Kursplan - Läskurs inom specialpedagogik
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA058
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Litteratur väljs individuellt i samråd med handledare
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska inhämta fördjupad teoretisk, forsknings- och samhälleligt relevant kunskap inom ett eget valt specialpedagogiskt intresse- och problemområde, samt till kunskap om utformande och planering av en empirisk studie.
Lärandemål
Efter genomgångna studier förväntas den studerande kunna inom eget valt specialpedagogiskt intresse- och problemområde
- redovisa fördjupad teoretisk, forsknings- och samhälleligt relevant kunskap
- formulera forskningsfråga/or utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt
- redovisa en planering av en empirisk studie i relation till det formulerade syftet och forskningsfrågan/orna
- formulera förslag på hur man beaktar forskningsetiska principer i den planerade studien
Innehåll
- Teoretisk, forsknings- och samhällelig relevant perspektiv på eget valt intresse- och problemområde i specialpedagogik
- Forskningsprocess, ansats och design relaterat till eget valt intresse- och problemområde i specialpedagogik
- Forskningsetiska överväganden relaterat till eget valt intresse- och problemområde i specialpedagogik
- Vetenskapliga kvalitetskriterier relaterat till eget valt intresse- och problemområde i specialpedagogik
Undervisning
Föreläsningar, litteraturseminarier.
Särskild behörighet
Specialpedagogik 1-30 samt specialpedagogik 31-60, 45 hp vari vetenskaplig metod om 15 hp ingår eller motsvarande.
Examination
Fördjupningskurs inom specialpedagogik. Skriftlig tentamen (INL2), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium (SEM2), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
För mer information om kursens innehåll och upplägg samt hur lärandemålen examineras hänvisas till aktuell studiehandledning.