Kursplan - Teori och metod i specialpedagogisk forskning - Speciallärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA075
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik, Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Qualitative inquiry & research design : choosing among five approaches
4th ed. : Los Angeles : Sage Publications, [2017] - xxv, 459 pages
ISBN: 978-1-5063-6117-8 LIBRIS-ID: 20024195
Handbok i uppsatsskrivande : för utbildningsvetenskap
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 155 sidor
ISBN: 9789144121970 LIBRIS-ID: s2nkmjdnqc20vgd7
Kompendier
Artiklar
Om smygrepresentativitet i pedagogiska avhandlingar.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Om kvalitet i kvalitativa studier.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2005
Webbadresser
Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2002 - 17 s.
ISBN: 91-7307-008-4 LIBRIS-ID: 8636354
URL: Fulltext
Referenslitteratur
Akademisk skribent : om att utveckla sitt vetenskapliga skrivande
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 174 sidor
ISBN: 9789144129907 LIBRIS-ID: t3czt3n9rwh5fpdb
Samhällsvetenskapliga metoder
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 690 s.
ISBN: 978-91-47-09068-6 (hft.) LIBRIS-ID: 12056661
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 506 sidor
ISBN: 9789144122885 LIBRIS-ID: lth08mc8jwfc1hdj
Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2002 - 17 s.
ISBN: 91-7307-008-4 LIBRIS-ID: 8636354
URL: Fulltext
Researching children's experiences
New York : Guilford Press, c2009. - xii, 196 p.
ISBN: 9781593859954 LIBRIS-ID: 11492819
Enkätboken
5., [moderniserade och rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 178 s.
ISBN: 9789144115450 LIBRIS-ID: 19616911
Kvalitativ forskning från start till mål
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 324 s.
ISBN: 9789144078304 LIBRIS-ID: 13865172
Övrigt
Tillkommer: Artiklar/ rapporter. Se studiehandledningen.
-
Böcker
Qualitative inquiry & research design : choosing among five approaches
4th ed. : Los Angeles : Sage Publications, [2017] - xxv, 459 pages
ISBN: 978-1-5063-6117-8 LIBRIS-ID: 20024195
Handbok i kvalitativ analys
2., utök. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 283 s.
ISBN: 9789147111657 LIBRIS-ID: 17177173
Den kvalitativa forskningsintervjun
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 412 s.
ISBN: 9789144101675 LIBRIS-ID: 16763239
Kompendier
Artiklar
Om smygrepresentativitet i pedagogiska avhandlingar.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Om kvalitet i kvalitativa studier.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2005
Referenslitteratur
Akademisk skribent : om att utveckla sitt vetenskapliga skrivande
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 174 sidor
ISBN: 9789144129907 LIBRIS-ID: t3czt3n9rwh5fpdb
Rapporter och uppsatser
3. uppl. : Studentlitteratur AB, 2016 - 223 s.
ISBN: 9789144097329 LIBRIS-ID: 18714387
Samhällsvetenskapliga metoder
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 690 s.
ISBN: 978-91-47-09068-6 (hft.) LIBRIS-ID: 12056661
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 506 sidor
ISBN: 9789144122885 LIBRIS-ID: lth08mc8jwfc1hdj
Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2002 - 17 s.
ISBN: 91-7307-008-4 LIBRIS-ID: 8636354
URL: Fulltext
Researching children's experiences
New York : Guilford Press, c2009. - xii, 196 p.
ISBN: 9781593859954 LIBRIS-ID: 11492819
Enkätboken
5., [moderniserade och rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 178 s.
ISBN: 9789144115450 LIBRIS-ID: 19616911
Fokusgrupper : om fokuserade gruppintervjuer som undersökningsmetod
2., uppdaterade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 178 s.
ISBN: 978-91-44-05856-6 LIBRIS-ID: 11815997
Kvalitativ forskning från start till mål
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 324 s.
ISBN: 9789144078304 LIBRIS-ID: 13865172
Övrigt
Tillkommer: Artiklar/ rapporter. Se studiehandledningen.
