Kursplan - Forskningsprocessen - teori, design och metod
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA059
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Kunskapande metoder inom samhällsvetenskapen
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 299 s.
ISBN: 91-44-03512-8 LIBRIS-ID: 9604769
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
Handbok i kvalitativ analys
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 240 s.
ISBN: 9789147084760 LIBRIS-ID: 11372471
URL: Omslagsbild
Research with children : perspectives and practices
2. ed. : London : Routledge, 2008 - 295 s.
ISBN: 978-0-415-41683-2 (inb.) LIBRIS-ID: 10580187
Kompendier
Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Vetenskapsrådet, 2002
Uppfattningar om specialpedagogiska insatser
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2006
Referenslitteratur
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Gruppobservationer : teori och praktik
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 156 s.
ISBN: 91-44-01851-7 : 375:00 LIBRIS-ID: 56476
Kvalitativ metod och vetenskapsteori
Lund : Studentlitteratur, 1994 - 211 s.
ISBN: 91-44-39861-1 ; 300:00 LIBRIS-ID: 8353672
Ethnography : principles in practice
3. ed. : Milton Park, Abingdon, Oxon : Routledge, 2007 - xi, 275 s.
ISBN: 0-415-39605-0 (hft.) LIBRIS-ID: 10495360
Övrigt
Vetenskapliga artiklar och annat material tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursens syfte är att den studerande skall inhämta fördjupade kunskaper om forskningstraditioner, vetenskapliga kvalitetskriterier och vetenskaplig metodik relevant för specialpedagogiska frågeställningar.
Lärandemål
Efter genomgångna studier förväntas den studerande kunna:
- redogöra för vetenskapliga kvalitetskriterier och forskningsprocesser inom olika forskningstraditioner samt motivera skillnader och likheter mellan dessa
- tillämpa vetenskapliga kriterier i granskningar av vetenskapliga studier och bedöma det vetenskapliga värdet av studierna
- självständigt söka och använda vetenskapliga artiklar inom ett eget valt intresse- och problemområde i specialpedagogik
Innehåll
- Kvalitativ och kvantitativ forskningstradition
- Olika steg i forskningsprocessen i relation till olika typer av problemställningar
- Vetenskapliga kvalitetskriterier
- Koppling mellan problemformuleringar och val av design och datainsamlingsmetod
- Identifiera eget intresse- och problemområde för vidare fördjupning
- Informationssökning i bibliotekens databaser, referenshantering
Undervisning
Föreläsningar, tillämpningsuppgifter och seminarier.
Särskild behörighet
Specialpedagogik 1-30 samt specialpedagogik 31-60, 45 hp vari vetenskaplig metod om 15 hp ingår eller motsvarande.
Examination
Skriftlig tentamen (INL1), ( 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarier (SEM1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
För mer information om kursens innehåll och upplägg samt hur lärandemålen examineras hänvisas till aktuell studiehandledning.