Kursplan - Svenska som andraspråk 3
Omfattning
30 hp
Kurskod
SSA214
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2E (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen).
Huvudområde(n)
Svenska
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Andraspråksinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 305 s.
ISBN: 9789144019956 (inb.) LIBRIS-ID: 11283927
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 445 s.
ISBN: 978-91-44-05004-1 LIBRIS-ID: 11263613
URL: Omslagsbild
Utländska lärare i Sverige - Attityder till brytning i Svenska som andraspråk : I forskning, undervisning och samhälle
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 768 s.
ISBN: 91-44-01108-3 (inb.) LIBRIS-ID: 9615393
Processbarhet på prov : bedömning av muntlig språkfärdighet hos vuxna andraspråksinlärare
Uppsala : Uppsala universitet, 2009 - 218 s.
ISBN: 978-91-506-2044-3 LIBRIS-ID: 11300282
URL: Länk
Dyslexi på två språk : en multipel fallstudie av spansk-svensktalande ungdomar med läs- och skrivsvårigheter
Stockholm : Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet, 2009 - 249 s.
ISBN: Ogiltigt nummer / annan version:9789171559098 (Print) LIBRIS-ID: 11599181
URL: Länk
Att hantera praktiken : om sfi-studerandes möjligheter till interaktion och lärande på praktikplatser
Göteborg : Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet, 2013 - 336 s.
ISBN: 9789187850493 LIBRIS-ID: 13904736
URL: Länk
Skola, språk och storstad : en antologi om språkutveckling och skolans villkor i det mångkulturella urbana rummet
Stockholm : Pocky, 2006 - 204, [3] s.
ISBN: 91-85011-30-4 LIBRIS-ID: 10142139
URL: Omslagsbild
Organisation, lärande och elevsamarbete i skolor med språklig och kulturell mångfald : rapport 2 inom forskningsområdet Mångetnicitet, tvåspråkighet och utbildning, Institutionen för lärarutbildning
Uppsala : Uppsala Universitet, 2001 - 220 s.
Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle
Lund, 2004
Svenskan i tiden : verklighet och visioner
Stockholm : HLS, 2000 - 332 s.
ISBN: 91-7656-471-1 LIBRIS-ID: 8375722
Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 275 s.
ISBN: 9789144059860 LIBRIS-ID: 11879498
Uppsatshandboken : råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser
5., [utök. och uppdaterade] uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2010 - 142 s.
ISBN: 9789173828529 LIBRIS-ID: 11910230
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Webbadresser
Abstracts från konferensen Nordand 11
Stockholms universitet, 2013
URL: http://www.biling.su.se/polopoly_fs/1.137730.1370872582!/menu/standard/file/abstracts_nordand11.pdf
Kunskapsbedömning och kunskapssyn. I:I kunskapens namn
Lärarförbundet Stockholm, 2007
Ett andraspråksperspektiv på lärande. Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk.
Lärarhögskolan i Stockholm, 2001
. Arena andraspråk. Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk
Lärarhögskolan i Stockholm, 2004
Bedömning, flerspråkighet och lärande
Stockholm: HLS Förlag, 2007
Minoritetselever och matematikutbildning - en litteraturöversikt
Skolverket & Liber, 2001
Referenslitteratur
Det flerstämmiga klassrummet : att skriva och samtala för att lära
Lund : Studentlitteratur, 1996 - 264 s.
ISBN: 91-44-61631-7 ; 330:00 LIBRIS-ID: 7279389
Bilingual education in the 21st century : a global perspective
Malden, MA : Blackwell Pub., 2009 - xiv, 481 s.
ISBN: 9781405119948 (pbk : alk. paper) gbp 22,99 LIBRIS-ID: 11174057
Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2010 - 263 s.
ISBN: 978-91-7382-848-2 LIBRIS-ID: 11621585
Nya Språket lyfter!
Skolverket, 2009
Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 109 s.
ISBN: 978-91-44-05653-1 LIBRIS-ID: 11675756
Handbok i kvalitativa metoder
1. uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 245 s.
ISBN: 978-91-47-09446-2 LIBRIS-ID: 12058698
Forskningsmetodik : om kvalitativa och kvantitativa metoder
2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 1997 - 360 s.
ISBN: 978-91-44-00211-8 LIBRIS-ID: 8352553
Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 149 s.
ISBN: 9789144068688 LIBRIS-ID: 12180090
Skrivboken : skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
6., [grundligt omarb.] uppl. : Malmö : Gleerup, 2010 - 268 s.
ISBN: 91-40-66825-8 LIBRIS-ID: 11877762
Kvalitativa intervjuer
4., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 165 s.
ISBN: 978-91-44-06216-7 LIBRIS-ID: 11812620
Enkätboken
4., uppdaterade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 178 s.
ISBN: 978-91-44-07643-0 LIBRIS-ID: 12751087
Övrigt
Forskningsartiklar för referat tillkommer, tillhandahålles av läraren
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursens syfte är att ge fördjupade kunskaper i svenska som andraspråk samt att göra den studerande förtrogen med ett vetenskapligt förhållningssätt i utarbetandet av en uppsats.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva, diskutera och kritiskt granska studier inom andraspråksforskningen ur ett forskningsmetodologiskt perspektiv
- diskutera vilken betydelse forskningsresultaten har för andraspråksundervisningen
- självständigt genomföra en vetenskaplig undersökning och skriva ett längre vetenskapligt arbete
Innehåll
Delkurs 1: Teori och metod i andraspråksforskning 7,5 hp
Teori och metod
Centrala metodologiska och ämnesteoretiska begrepp
Analys och kritisk granskning av artiklar inom andraspråksforskningen
Andraspråksforskning ur ett historiskt perspektiv
Forskningens relevans för skolans praktik
Delkurs 2: Forskning om undervisning, lärande och bedömning i det flerspråkiga klassrummet 7,5 hp
Forskning om klassrumsinteraktion, språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och bedömning av andraspråksutveckling
Forskning om språkliga dimensioner i ämnesundervisningen
Forskning om förutsättningar för och effekter av olika tvåspråkiga undervisningsprogram
Delkurs 3: Uppsats i svenska som andraspråk15 hp
Utarbetande av en vetenskaplig uppsats med utgångspunkt i kunskapsområdet svenska som andraspråk
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, övningar, handledning och ventilering.
Särskild behörighet
Svenska som andraspråk 2, 30 hp (minst 22,5 hp före kursstart) eller motsvarande.
Examination
Teori och metod i andraspråksforskning. Inlämningsuppgift (INL1) , 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgifter. Forskning om undervisning, lärande och bedömning i det flerspråkiga klassrummet. Inlämningsuppgift/er som redovisas skriftligt och muntligt (INL2), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Teori och metod i andraspråksforskning. Muntliga och skriftliga seminarieuppgifter (SEM1), 3,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Muntliga och skriftliga seminarieuppgifter. Forskning om undervisning, lärande och bedömning i det flerspråkiga klassrummet (SEM2), 3,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Uppsats (UPS1), 15 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För att erhålla sammanfattningsbetyget VG ska den studerande ha uppnått detta betyg på minst 22,5 hp.
För godkänt betyg krävs att uppgifterna är genomförda med god språkbehandling.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd