Kursplan - Möjligheter och hinder i språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling - introduktion
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA090
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik, Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Lärande och delaktighet
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 173 s.
ISBN: 91-44-01774-X ; 267:00 LIBRIS-ID: 8353068
Specialpedagogisk forskning : en mångfasetterad utmaning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 368 s.
ISBN: 978-91-44-05214-4 LIBRIS-ID: 11311051
Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 312 s.
ISBN: 9789144048741 LIBRIS-ID: 11311126
Language and reading disabilities
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p.
ISBN: 9780137072774 LIBRIS-ID: 12285390
Normalitetens förhandling och förvandling : en antologi om barn, skola och föräldraskap
Stockholm : Östlings bokförlag Symposion, 2006 - 279, [1] s.
ISBN: 91-7139-773-6 LIBRIS-ID: 10233382
Kompendier
Specialpedagogiska frågeställningar i matematik: en introduktion, 2003
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Dyslexi. En kunskapsöversikt.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2007
Artiklar
Segregated Groups or Inclusive Education? An Interview Study with Students Experiencing. Failure in Reading and Writing.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Recension
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Mathematical language in early childhood settings: What really counts?
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Classroom Niches for Skilled Readers and for Children with Reading and Writing Difficulties,
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Övrigt
Tillkommer ytterligare litteratur som meddelas vid första kurstillfället.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att de studerande tillägnar sig fördjupade kunskaper om och förståelse av möjligheter och hinder i barns och elevers språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
- sammanfatta, analysera och kritiskt granska teorier och synsätt gällande barns språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling
- konkretisera, problematisera och värdera förebyggande och åtgärdande pedagogiska insatser inom områdena språk och matematik ur ett helhetsperspektiv
- identifiera och kritiskt granska olika specialpedagogiska frågeställningar relaterade till området språk och matematik
Innehåll
- Historiskt specialpedagogiskt perspektiv på lärande och utveckling i språk-, läs- och skrivprocessen samt matematik
- Specialpedagogiska frågeställningar inom områdena språk och matematik
- Teorier och perspektiv på barns språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling
- Att arbeta förebyggande och åtgärdande ur ett helhetsperspektiv inom områdena språk och matematik
- Relationen teori och praktik
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Speciallärarexamen eller specialpedagogexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 2 samt Engelska A/Engelska 5. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 2.
Examination
Inlämningsupgift (INL1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Fältstudier (PRO1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium (SEM1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen innehåller moment med obligatorisk närvaro. Se studiehandledning.