Kursplan - Specialpedagogik 61-90
Omfattning
30 hp
Kurskod
SQA057
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2E (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Kunskapande metoder inom samhällsvetenskapen
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 299 s.
ISBN: 91-44-03512-8 LIBRIS-ID: 9604769
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
Handbok i kvalitativ analys
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 240 s.
ISBN: 9789147084760 LIBRIS-ID: 11372471
URL: Omslagsbild
Research with children : perspectives and practices
2. ed. : London : Routledge, 2008 - 295 s.
ISBN: 978-0-415-41683-2 (inb.) LIBRIS-ID: 10580187
Kompendier
Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Vetenskapsrådet, 2002
Uppfattningar om specialpedagogiska insatser
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2006
Referenslitteratur
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Gruppobservationer : teori och praktik
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 156 s.
ISBN: 91-44-01851-7 : 375:00 LIBRIS-ID: 56476
Kvalitativ metod och vetenskapsteori
Lund : Studentlitteratur, 1994 - 211 s.
ISBN: 91-44-39861-1 ; 300:00 LIBRIS-ID: 8353672
Ethnography : principles in practice
3. ed. : Milton Park, Abingdon, Oxon : Routledge, 2007 - xi, 275 s.
ISBN: 0-415-39605-0 (hft.) LIBRIS-ID: 10495360
Övrigt
Vetenskapliga artiklar och annat material tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursens syfte är att den studerande skall inhämta fördjupade kunskaper om forskningstraditioner och vetenskaplig metodik relevant för ämnet specialpedagogik. Syftet är att den studerande ska inhämta teoretisk, forsknings- och samhälleligt relevant kunskap inom ett eget valt intresse- och problemområde. Kursens syfte är också att den studerande självständigt ska genomföra en vetenskaplig undersökning av en specialpedagogisk frågeställning.
Lärandemål
Efter genomgångna studier förväntas den studerande kunna:
Delkurs 1 Forskningsprocessen, teori, design och metod
- redogöra för vetenskapliga kvalitetskriterier och forskningsprocesser inom olika forskningstraditioner samt motivera skillnader och likheter mellan dessa
- tillämpa vetenskapliga kriterier i granskningar av vetenskapliga studier och bedöma vetenskapliga värdet av studierna
- självständigt söka och använda vetenskapliga artiklar inom ett eget valt intresse- och problemområde i specialpedagogik
Delkurs 2 Fördjupningskurs i specialpedagogik
- inom ett eget valt intresse- och problemområde i specialpedagogik redovisa fördjupad teoretisk, forsknings- och samhälleligt relevant kunskap
- inom ett eget valt inresse- och problemområde i specialpedagogik formulera syfte och forskningsfråga/or utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt
- inom ett eget valt intresse- och problemområde i specialpedagogik redovisa en planering av en empirisk studie i relation till det formulerade syftet och forskningsfrågan/orna
- formulera förslag på hur man beaktar forskningsetiska principer i den planerade studien
Delkurs 3 Uppsats i specialpedagogik
- formulera forskningsbara frågeställningar utifrån aktuellt kunskapsläge inom ett eget valt intresse- och problemområde i specialpedagogik
- välja datainsamlingsmetod, samla in egna data med tillämpliga metoder med hänsyn tagen till etiska överväganden
- analysera och tolka egna data i relation till identifierade relevanta teorier
- bearbeta och sammanställa en text utifrån vetenskapliga kvalitetskriterier
- skriftligt och muntligt konstruktivt granska ett annat uppsatsarbete
- värdera och kritiskt bedöma vetenskapliga texter samt argumentera för dessas relevans i aktuellt uppsatsarbete
Innehåll
Delkurs 1 Forskningsprocessen, teori, design och metod
- Kvalitativ och kvantitativ forskningstradition
- Olika steg i forskningsprocessen i relation till olika typer av problemställningar
- Vetenskapliga kvalitetskriterier
- Koppling mellan problemformuleringar och val av design och datainsamlingsmetod
- Identifiera eget intresse- och problemområde för vidare fördjupning
- Informationssökning i bibliotekens databaser, referenshantering
Delkurs 2 Fördjupningskurs i specialpedagogik
- Teoretisk, forsknings- och samhällelig relevant perspektiv på eget valt intresse- och problemområde i specialpedagogik
- Forskningsprocess, ansats och design relaterat till eget valt intresse- och problemområde i specialpedagogik
- Forskningsetiska överväganden relaterat till eget valt intresse- och problemområde i specialpedagogik
- Vetenskapliga kvalitetskriterier relaterat till eget valt intresse- och problemområde i specialpedagogik
Delkurs 3 Uppsats i specialpedagogik
- Planering av en utifrån aktuellt kunskapsläge baserad studie där etiska och samhälleligt relevanta ställningstaganden ingår
- Formulering av syfte och frågeställning och ändamålsenliga analysmetoder
- Genomförande av undersökning och färdigställande av rapport
- Försvar av uppsatsen vid ett seminarium
- Skriftlig och muntlig opposition av en annan students uppsatsarbete
Undervisning
Föreläsningar, tillämpningsuppgifter, seminarier, fältstudier.
Särskild behörighet
Specialpedagogik 1-30 samt specialpedagogik 31-60, 45 hp vari vetenskaplig metod om 15 hp ingår eller motsvarande.
Examination
Forskningsprocessen, teori, design och metod. Skriftlig tentamen (INL1), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Fördjupningskurs i specialpedagogik. Skriftlig tentamen (INL2), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Forskningsprocessen, teori, design och metod (SEM1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Fördjupningskurs i specialpedagogik (SEM2), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Uppsats (UPS1), 15 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Arbetet redovisas i form av en uppsats med oppositionsförfarande. Arbetet skrivs enskilt eller i par. Vidare ingår också att närvara vid oppositionsförfarande av minst två uppsatsarbeten, samt att opponera på ett annat uppsatsarbete. För vidare instruktioner angående examinationsseminarium hänvisas till studiehandledningen. Högst fyra omprövningstillfällen ges.