-
Böcker
Qualitative inquiry & research design : choosing among five approaches
4th ed. : Los Angeles : Sage Publications, [2017] - xxv, 459 pages
ISBN: 978-1-5063-6117-8 LIBRIS-ID: 20024195
Handbok i kvalitativ analys
2., utök. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 283 s.
ISBN: 9789147111657 LIBRIS-ID: 17177173
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
Kompendier
Artiklar
Om smygrepresentativitet i pedagogiska avhandlingar.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Om kvalitet i kvalitativa studier.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2005
Referenslitteratur
Akademisk skribent : om att utveckla sitt vetenskapliga skrivande
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 168 s.
ISBN: 978-91-44-07583-9 LIBRIS-ID: 13430289
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Samhällsvetenskapliga metoder
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 690 s.
ISBN: 978-91-47-09068-6 (hft.) LIBRIS-ID: 12056661
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
3., rev. och uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 488 s.
ISBN: 9789144109145 LIBRIS-ID: 18773357
Fokusgrupper : om fokuserade gruppintervjuer som undersökningsmetod
2., uppdaterade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 178 s.
ISBN: 978-91-44-05856-6 LIBRIS-ID: 11815997
Enkätboken
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2001 - 148 s.
ISBN: 91-44-01816-9 LIBRIS-ID: 8353082
Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2002 - 17 s.
ISBN: 91-7307-008-4 LIBRIS-ID: 8636354
URL: Fulltext
Övrigt
Tillkommer:
Artiklar/ rapporter. Se studiehandledningen. -
Böcker
Qualitative inquiry and research design : choosing among five approaches
3., [updated] ed. : Thousand Oaks : SAGE Publications, cop. 2013 - xxi, 448 p.
ISBN: 1412995310 LIBRIS-ID: 12594489
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
Handbok i kvalitativ analys
2., utök. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 283 s.
ISBN: 9789147111657 LIBRIS-ID: 17177173
Kompendier
Artiklar
Om smygrepresentativitet i pedagogiska avhandlingar.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Om kvalitet i kvalitativa studier.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2005
Referenslitteratur
Akademisk skribent : om att utveckla sitt vetenskapliga skrivande
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 168 s.
ISBN: 978-91-44-07583-9 LIBRIS-ID: 13430289
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Samhällsvetenskapliga metoder
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 690 s.
ISBN: 978-91-47-09068-6 (hft.) LIBRIS-ID: 12056661
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
3., rev. och uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 488 s.
ISBN: 9789144109145 LIBRIS-ID: 18773357
Fokusgrupper : om fokuserade gruppintervjuer som undersökningsmetod
2., uppdaterade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 178 s.
ISBN: 978-91-44-05856-6 LIBRIS-ID: 11815997
Enkätboken
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2001 - 148 s.
ISBN: 91-44-01816-9 LIBRIS-ID: 8353082
Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2002 - 17 s.
ISBN: 91-7307-008-4 LIBRIS-ID: 8636354
URL: Fulltext
Övrigt
Tillkommer:
Artiklar/ rapporter. Se studiehandledningen. -
Böcker
Qualitative inquiry and research design : choosing among five approaches
3., [updated] ed. : Thousand Oaks : SAGE Publications, cop. 2013 - xxi, 448 p.
ISBN: 1412995310 LIBRIS-ID: 12594489
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
Handbok i kvalitativ analys
2., utök. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 283 s.
ISBN: 9789147111657 LIBRIS-ID: 17177173
Kompendier
Artiklar
Om smygrepresentativitet i pedagogiska avhandlingar.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Om kvalitet i kvalitativa studier.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2005
Referenslitteratur
Akademisk skribent : om att utveckla sitt vetenskapliga skrivande
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 168 s.
ISBN: 978-91-44-07583-9 LIBRIS-ID: 13430289
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Kunskapande metoder inom samhällsvetenskapen
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 299 s.
ISBN: 978-91-44-06470-3 LIBRIS-ID: 11909319
Övrigt
Tillkommer:
Artiklar/ rapporter. Se studiehandledningen. -
Böcker
Qualitative inquiry and research design : choosing among five approaches
3., [updated] ed. : Thousand Oaks : SAGE Publications, cop. 2013 - xxi, 448 p.
