Kursplan - Sociolingvistiska perspektiv på flerspråkighet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SSA208
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Svenska
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Etnisk maktordning i skola och samhälle
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 192 s.
ISBN: 9789144048062 LIBRIS-ID: 10806826
Sveriges sju inhemska språk : ett minoritetsspråksperspektiv
Lund : Studentlitteratur, 1999 - 366 s.
ISBN: 9144007779 ; LIBRIS-ID: 7274889
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 275 s.
ISBN: 9789144059860 LIBRIS-ID: 11879498
Artiklar
Svenskan i dagens flerspråkiga storstadsmiljöer: en explorativ pilotstudie av unga stockholmares perceptioner av variation och varieteter
I: Nordand, 2 , 7-38, 2008
Ordföljdsvariation som språklig strategi bland ungdomar i flerspråkiga storstadsmiljöer
Nordand, 2, 5781, 2008
Flerspråkighet, institutionell ordning och sociokulturell förändring i det senmoderna Sverige
Nordand, 2, 723, 2007
Tvåspråkighet och språkkontakter i Sverige
Stockholm:Liber, 2013
Svenskhetens utsida. Invandrare & minoriteter
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2007
Lika barn leker inte alltid bäst
Temanummer Lära i verkligheten, 2006
Webadresser
Här är alla lika!
I: Utbildning & Demokrati, 2009
URL: https://inforum.oru.se/PageFiles/15299/Rickard%20Jonsson%20och%20Tommaso%20M.%20Milani.pdf
I det nya mångspråkiga Sverige
Utbildning & Demokrati, 2009
Språk för alla - information om Sveriges nya språklag
Regeringskansliet, 2009
URL: http://www.regeringen.se/content/1/c6/12/92/67/c7740716.pdf
Modersmålssvenskar och vi andra. Ungas språk och identifikationer i ljuset av nynationalism.
Utbildning & Demokrati Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2009
Svenska som andraspråk, Svenska två, svenska för invandrare - Vad är det? Duger det inte med vanlig svenska?
Lisetten 3, 210
URL: http://www.lisa-riks.se/uploads/File/Sv%20som%20andrasprk%20BThoren.pdf
Syfte
Kursens syfte är att ge grundläggande kunskaper om sociolingvistiska perspektiv på flerspråkighet.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och diskutera två- och flerspråkighet utifrån ett individ-, grupp- och samhällsperspektiv
- analysera språkanvändning hos flerspråkiga individer
- redogöra för och förklara centrala aspekter av språkpolitik, språkideologier och attityder till språk och språkfrågor
- med vetenskaplig hållning redogöra för, diskutera och analysera sociolingvistiska fenomen
Innehåll
Sveriges språkliga mångfald och framväxten av nya sätt att tala svenska bland unga i det flerspråkiga Sverige
Språkliga praktiker och ungas identitetskonstruktioner
Attityder till språk och språkanvändning
Språkliga kategoriseringar, språkideologier, språkpolitik och språkplanering
Språkbevarande eller språkbyte
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, övningar och fältuppgift.
Särskild behörighet
Svenska som andraspråk 1, 30 hp (minst 22,5 hp före kursstart) eller motsvarande.
Examination
Sociolingvistiska perspektiv på flerspråkighet. Inlämningsuppgifter som redovisas skriftligt och muntligt (INL1) , 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd