Kursplan - Specialpedagogik 1-30
Omfattning
30 hp
Kurskod
SQA076
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Brister eller olikheter? : specialpedagogik på alternativa grundvalar
8. tr. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 67 s.
ISBN: 978-91-44-06124-5 LIBRIS-ID: 11892454
Perspektiv på en skola för alla
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 174 s.
ISBN: 978-91-44-05683-8 LIBRIS-ID: 11722038
Problembarnets århundrade : normalitet, expertis och visionen om framsteg
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 215 s.
ISBN: 91-44-02934-9 : 308:00 LIBRIS-ID: 9152103
Grabben i kuvösen bredvid : om att vinna mot ett handikapp
[Ny utg.] : Örebro : Libris, 2008 - 157 s.
ISBN: 978-91-7195-998-0 LIBRIS-ID: 10916649
URL: Omslagsbild
Barn och nätverk : ekologiskt perspektiv på barns utveckling och nätverksterapeutiska metoder i behandlingsarbete med barn
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 304 s.
ISBN: 91-47-05070-5 : 378:00 LIBRIS-ID: 9188450
Barndomspsykologi : utveckling i en förändrad värld
3. uppl. : Malmö : Liber, 2008 - 304 s.
ISBN: 978-91-47-02059-1 LIBRIS-ID: 11314423
URL: Omslagsbild
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
3., omarb. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 136 s.
ISBN: 978-91-7205-575-9 LIBRIS-ID: 10707427
Forskningens grundregler : samhällsforskarens handbok i tio punkter
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 265 s.
ISBN: 91-44-04234-5 : SEK 359:00 LIBRIS-ID: 9369902
Specialpedagogik och funktionshinder
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 334 s.
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11891406
Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 139 s.
ISBN: 9789147105649 LIBRIS-ID: 14180386
För din skull, för min skull eller för skams skull? : om LSS och bemötande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 136 s.
ISBN: 978-91-44-07815-1 LIBRIS-ID: 12399755
Kompendier
Kategorisering av barns "problem" i skolans värld. En undersökning av skolhälsovårdsrapporter läsåren 1944/45 - 1988/89
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
Lång väg från idiot till medborgare. Bokrecension.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Webbadresser
Barnkonventionen. FN:s konvention om barns rättigheter.
Unicef,
Från patient till medborgare - en nationell handlingsplan för handikappolitiken. En kort version av regeringens proposition 1999/2000:79.
Socialdepartementet,
URL: http://www.marschen.se/docs/fran_patient_till_medborgare_kort.pdf
Därför inkludering.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: http://iloapp.appelklyftig.com/blog/21?ShowFile&doc=1276540493.pdf
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet Lgr 11, kap 1-2
Skolverket,
Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning
Regeringskansliet,
URL: http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/13/22/06/8f10266e.pdf
Referenslitteratur
Kritiskt tänkande
1. uppl. : Malmö : Liber, 2007 - 148 s.
ISBN: 978-91-47-07743-4 LIBRIS-ID: 10233491
Sociologiska perspektiv på funktionshinder och handikapp
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 171 s.
ISBN: 91-44-03465-2 LIBRIS-ID: 9929799
Övrigt
Några vetenskapliga artiklar samt annat material tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Brister eller olikheter? : specialpedagogik på alternativa grundvalar
8. tr. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 67 s.
ISBN: 978-91-44-06124-5 LIBRIS-ID: 11892454
Perspektiv på en skola för alla
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 174 s.
ISBN: 978-91-44-05683-8 LIBRIS-ID: 11722038
Problembarnets århundrade : normalitet, expertis och visionen om framsteg
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 215 s.
ISBN: 91-44-02934-9 : 308:00 LIBRIS-ID: 9152103
Grabben i kuvösen bredvid : om att vinna mot ett handikapp
[Ny utg.] : Örebro : Libris, 2008 - 157 s.
ISBN: 978-91-7195-998-0 LIBRIS-ID: 10916649
URL: Omslagsbild
Barn och nätverk : ekologiskt perspektiv på barns utveckling och nätverksterapeutiska metoder i behandlingsarbete med barn
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 304 s.
