Kursplan - Specialpedagogiska perspektiv
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA087
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursens syfte är att studenterna utvecklar kunskaper om specialpedagogisk verksamhet utifrån olika perspektiv. Syftet är även att de får en inblick i hur vetenskapliga problem behandlas inom specialpedagogisk forskning.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
- kritiskt granska och analysera olika perspektiv på specialpedagogisk verksamhet
- jämföra och relatera olika områden i den specialpedagogiska yrkespraktiken till varandra
- identifiera och reflektera över arbete i praktisk specialpedagogisk verksamhet
- granska och reflektera över förhållandet mellan specialpedagogisk forskning och specialpedagogiskt arbete
Innehåll
- Specialpedagogisk verksamhet utifrån ett historiskt perspektiv
- Olika områden i den specialpedagogiska yrkespraktiken
- Praktiskt specialpedagogiskt arbete utifrån ett aktörsperspektiv
- Olika perspektiv på specialpedagogik och specialpedagogisk verksamhet
- En översikt gällande specialpedagogisk forskning i Sverige och andra länder
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Lärarexamen eller 180hp med huvudämne i specialpedagogik, handikappvetenskap, hälsovård, pedagogik, social omsorg, socialt arbete eller annat ämne som bedöms relevant. Dessutom krävs Sv B och En A.
Examination
Specialpedagogiska perspektiv och forskning (INL1), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Specialpedagogiska yrkespraktiken (INL2), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Fältstudier (PRO1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Fältstudier (PRO2), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium, muntlig redovisning (SEM1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ingår som obligatorisk kurs inom Magisterprogram i specialpedagogik, 60 hp. Kursen innehåller moment av obligatorisk närvaro.
Se studiehandledning.