Kursplan - Svenska som andraspråk 2
Omfattning
30 hp
Kurskod
SSA212
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Svenska
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Ordens värld : svenska ord - struktur och inlärning
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2010 - 157 s.
ISBN: 9789173828468 (korr.) LIBRIS-ID: 11583184
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
2. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2009 - 208 s.
ISBN: 9789173828420 LIBRIS-ID: 11356561
Över- och underidentifiering av dyslexi hos tvåspråkiga
Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, 5:1, 37-68, 2010
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Låt språket bära : genrepedagogik i praktiken
1. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2010 - 287 s.
ISBN: 978-91-7382-841-3 LIBRIS-ID: 11622071
Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
Stockholm : Stockholms universitets förlag, 2010 - 320 s.
ISBN: 978-91-7656-662-6 LIBRIS-ID: 11829074
URL: Fulltext
Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar
Stockholm:Sigma, 2001
URL: http://www.andrasprak.su.se/content/1/c6/06/43/83/2000_6_Liberg.pdf
Samtalet som didaktiskt verktyg
Stockholm:Sigma, 2001
URL: http://www.andrasprak.su.se/content/1/c6/06/43/83/2000_4_Lindberg.pdf
Bedömning av skolrelaterat ordförråd
Stockholm: HLS Förlag, 2006
URL: http://www.andrasprak.su.se/content/1/c6/06/43/81/2006_5_Lindberg.pdf
Språket och kunskapen - att lära på sitt andraspråk i skola och högskola
Göteborgs universitet, Institutet för svenska som andraspråk, 2006
URL: http://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/20797/1/gupea_2077_20797_1.pdf
Et sprog til at tale om sprog. Om funktionel grammatik og genrepædagogik i Australien
København: Dansklærerforeningen, 2000
Undervisningsmiljö och andraspråkselevers begreppsbildning i matematik
NCM, 2001
Bedömning av svenska som andraspråk : en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 124 s. +
ISBN: 9789144058207 LIBRIS-ID: 11879555
Svenskans fonologi : [i kontrastiv och typologisk belysning]
[Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur, 1988 - 232, [1] s.
ISBN: 91-44-28151-X ; 158:00 LIBRIS-ID: 8353448
Uttalet, språket och hjärnan : teori och metodik för språkundervisningen
Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2002 - 254 s.
ISBN: 91-7382-756-8 : 318:00 LIBRIS-ID: 8421986
Litteraturhistoriens grundbegrepp
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 234 s.
ISBN: 91-44-04255-8 (inb.) LIBRIS-ID: 9431343
Reflections on exile and other essays
Cambridge, Mass. : Harvard University Press, 2000 - xxxv, 617 s.
ISBN: 0-674-00302-0 LIBRIS-ID: 8293780
Svenskan i dagens flerspråkiga storstadsmiljöer: en explorativ pilotstudie av unga stockholmares perceptioner av variation och varieteter
I: Nordand, 2, 738., 2008
Etnisk maktordning i skola och samhälle
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 192 s.
ISBN: 9789144048062 LIBRIS-ID: 10806826
Ordföljdsvariation som språklig strategi bland ungdomar i flerspråkiga storstadsmiljöer
Nordand, 2, 5781, 2008
Flerspråkighet, institutionell ordning och sociokulturell förändring i det senmoderna Sverige
Nordand, 2, 723, 2007
Rinkebysvenska och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Kodväxling som grammatiskt fenomen - exemplet svenska-koreanska
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Sveriges sju inhemska språk : ett minoritetsspråksperspektiv
Lund : Studentlitteratur, 1999 - 366 s.
ISBN: 9144007779 ; LIBRIS-ID: 7274889
Litteraturen, språket, världen : andraspråksperspektiv på litteraturundervisning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 150 s.
ISBN: 978-91-44-06025-5 LIBRIS-ID: 13500498
Halvspråkighet och Rinkebysvenska som språkideologiska begrepp
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Här är alla lika! Jämlikhetsideologi och konstruktionen av den Andre i media och skola
Inforum, 2009
URL: https://inforum.oru.se/PageFiles/15299/Rickard%20Jonsson%20och%20Tommaso%20M.%20Milani.pdf
Tvåspråkighet och språkkontakter i Sverige
Stockholm:Liber, 2013
I det nya mångspråkiga Sverige
Utbildning & Demokrati, 2009
Svenskhetens utsida. Invandrare & minoriteter
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2007
Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 275 s.
ISBN: 9789144059860 LIBRIS-ID: 11879498
Språk för alla - information om Sveriges nya språklag
Regeringskansliet, 2009
URL: http://www.regeringen.se/content/1/c6/12/92/67/c7740716.pdf
Modersmålssvenskar och vi andra. Ungas språk och identifikationer i ljuset av nynationalism.