ISBN: 91-47-05070-5 : 378:00 LIBRIS-ID: 9188450
Barndomspsykologi : utveckling i en förändrad värld
3. uppl. : Malmö : Liber, 2008 - 304 s.
ISBN: 978-91-47-02059-1 LIBRIS-ID: 11314423
URL: Omslagsbild
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
3., omarb. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 136 s.
ISBN: 978-91-7205-575-9 LIBRIS-ID: 10707427
Personlig assistent : en rättighet, ett yrke
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 148 s.
ISBN: 91-44-00522-9 ; 215:00 LIBRIS-ID: 8352639
Forskningens grundregler : samhällsforskarens handbok i tio punkter
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 265 s.
ISBN: 91-44-04234-5 : SEK 359:00 LIBRIS-ID: 9369902
Specialpedagogik och funktionshinder
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 334 s.
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11891406
Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 139 s.
ISBN: 9789147105649 LIBRIS-ID: 14180386
Kompendier
Kategorisering av barns "problem" i skolans värld. En undersökning av skolhälsovårdsrapporter läsåren 1944/45 - 1988/89
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
Lång väg från idiot till medborgare. Bokrecension.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Webbadresser
Barnkonventionen. FN:s konvention om barns rättigheter.
Unicef,
Från patient till medborgare - en nationell handlingsplan för handikappolitiken. En kort version av regeringens proposition 1999/2000:79.
Socialdepartementet,
URL: http://www.marschen.se/docs/fran_patient_till_medborgare_kort.pdf
Därför inkludering.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: http://iloapp.appelklyftig.com/blog/21?ShowFile&doc=1276540493.pdf
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet Lgr 11, kap 1-2
Skolverket,
Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning
Regeringskansliet,
URL: http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/13/22/06/8f10266e.pdf
Referenslitteratur
Kritiskt tänkande
1. uppl. : Malmö : Liber, 2007 - 148 s.
ISBN: 978-91-47-07743-4 LIBRIS-ID: 10233491
Sociologiska perspektiv på funktionshinder och handikapp
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 171 s.
ISBN: 91-44-03465-2 LIBRIS-ID: 9929799
Övrigt
Några vetenskapliga artiklar samt annat material tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Brister eller olikheter? : specialpedagogik på alternativa grundvalar
8. tr. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 67 s.
ISBN: 978-91-44-06124-5 LIBRIS-ID: 11892454
Perspektiv på en skola för alla
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 174 s.
ISBN: 978-91-44-05683-8 LIBRIS-ID: 11722038
Problembarnets århundrade : normalitet, expertis och visionen om framsteg
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 215 s.
ISBN: 91-44-02934-9 : 308:00 LIBRIS-ID: 9152103
Grabben i kuvösen bredvid : om att vinna mot ett handikapp
[Ny utg.] : Örebro : Libris, 2008 - 157 s.
ISBN: 978-91-7195-998-0 LIBRIS-ID: 10916649
URL: Omslagsbild
Barn och nätverk : ekologiskt perspektiv på barns utveckling och nätverksterapeutiska metoder i behandlingsarbete med barn
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 304 s.
ISBN: 91-47-05070-5 : 378:00 LIBRIS-ID: 9188450
Barndomspsykologi : utveckling i en förändrad värld
3. uppl. : Malmö : Liber, 2008 - 304 s.
ISBN: 978-91-47-02059-1 LIBRIS-ID: 11314423
URL: Omslagsbild
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
3., omarb. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 136 s.
ISBN: 978-91-7205-575-9 LIBRIS-ID: 10707427
Kompendier
Kategorisering av barns "problem" i skolans värld. En undersökning av skolhälsovårdsrapporter läsåren 1944/45 - 1988/89
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
Lång väg från idiot till medborgare. Bokrecension.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Webbadresser
Barnkonventionen. FN:s konvention om barns rättigheter.
Unicef,
Från patient till medborgare - en nationell handlingsplan för handikappolitiken. En kort version av regeringens proposition 1999/2000:79.
