Kursplan - Särskola 1: Att möta utvecklingsstörning
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA093
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik, Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Rätt elev i rätt klass : skola, begåvning och styrning 1910-1950
1. uppl. : Linköping : Tema Barn, Linköpings universitet, 2007 - [2], 265 s.
ISBN: 91-85643-05-X LIBRIS-ID: 10322181
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Idioternas tid : tankestilar inom den tidiga idiotskolan 1840-1872
Stockholm : Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2007 - 306 s.
ISBN: 978-91-7155-508-3 LIBRIS-ID: 10560278
URL: Länk
Mening, makt och utbildning : delaktighetens villkor för personer med utvecklingsstörning
Växjö : Växjö University Press, 2007 - 264 s.
ISBN: 978-91-7636-554-0 LIBRIS-ID: 10508869
URL: Länk
Bildning för alla! : en pedagogisk utmaning
Kristianstad : Kristianstad University Press, 2012 - 247 s.
ISBN: 978-91-979422-3-2 LIBRIS-ID: 12755353
URL: Fulltext
Livet - det bästa man har : samtal med ungdomar i särskolan om livsfrågor
Stockholm : Carlsson, 2010 - 190 s.
ISBN: 978-91-7331-350-6 (inb.) LIBRIS-ID: 11823682
Nya Omsorgsboken
5., [helt omarb., nya] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 290 s.
ISBN: 978-91-47-09519-3 LIBRIS-ID: 12191093
"Jag vill förstå" : om eleven, kunskapen och lärandet
Stockholm : Ala, 1999 - 242 s.
ISBN: 91-7670-074-7 LIBRIS-ID: 7657084
Specialpedagogik i mångfaldens Sverige : om elever med utländsk bakgrund i särskolan
Stockholm : Specialpedagogiska institutet, 2008 - 42 s.
ISBN: 978-91-28-00125-0 LIBRIS-ID: 11196830
URL: Fritt tillgänglig via Specialpedagogiska skolmyndighetens webbplats
Kommunernas särskola : elevökning och variation i andel elever mottagna i särskolan
Stockholm : Skolverket, 2006 - 56 s.
ISBN: 978-91-85545-23-0 LIBRIS-ID: 10446927
URL: Länk
Särskolan som möjlighet och begränsning : elevperspektiv på delaktighet och utanförskap
Stockholm : Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2005 - [8], 238 s.
ISBN: 91-7155-169-7 LIBRIS-ID: 10025116
URL: Länk
Föräldrar med kognitiva svårigheter - att bryta ny mark : erfarenheter från Uppsala län
Stockholm : Allmänna barnhuset, 2012 - 47 s.
ISBN: 978-91-86759-10-0 LIBRIS-ID: 13477549
Proximal processes of children with profound multiple disabilities
Stockholm : Department of Psychology, Stockholm University, 2008 - 87 s.
ISBN: 978-91-7155-716-2 LIBRIS-ID: 10970589
URL: Länk
Kompendier
Inkludering av elever "i behov av särskilt stöd" - Vad betyder det och vad vet vi?
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2006
A systematic review of interactions in pedagogical approaches with reported outcomes for academic and social inclusion of pupils with special educational needs
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2006
A systematic review of interactions in pedagogical approaches with reported outcomes for academic and social inclusion of pupils with special educational needs. Technical report. In: Research Evidence in Education Library
London: EPPI-Centre, Social Science Research Unit, Institute of Education, University of London, 2006
A systematic review of whole class, subject-based pedagogies with reported outcomes for the academic and social inclusion of pupils with special educational needs.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2009
A systematic review of the effectiveness of school-level actions for promoting participation by all students
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2002
Artiklar
The next exclusion debate: assessing technology, eethics and intellectual disability after the human genome project.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2007
Parenthood and Intellectual Disability: Discourses on Birth Control and Parents with Intellectual Disabilities 1967-2003, Scandinavian Journal of Disability Research
Scandinavian Journal of Disability Research, 2005
A place in the family: An historical interpretation of research on parental reactions to having a child with disability, Journal of Special Education
Journal of Special Education, 2002
Webbadresser
A systematic review of interactions in pedagogical approaches with reported outcomes for academic and social inclusion of pupils with special educational needs
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2006
URL: http://eppi.ioe.ac.uk/cms/LinkClick.aspx?fileticket=nrTTKGPPkDY%3d&tabid=1671&mid=3405
A systematic review of pedagogical approaches that can effectively include children with special educational needs in mainstream classroom with a particular focus on peer group interactive approaches.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2004
URL: http://eppi.ioe.ac.uk/cms/LinkClick.aspx?fileticket=RH5L9mk99AM%3d&tabid=331&mid=1250
A systematic review of whole class, subject-based pedagogies with reported outcomes for the academic and social inclusion of pupils with special educational needs.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2009
URL: http://eppi.ioe.ac.uk/cms/LinkClick.aspx?fileticket=E2H-ct9xtSo%3d&tabid=2429&mid=4524
Idioternas tid.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2007
Rätt elev i rätt klass. Skola, bLinköpings universitet, Institutionen för Tema begåvning och styrning 1910-1950. Linköping Studies in Arts and Science No. 379,
Linköpings universitet, Institutionen för Tema, 2007
URL: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:22897
Mening, makt och utbildning
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2007
URL: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=2&pid=diva2:205305
Bildning för alla!
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2012
URL: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=3&pid=diva2:512089
Föräldrar med kognitiva svårigheter.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2012
Proximal processes of children with profound multiple disabilities
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2008
URL: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=4&pid=diva2:199674
A systematic review of the effectiveness of school-level actions for promoting participation by all students
EPPI-Centre, Social Science Research Unit, Institute of Education, 2002
URL: http://eppi.ioe.ac.uk/cms/LinkClick.aspx?fileticket=juIcqkP5Q8U%3d&tabid=276&mid=1096
Referenslitteratur
Gruppobservationer : teori och praktik
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 156 s.
ISBN: 91-44-01851-7 : 375:00 LIBRIS-ID: 56476
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
Övrigt
Tillkommer ca 400 sidor som väljs i samråd med kursledningen.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att de studerande tillägnar sig fördjupade kunskaper om och förståelse av utvecklingsstörning som funktionsnedsättning och funktionshinder samt om pedagogiskt arbete som kan öka förutsättningarna att utveckla inkluderande miljöer.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:
- utifrån forskning kritiskt granska och analysera innebörder av utvecklingsstörning från olika perspektiv
- utifrån forskning kritiskt granska och analysera olika teorier och pedagogiska strategier i mötet med utvecklingsstörning
- redogöra för, konkretisera och problematisera åtgärder på olika nivåer som bidrar till lärande, självständighet och delaktighet för personer med utvecklingsstörning
- genomföra, dokumentera och redovisa egna fältstudier inom området
Innehåll
- Perspektiv på och teorier om utvecklingsstörning som funktionsnedsättning och funktionshinder
- Lärande, självständighet och inkludering i relation till utvecklingsstörning
- Pedagogiska utmaningar och strategier inom området utvecklingsstörning
- Att möta familjer där någon familjemedlem diagnostiserats med utvecklingsstörning
- Att möta barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning
- Fördjupningsarbete/fältstudie
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Speciallärarexamen eller specialpedagogexamen.
Examination
Att möta utvecklingsstörning. Skriftlig redovisning (INL1), 5,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Att möta utvecklingsstörning. Redovisning av fördjupningsarbete (INL2), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Fältstuder del I (PRO1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Fältstudier del II (PRO2), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium (SEM1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen innehåller moment med obligatorisk närvaro. Se studiehandledning.