Utbildning & Demokrati Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2009
Svenska som andraspråk, Svenska två, svenska för invandrare - Vad är det? Duger det inte med vanlig svenska?
Lisetten 3, 210
URL: http://www.lisa-riks.se/uploads/File/Sv%20som%20andrasprk%20BThoren.pdf
Lika barn leker inte alltid bäst
Temanummer Lära i verkligheten, 2006
Referenslitteratur
Ämne och språk - språkliga dimensioner i ämnesundervisningen
Stockholm: Språkforskningsinstitutet i Rinkeby, 2006
URL: http://www.andrasprak.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=12637&a=59443
Grammatik med betydelse : en introduktion till funktionell grammatik
Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2006 - 222 s.
ISBN: 9789173828215 LIBRIS-ID: 10228025
Utredning av läs- och skrivsvårigheter
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 374 s.
ISBN: 978-91-44-05609-8 LIBRIS-ID: 11775282
Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 109 s.
ISBN: 978-91-44-05653-1 LIBRIS-ID: 11675756
Två flugor i en smäll : att lära på sitt andra språk : teori, praktik och språkbedömningsschema för alla som undervisar elever med svenska som andraspråk
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2001 - [8], 110 s.
ISBN: 91-47-05722-X ; 280:00 LIBRIS-ID: 8354432
Fonetik light : [lajt] : kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 135, [1] s.
ISBN: 978-91-44-04399-9 LIBRIS-ID: 10383754
Measuring second language vocabulary acquisition
Bristol : Multilingual Matters, 2009 - 278 s.
ISBN: 1847692079 (pbk.) : LIBRIS-ID: 11586905
Mål : svenska som främmande språk. Svensk grammatik : svensk grammatik på svenska
Stockholm : Natur och kultur, 1986 - 183 s.
ISBN: 91-27-50149-3 ; 130:00 LIBRIS-ID: 329260
Övrigt
Tillkommer litteratur från kurskompendium
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursens syfte är att ge fördjupade ämneskunskaper för undervisning i svenska som andraspråk.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för hur lärande på ett andraspråk går till och diskutera språkets betydelse för kunskapsutvecklingen
- utföra grundläggande analys av andraspråksinlärares skriftliga och muntliga produktion och bedöma den språkliga nivån och utvecklingen
- redogöra för och diskutera två- och flerspråkighet utifrån ett individ-, grupp- och samhällsperspektiv
-ge exempel på hur skönlitteratur kan användas i andraspråksundervisning i olika syften och sammanhang
Innehåll
Kursen består av fyra delkurser.
Delkurs 1: Att lära på sitt andraspråk, 7,5 hp
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
Litteracitetsutveckling i ett andraspråksperspektiv
Språkets roll i ämnesundervisningen utifrån ett genreperspektiv
Läromedelsanalys ur ett andraspråksperspektiv
Delkurs 2: Språkutvecklingsanalys, 7,5 hp
Performansanalys av andraspråkselevers skriftliga produktion
Fältstudie av andraspråkselevers muntliga produktion
Inlärningsgångar för olika språkliga nivåer
Delkurs 3: Sociolingvistiska perspektiv på flerspråkighet, 7,5 hp
Sveriges språkliga mångfald och framväxten av nya sätt att tala svenska bland unga i det flerspråkiga Sverige
Språkliga praktiker och ungas identitetskonstruktioner
Attityder till språk och språkanvändning
Språkliga kategoriseringar, språkideologier, språkpolitik och språkplanering
Språkbevarande eller språkbyte
Delkurs 4: Litteratur i andraspråksundervisning, 7,5 hp
Orientering om litteratur i ett andraspråksperspektiv
Analys av samtida och äldre litteratur från olika kulturer
Diskussion om hur litteraturen kan tillämpas praktiskt i andraspråksundervisning
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, övningar och fältuppgifter.
Särskild behörighet
Svenska som andraspråk 1, 30 hp (minst 22,5 hp före kursstart) eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgifter som redovisas skriftligt och muntligt. Att lära på sitt andraspråk (INL1), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgifter som redovisas skriftligt och muntligt. Sociolingvistiska perspektiv på flerspråkighet (INL2), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgifter som redovisas skriftligt och muntligt. Litteratur i andraspråksundervisning (INL3) , 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Fältuppgift som redovisas muntligt och skriftligt. Språkutvecklingsanalys (SEM1), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Skriftlig tentamen. Språkutvecklingsanalys (TEN1), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För att erhålla sammanfattningsbetyget VG ska den studerande ha uppnått detta betyg på minst 20 hp.
För godkänt betyg krävs att uppgifterna är genomförda med god språkbehandling.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd