Kursplan - Sociala samspelsprocesser I
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA095
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik, Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag, 2008 - 174 s.
ISBN: 978-91-7227-559-1 (inb.) LIBRIS-ID: 10590921
Relationskompetens i pedagogernas värld
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 271 s.
ISBN: 978-91-47-02060-7 (inb.) LIBRIS-ID: 11317627
URL: Omslagsbild
Barn med koncentrationssvårigheter
3., [aktualiserade] uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 304 s.
ISBN: 91-47-08418-9 LIBRIS-ID: 10623268
URL: Omslagsbild
Skol-Komet : tre utvärderingar av ett program för beteendeorienterat ledarskap i klassrummet
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis, 2011 - 183 s.
ISBN: 978-91-554-7970-1 LIBRIS-ID: 12065010
URL: Länk
Risk och prognos i socialt arbete med barn : forskningsmetoder och resultat
Stockholm : Gothia, 2000 - 382 s.
ISBN: 91-7205-272-4 (inb.) LIBRIS-ID: 7623050
Bedömning för lärande
Stockholm : Norstedt, 2011 - 208 s.
ISBN: 9789113026831 (inb.) LIBRIS-ID: 11894855
Att möta beteendeproblem bland barn och ungdomar : teoretiska och praktiska perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 299 s.
ISBN: 9789147084258 LIBRIS-ID: 10617669
Gemenskap och utanförskap : om marginalisering i skolans värld
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2006 - 174 s.
ISBN: 91-47-05319-4 LIBRIS-ID: 10125741
URL: Omslagsbild
Kompendier
Elevers välbefinnande och skolverksamheten: en litteraturstudie om den pedagogiska verksamhetens roll för elevers välbefinnande.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 1999
Funktionell olikhet och kamratspel i förskola och skola - en kunskapsöversikt.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2006
Att skriva PM. (20 s.)
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2012
Tre magiska G:n. Skolans insatser för elever med funktionshinder
Skolverket, 2001
Artiklar
Recent Research on Troublesome Classroom Behaviour: A Review
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2007
Koncentrationssvårigheter Strukturaspekter och åtgärdsperspektiv
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Inclusion of children with disabilities; Theachers? attitudes and requirements for environmental accommodations.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Accepted or Rejected in School.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Svåra etiska överväganden. [Recension av boken Samvær og marginalisering. Socialt samspil i skolelivet].
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Mobbningsbegreppets uppkomst och förhistoria. En begreppshistorisk analys.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Development and risk factors of juvenile antisocial behavior and delinquency.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Inclusive Educational Practice: Results of an Empirical Study.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att de studerande tillägnar sig fördjupade kunskaper om och förståelse av svårigheter i sociala samspelsprocesser samt hur dessa svårigheter kan förebyggas, åtgärdas och hanteras.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
- kritiskt granska och analysera forskning om svårigheter i sociala samspelsprocesser ur olika perspektiv
- kritiskt granska och analysera olika teorier och metoder gällande svårigheter i sociala samspelsprocesser
- redogöra för, konkretisera och problematisera arbetssätt på förebyggande och åtgärdande nivå med beaktande av ett helhetsperspektiv
- genomföra, dokumentera, analysera och redovisa egna fältstudier inom området
Innehåll
- Forskning om sociala samspelsprocesser
- Arbetssätt inom området sociala samspelsprocesser, på förebyggande och åtgärdande nivå, ur ett helhetsperspektiv
- Att möta koncentrationssvårigheter
- Att möta marginalisering och utanförskap
- Att möta svårigheter i samspel och kommunikation
- Fördjupningsarbete/fältstudie
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Speciallärarexamen eller specialpedagogexamen.
Examination
Sociala samspelsprocesser I (INL1) 5,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Redovisning av fördjupningsarbete (INL2) 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Fältstudier del I (PRO1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Fältstudier del II (PRO2), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium. Obligatorisk närvaro (SEM1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen innehåller moment med obligatorisk närvaro. Se studiehandledning.