Socialdepartementet,
URL: http://www.marschen.se/docs/fran_patient_till_medborgare_kort.pdf
Därför inkludering.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: http://iloapp.appelklyftig.com/blog/21?ShowFile&doc=1276540493.pdf
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet Lgr 11, kap 1-2
Skolverket,
Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning
Regeringskansliet,
URL: http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/13/22/06/8f10266e.pdf
Syfte
Kursens syfte är att ge en orientering om specialpedagogikens framväxt, olika perspektiv och teorier inom specialpedagogik, barns och ungdomars utveckling och lärande samt systemteoretiska och utvecklingsekologiska aspekter av specialpedagogisk intervention. Kursens syfte är också att ge grundläggande kunskaper om specialpedagogik som vetenskapligt ämne och problemområde.
Lärandemål
Efter genomgångna studier förväntas den studerande kunna:
Delkurs 1 Specialpedagogik i tiden
- beskriva och sammanfatta hur det specialpedagogiska verksamhetsfältet utvecklats historiskt samt ge exempel på dess nutida förutsättningar
- identifiera och ge exempel på centrala specialpedagogiska frågeställningar och akutella problemområden
- redogöra för konsekvenser av olika perspektiv på specialpedagogik vid arbete med barn i behov av särskilt stöd
- beskriva och ge exempel på hur aktuella styrdokument påverkar olika pedagogiska och sociala verksamheter främst avseende attityder till och arbete med barn i behov av särskilt stöd
Delkurs 2 Individ och miljö - Helhetsperspektiv på utveckling, lärande och åtgärder
- beskriva och förklara barns och ungdomars utveckling och lärande utifrån utvecklingsekologiskt perspektiv
- förklara och ge exempel på hur systemteori kan tillämpas i specialpedagogiska interventioner och i nätverksarbete
Delkurs 3 Vetenskaplig introduktion i specialpedagogik
- beskriva och jämföra olika teoribildningar inom specialpedagogik
- redogöra för specialpedagogik som tvärvetenskapligt kunskapsfält
- på en grundläggande nivå kritiskt analysera och värdera vetenskapliga arbeten i specialpedagogiska områden
- grundläggande redovisa ett vetenskapligt förhållningssätt relaterat till specialpedagogisk praktik
- visa förmåga att söka relevant information inom området
Innehåll
Delkurs 1 Specialpedagogik i tiden
- Specialpedagogik och specialpedagogiska problemområden i samhällshistorisk belysning
- Specialpedagogiska perspektiv och pedagogisk åtgärd
- Pedagogiska strategier och styrdokument
Delkurs 2 Individ och miljö - Helhetsperspektiv på utveckling, lärande och åtgärder
- Barns och ungdomars utveckling och lärande
- Samverkan individ och miljö
- Systemteorier och utvecklingsekologi
- Problemlösningsmodell för åtgärder
- Kartläggning av nätverk
Delkurs 3 Vetenskaplig introduktion i specialpedagogik
- Specialpedagogisk teoribildning och problemområden
- Förhållandet mellan specialpedagogisk praktik och forskning
- problematisering av begreppet funktionsnedsättning
- Grundläggande vetenskapsteori och forskningsetik
- Kritiskt och vetenskapligt tänkande
- Informationssökning i bibliotekens databaser, referenshantering
Undervisning
Föreläsningar, tillämpningsuppgifter och seminarier.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Specialpedagogik i tiden. Skriftlig tentamen enligt anvisningar i studiehandledningen (INL1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Individ och miljö. Skriftlig inlämningsuppgift (INL2), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Specialpedagogisk teori och vetenskaplig introduktion. Skriftlig inlämningsuppgift A (INL3), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Specialpedagogisk teori och vetenskaplig introduktion. Skriftlig inlämningsuppgift B (INL4), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarier. Specialpedagogik i tiden. Aktivt deltagande i seminarier och grupparbeten (SEM1), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarier. Individ och miljö (SEM2), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarier. Individ och miljö (SEM3), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på INL2, INL3 och INL4.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
För mer information om kursens innehåll, seminarier och inlämningsuppgifter hänvisas till aktuell studiehandledning.