöd, samt värdera och motivera konsekvenserna utifrån olika teorier om barns och ungdomars utveckling och lärande
- planera och upprätta ett åtgärdsprogram
Innehåll
- Barn i behov av särskilt stöd/kategoriseringsprocesser
- Komplicerade lärsituationer/pedagogiska strategier
- Samspel barn/elev och närmiljö
- Specialpedagogisk intervention
- Verksamhetsförlagd utbildning
Undervisning
Föreläsning, seminarier, tillämpningsuppgifter och fältstudier.
Särskild behörighet
30 hp från inriktning i specialpedagogik vari ingår Specialpedgogik i grundskola och gymnasium I, 15 hp.
Examination
Inlämningsuppgift, övningsuppgift. Hemtentamen (INL1), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Praktik. Verksamhetsförlagd utbildning (PRA1), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium och gruppuppgifter (SEM1), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Enligt studiehandledningen.