ISBN: 1412995310 LIBRIS-ID: 12594489
Handbok i kvalitativ analys
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 240 s.
ISBN: 9789147084760 LIBRIS-ID: 11372471
URL: Omslagsbild
Kunskapande metoder inom samhällsvetenskapen
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 299 s.
ISBN: 978-91-44-06470-3 LIBRIS-ID: 11909319
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
Kompendier
Artiklar
Om smygrepresentativitet i pedagogiska avhandlingar.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Om kvalitet i kvalitativa studier.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2005
Referenslitteratur
Akademisk skribent : om att utveckla sitt vetenskapliga skrivande
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 168 s.
ISBN: 978-91-44-07583-9 LIBRIS-ID: 13430289
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Övrigt
Tillkommer:
Artiklar/ rapporter. Se studiehandledningen. -
Böcker
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Qualitative inquiry and research design : choosing among five approaches
3., [updated] ed. : Thousand Oaks : SAGE Publications, cop. 2013 - xxi, 448 p.
ISBN: 1412995310 LIBRIS-ID: 12594489
Metodpraktikan : konsten att studera samhälle, individ och marknad
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik, 2012 - 415 s.
ISBN: 978-91-39-11217-4 LIBRIS-ID: 12454744
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
Kompendier
Artiklar
Om smygrepresentativitet i pedagogiska avhandlingar.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Om kvalitet i kvalitativa studier.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2005
A Positive behavioural intervention for toddlers: parent-child attunement therapy
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2005
A Randomized Controlled Trial of a Standardized Behaviour Management Intervention for Students With Externalizing Behaviour
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2012
Övrigt
Tillkommer:
Artiklar/ rapporter. Se studiehandledningen. -
Böcker
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Qualitative inquiry and research design : choosing among five approaches
3., [updated] ed. : Thousand Oaks : SAGE Publications, cop. 2013 - xxi, 448 p.
ISBN: 1412995310 LIBRIS-ID: 12594489
Metodpraktikan : konsten att studera samhälle, individ och marknad
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik, 2012 - 415 s.
ISBN: 978-91-39-11217-4 LIBRIS-ID: 12454744
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
Kompendier
God forskningssed. Vetenskapsrådets rapportserie 1:2011
Vetenskapsrådet, 2011
URL: Finns på www.vr.se
Artiklar
Om smygrepresentativitet i pedagogiska avhandlingar.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Om kvalitet i kvalitativa studier.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2005
A Positive behavioural intervention for toddlers: parent-child attunement therapy
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2005
A Randomized Controlled Trial of a Standardized Behaviour Management Intervention for Students With Externalizing Behaviour
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2012
Övrigt
Tillkommer:
Artiklar/ rapporter. Se studiehandledningen.
Syfte
Kursens syfte är att studenterna utvecklar fördjupade kunskaper om hur specialpedagogiska problem kan studeras med avseende på ansats, forskningsprocess och kvalitetskriterier.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
- kritiskt granska och analysera olika forskningsansatsers möjligheter och begränsningar, särskilt med avseende på det egna planerade uppsatsarbetet
- hur forskningsprocessen kan utformas, särskilt med avseende på det egna planerade uppsatsarbetet
- teori och metod i aktuell specialpedagogisk forskning, utifrån vetenskapliga kvalitetskriterier och forskningsetik
Innehåll
- Forskningsansatser med relevans för specialpedagogisk forskning
- Forskningsprocessen
- Vetenskapliga kvalitetskriterier och forskningsetik
- Teori och metod i aktuell specialpedagogisk forskning
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Antagen till Speciallärarprogrammet, 45 högskolepoäng varav 15 högskolepoäng inom vald specialisering eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift. Teori och metod i specialpedagogisk forskning, skriftlig redovisning (INL1), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Projekt. Teori och metod i specialpedagogisk forskning, fältstudier (PRO1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Teori och metod i specialpedagogisk forskning, muntlig redov. (SEM1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ingår som obligatorisk kurs inom Speciallärarprogrammet 90 hp. Kursen innehåller moment med obligatorisk närvaro.
Se studiehandledning.