Kursplan - Att som specialpedagog arbeta med sociala samspelsprocesser
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA086
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik, Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag, 2008 - 174 s.
ISBN: 978-91-7227-559-1 (inb.) LIBRIS-ID: 10590921
Relationskompetens i pedagogernas värld
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 271 s.
ISBN: 978-91-47-02060-7 (inb.) LIBRIS-ID: 11317627
URL: Omslagsbild
Barn med koncentrationssvårigheter
3., [aktualiserade] uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 304 s.
ISBN: 91-47-08418-9 LIBRIS-ID: 10623268
URL: Omslagsbild
Risk och prognos i socialt arbete med barn : forskningsmetoder och resultat
Stockholm : Gothia, 2000 - 382 s.
ISBN: 91-7205-272-4 (inb.) LIBRIS-ID: 7623050
Bedömning för lärande
Stockholm : Norstedt, 2011 - 208 s.
ISBN: 9789113026831 (inb.) LIBRIS-ID: 11894855
Att möta beteendeproblem bland barn och ungdomar : teoretiska och praktiska perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 299 s.
ISBN: 9789147084258 LIBRIS-ID: 10617669
Gemenskap och utanförskap : om marginalisering i skolans värld
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2006 - 174 s.
ISBN: 91-47-05319-4 LIBRIS-ID: 10125741
URL: Omslagsbild
Kompendier
Elevers välbefinnande och den pedagogiska verksamheten: en litteraturstudie om den pedagogiska verksamhetens roll för elevers välbefinnande
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Funktionell olikhet och kamratspel i förskola och skola - en kunskapsöversikt. Örebro: Specialpedagogiska institutet.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2006
Tre magiska G:n. Skolans insatser för elever med funktionshinder
Skolverket,
Skol-Komet: Tre utvärderingar av ett program för beteendeorienterat ledarskap i klassrummet. (Läs: kap 2, 4, 5 & 11)
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2007
Artiklar
Recent Research on Troublesome Classroom Behaviour: A Review
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Koncentrationssvårigheter Strukturaspekter och åtgärdsperspektiv.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Inclusion of children with disabilities; Theachers? attitudes and requirements for environmental accomodations
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2010
Accepted or Rejected in School.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2004
Svåra etiska överväganden.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2006
Mobbningsbegreppets uppkomst och förhistoria. En begreppshistorisk analys.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2008
Development and risk factors of juvenile antisocial behavior and delinquency.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Inclusive Educational Practice: Results of an Empirical Study
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Övrigt
Från kursledn: Woolfolk, A. & Karlberg, M. (under arbete). Pedagogisk psykologi. (100 s.) Tillkommer: aktuella styrdokument/referenslitteratur
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att de studerande tillägnar sig fördjupade kunskaper om och förståelse av svårigheter i sociala samspelsprocesser samt hur dessa svårigheter kan förebyggas, åtgärdas och hanteras.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:
- kritiskt granska och analysera forskning om svårigheter i sociala samspelsprocesser ur olika perspektiv
- kritiskt granska och analysera olika teorier och metoder gällande svårigheter i sociala samspelsprocesser
- redogöra för, konkretisera och problematisera arbetssätt på förebyggande och åtgärdande nivå med beaktande av ett helhetsperspektiv
- genomföra, dokumentera, analysera och redovisa egna fältstudier inom området
Innehåll
- Forskning om sociala samspelsprocesser
- Arbetssätt inom området sociala samspelsprocesser, på förebyggande och åtgärdande nivå, ur ett helhetsperspektiv
- Att möta koncentrationssvårigheter
- Att möta marginalisering och utanförskap
- Att möta svårigheter i samspel och kommunikation
- Fördjupningsarbete/fältstudie
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Antagen till specialpedagogprogrammet, 15 hp inom programmet eller motsvarande.
Examination
Att som specialpedagog arbeta med sociala samspelsprocesser. Skriftlig redovisning (INL1), 5,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Att som specialpedagog arbeta med sociala samspelsprocesser. Skriftlig tentamen (INL2), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Fältstudier del 1 (PRO1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Fältstudier del 2 (PRO2), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium (SEM1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ingår i specialpedagogprogrammet, 90 hp. Kursen innehåller moment med obligatorisk närvaro. Se studiehandledning.