Kursplan - Forskning om undervisning, lärande och bedömning i det flerspråkiga klassrummet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SSA203
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Skola, språk och storstad : en antologi om språkutveckling och skolans villkor i det mångkulturella urbana rummet
Stockholm : Pocky, 2006 - 204, [3] s.
ISBN: 91-85011-30-4 LIBRIS-ID: 10142139
URL: Omslagsbild
Organisation, lärande och elevsamarbete i skolor med språklig och kulturell mångfald : rapport 2 inom forskningsområdet Mångetnicitet, tvåspråkighet och utbildning, Institutionen för lärarutbildning
Uppsala : Uppsala Universitet, 2001 - 220 s.
Svenskan i tiden : verklighet och visioner
Stockholm : HLS, 2000 - 332 s.
ISBN: 91-7656-471-1 LIBRIS-ID: 8375722
Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 275 s.
ISBN: 9789144059860 LIBRIS-ID: 11879498
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Webbadresser
Kunskapsbedömning och kunskapssyn. I:I kunskapens namn
Lärarförbundet Stockholm, 2007
Ett andraspråksperspektiv på lärande. Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk.
Lärarhögskolan i Stockholm, 2001
. Arena andraspråk. Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk
Lärarhögskolan i Stockholm, 2004
Bedömning, flerspråkighet och lärande
Stockholm: HLS Förlag, 2007
Minoritetselever och matematikutbildning - en litteraturöversikt
Skolverket & Liber, 2001
Referenslitteratur
Det flerstämmiga klassrummet : att skriva och samtala för att lära
Lund : Studentlitteratur, 1996 - 264 s.
ISBN: 91-44-61631-7 ; 330:00 LIBRIS-ID: 7279389
Bilingual education in the 21st century : a global perspective
Malden, MA : Blackwell Pub., 2009 - xiv, 481 s.
ISBN: 9781405119948 (pbk : alk. paper) gbp 22,99 LIBRIS-ID: 11174057
Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2010 - 263 s.
ISBN: 978-91-7382-848-2 LIBRIS-ID: 11621585
Nya Språket lyfter!
Skolverket, 2009
Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 109 s.
ISBN: 978-91-44-05653-1 LIBRIS-ID: 11675756
-
Böcker
Skola, språk och storstad : en antologi om språkutveckling och skolans villkor i det mångkulturella urbana rummet
Stockholm : Pocky, 2006 - 204, [3] s.
ISBN: 91-85011-30-4 LIBRIS-ID: 10142139
URL: Omslagsbild
Organisation, lärande och elevsamarbete i skolor med språklig och kulturell mångfald : rapport 2 inom forskningsområdet Mångetnicitet, tvåspråkighet och utbildning, Institutionen för lärarutbildning
Uppsala : Uppsala Universitet, 2001 - 220 s.
Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle
Lund, 2004
Svenskan i tiden : verklighet och visioner
Stockholm : HLS, 2000 - 332 s.
ISBN: 91-7656-471-1 LIBRIS-ID: 8375722
Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 275 s.
ISBN: 9789144059860 LIBRIS-ID: 11879498
Webbadresser
Kunskapsbedömning och kunskapssyn. I:I kunskapens namn
Lärarförbundet Stockholm, 2007
Ett andraspråksperspektiv på lärande. Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk.
Lärarhögskolan i Stockholm, 2001
. Arena andraspråk. Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk
Lärarhögskolan i Stockholm, 2004
Bedömning, flerspråkighet och lärande
Stockholm: HLS Förlag, 2007
Minoritetselever och matematikutbildning - en litteraturöversikt
Skolverket & Liber, 2001
Referenslitteratur
Det flerstämmiga klassrummet : att skriva och samtala för att lära
Lund : Studentlitteratur, 1996 - 264 s.
ISBN: 91-44-61631-7 ; 330:00 LIBRIS-ID: 7279389
Bilingual education in the 21st century : a global perspective
Malden, MA : Blackwell Pub., 2009 - xiv, 481 s.
ISBN: 9781405119948 (pbk : alk. paper) gbp 22,99 LIBRIS-ID: 11174057
Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2010 - 263 s.
ISBN: 978-91-7382-848-2 LIBRIS-ID: 11621585
Nya Språket lyfter!
Skolverket, 2009
Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 109 s.
ISBN: 978-91-44-05653-1 LIBRIS-ID: 11675756
Syfte
Kursens syfte är ge fördjupade kunskaper om undervisning, lärande och bedömning i det flerspråkiga klassrummet.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- använda och förklara centrala begrepp inom området
- analysera, diskutera och kritiskt granska relevant forskning
- diskutera möjliga tillämpningar av relevanta teorier i det flerspråkiga klassrummet
Innehåll
Forskning om klassrumsinteraktion, språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och bedömning av andraspråksutveckling
Forskning om språkliga dimensioner i ämnesundervisningen
Forskning om förutsättningar för och effekter av olika tvåspråkiga undervisningsprogram
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Särskild behörighet
Svenska som andraspråk 2, 30 hp (minst 22,5 hp före kursstart) eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift. Forskning om undervisning, lärande och bedömning i det flerspråkiga klassrummet. Inlämningsuppgift/er som redovisas skriftligt och muntligt (INL1) , 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium. Forskning om undervisning, lärande och bedömning i det flerspråkiga klassrummet. Muntliga och skriftliga seminarieuppgifter (SEM1) , 3,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd