Kursplan - Att lära på sitt andraspråk
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SSA201
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Svenska
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Ordens värld : svenska ord - struktur och inlärning
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2010 - 157 s.
ISBN: 9789173828468 (korr.) LIBRIS-ID: 11583184
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
2. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2009 - 208 s.
ISBN: 9789173828420 LIBRIS-ID: 11356561
Över- och underidentifiering av dyslexi hos tvåspråkiga
Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, 5:1, 37-68, 2010
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Låt språket bära : genrepedagogik i praktiken
1. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2010 - 287 s.
ISBN: 978-91-7382-841-3 LIBRIS-ID: 11622071
Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
Stockholm : Stockholms universitets förlag, 2010 - 320 s.
ISBN: 978-91-7656-662-6 LIBRIS-ID: 11829074
URL: Fulltext
Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar
Stockholm:sigma, 2001
URL: http://www.andrasprak.su.se/content/1/c6/06/43/83/2000_6_Liberg.pdf
Samtalet som didaktiskt verktyg
Stockholm:Sigma, 2001
URL: http://www.andrasprak.su.se/content/1/c6/06/43/83/2000_4_Lindberg.pdf
Bedömning av skolrelaterat ordförråd
Stockholm: HLS Förlag, 2006
URL: http://www.andrasprak.su.se/content/1/c6/06/43/81/2006_5_Lindberg.pdf
Språket och kunskapen - att lära på sitt andraspråk i skola och högskola
Göteborgs universitet, Institutet för svenska som andraspråk, 2006
URL: http://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/20797/1/gupea_2077_20797_1.pdf
Assessing learning - a language based approach
Stockholm: HLS Förlag, 2006
URL: http://www.andrasprak.su.se/content/1/c6/06/43/81/2006_3_Polias.pdf
Et sprog til at tale om sprog. Om funktionel grammatik og genrepædagogik i Australien
København: Dansklærerforeningen, 2000
Undervisningsmiljö och andraspråkselevers begreppsbildning i matematik
NCM, 2001
Övrigt
Kursplaner i svenska som andraspråk samt övriga ämnen
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Referenslitteratur
Ämne och språk - språkliga dimensioner i ämnesundervisningen
Stockholm: Språkforskningsinstitutet i Rinkeby, 2006
URL: http://www.andrasprak.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=12637&a=59443
Grammatik med betydelse : en introduktion till funktionell grammatik
Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2006 - 222 s.
ISBN: 9789173828215 LIBRIS-ID: 10228025
Utredning av läs- och skrivsvårigheter
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 374 s.
ISBN: 978-91-44-05609-8 LIBRIS-ID: 11775282
Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 109 s.
ISBN: 978-91-44-05653-1 LIBRIS-ID: 11675756
Syfte
Kursens syfte är att ge kunskaper om vad det innebär för barn och vuxna att lära sig genom sitt andraspråk samt att behandla språkets roll för kunskapsutvecklingen.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
-redogöra för hur lärande på ett andraspråk går till och diskutera språkets betydelse för kunskapsutvecklingen
- exemplifiera och diskutera hur man kan arbeta språk- och kunskapsutvecklande
- belysa läs- och skrivutveckling i ett andraspråksperspektiv
- diskutera språkets roll i ämnesundervisningen utifrån ett genreperspektiv
- analysera läromedel ur ett andraspråksperspektiv
Innehåll
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
Litteracitetsutveckling i ett andraspråksperspektiv
Språkets roll i ämnesundervisningen utifrån ett genreperspektiv
Läromedelsanalys ur ett andraspråksperspektiv
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, övningar och fältuppgift.
Särskild behörighet
Svenska som andraspråk 1, 30 hp (minst 22,5 hp före kursstart) eller motsvarande.
Examination
Att lära på sitt andraspråk. Inlämningsuppgifter som redovisas skriftligt och muntligt (INL1). , 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd