Kursplan - Att arbeta som speciallärare med lärandeprocessen i matematik
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA081
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik, Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Bedömning i matematik pågår! : återkoppling för elevers engagemang och lärande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 217 s.
ISBN: 9789147105427 LIBRIS-ID: 14218335
Elefanten i klassrummet : att hjälpa elever till ett lustfyllt lärande i matematik
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 228 s.
ISBN: 9789147099719 LIBRIS-ID: 12130555
Matematikundervisningens dilemman : hur lärare kan hantera lärandets komplexitet
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 251, [2] s.
ISBN: 91-44-04400-3 LIBRIS-ID: 10073526
URL: Omslagsbild
Stadieövergången mellan gymnasiet och universitetet : matematik och lärande ur ett studerandeperspektiv
Växjö : Växjö University Press, 2009 - 230 s.
ISBN: 9789176366905 LIBRIS-ID: 11707037
URL: Länk
Kompendier
Matematik- utbildningens mål och undervisningens ändamålsenlighet
Göteborg: NCM, Göteborgs universitet, 2010
Dyskalki - finns det? Aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal
Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning, 2009
Bedömning av kunskap: För lärande och undervisning i matematik
Stockholm: Skolverket, 2010
Artiklar
Early Identification and Intervention for Students With Mathematics Difficulties
Journal of Lerning Disabilities. Vol 38, number 4, 2005
Mathematics and Learning Disabilities
Journal of Learning Disabilities, 37, (1) 4-15, 2004
Räknespår
Göteborg: NCM. Nämnaren, tidskrift för matematikundervisning, 2000
I like it instead of maths: how pupils with moderate learning difficulties in Scottish primary special schools intuitively solved mathematical word problems
British Journal of Special Education. Volume 37, Number 3, 2010
Kan vi separera läsning från matematikämnet?
Dyslexi, 14(3): 18-21, 2009
Övrigt
Artiklar/rapporter, styrdokument enligt kursledningen tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Avhandling
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att de studerande tillägnar sig kunskaper om och förståelse av hur man som speciallärare kan arbeta med lärandeprocessen i matematik.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för barns och elevers lärande och utveckling i matematik och hinder i denna process
- analysera och kritiskt granska innebörd och konsekvenser av olika teorier om matematikutveckling
- identifiera och analysera kartläggningsprocessens olika steg för att möta hinder i matematikutveckling
- analysera, granska och värdera olika arbetssätt och lärmiljöer för att möta hinder i matematikutveckling
Innehåll
- Teorier om barns språk- och begreppsutveckling i matematiskt tänkande
- Kartläggningsprocessen
- Specialpedagogiskt arbete för att förebygga och möta hinder i matematikutveckling ur ett helhetsperspektiv
- Praktiskt vetenskapligt arbete
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Antagen till speciallärarprogrammet, 15 hp inom programmet eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift, skriftlig redovisning (INL1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Fältstudier (PRO1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium (SEM1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ingår som obligatorisk kurs inom Speciallärarprogrammet, 90 hp. Kursen innehåller moment med obligatorisk närvaro.
Se studiehandledning.